Startproblem varm motor - hjälp min dotter!

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Mc:
Yamaha YBR125 2007, insprutningsmodell

Symptom:
Motorn startar bra när den är kall (och ofta när den är varm), går helt utan störningar, drar lagom med bensin - går helt enkelt problemfritt.
Ibland vägrar den att starta igen när man rastat efter körning. Verkar förvärras vid varm väderlek. Hjälper inte att öppna tanklocket eller fippla med säkerhetskontakter. Bränslepumpen går som den ska då man slår på tändning. Väntar man tillräckligt länge (en timme eller så) startar den igen.

Vidtagna (verkningslösa) åtgärder:
Alla kontakter till tändning och insprutning rengjorda. Nytt, nyladdat batteri.

I vilken ände ska man börja - dottern är helt förtvivlad och finns dessutom 30 mil från gamla pappa?

I concluded that the problem was with the fuel pump. The fuel pump is a sealed unit. I bought a second hand fuel pump for £40 off eBay, replaced the fuel pump and fixed the problem.

Från denna länk:
http://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=197676

Jag har hade samma problem med min gamla Yamaha FZ750 men kan fan inte minnas vad det var för fel:huvet

Körde tills den var varm, stängde jag av den var den svårstartad som fan om jag inte sprang igång den.
Vill hon hem fort som fan så testa det, kanske funkar.

Det där problemet har jag haft på en ZX6r. Förgasarhoj dock. Problemet försvann helt efter byte av tändstift och en ventiljustering.

Tempberoende fel! Kolla(mät) TPS, ev. tempgivare. Nu har jag iofs inte haft nån hoj som strulat på just detta sätt själv. Men om man söker på nätet så är det väldigt ofta just dessa två som pekas ut som syndare.
Ingen hoj...men väl en bil, som var hur lättstartad som helst i -25 men som efter att parkerats varm inte kunde startas utan att ha svalnat först. Det brukade ta ungefär 1 h innan den hoppade igång igen som om inget hänt. Det kan ev. vara läge att mäta/kolla tändspolen. Lycka till.

Som föregående sa kolla ventilspel. När godset blir varmt så minskar spelen och vid för lite spel så sluter inte ventilerna tätt (rätta mig gärna om nån vet bättre).

testa att springa igång den hände exakt samma med min att den blev varm och sen vägra den starta på kicken så testa med det om det inte funkar med det så kanske det e att du har för lite olja i??!!:huvet

Tack för alla goda råd! Vår nästa åtgärd blir kylspray mot dels motortempsensorn och dels insugsluftstemperaturensorn. Hjälper inte det, blir det ny bränslepump.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT