Startproblem Triumph TT600

VenTurA

Fartblind
Gick med
13 Apr 2003
Hoj
Såld
Köpte en Trajja TT600 i april som gått som en klocka sedan dess...tills nu...

Var på besiktningen för nån dag sen och när killen där skulle köra ett varv med den så blev det ingen start...man hörde att startmotorn snurra men hojjen gick ej igång. Startade den med starthjälp och körde hem, en sträcka på 1,5 mil. Väl hemma stannade jag hojjen för att prova och starta igen, tänkte att batteriet hade laddats under färden...men icke =( all el fungerar men startmotorn orkar ej driva igång den. Har aldrig varit några problem att starta den fram tills nu. Har kollat relä och säkringar och allt verkar helt...just nu står batteriet på laddning men jag oroar mig för om det är krypströmmar som suger ur det eller om generatorn är kass så att det inte laddas under färd?

Ska följa upp med lite mätningar när batteriet är laddat och en tid framöver för att se om det är krypströmmar, annars vetifan. Vet ej hur gammalt batteriet är men hojjen är en 01:a.

Tips?? Har inte lust att missa fler soliga, varma dagar ;)

Kan vara något med insprutningen kanske.
Kolla med mitonga i malmö .....dom pillar Trajja

Laddat batteriet fullt nu och satt i det.
Mätte lite på det och hittade inga krypströmmar
så nu blir det till att köra några rundor och mäta igen.

Det lär iaf vara batteriet för den startade fint
med polarens i.

Så då är det väl antingen kasst batteri eller
kass generator...hoppas på batteriet =)

Vilka batterier rekommenderas isf?

1) koppla ett universalintrument i strömläge i serie m batteriet m tändningen avslagen. Finns det nåt som drar ström ser du det då. (prova inte att starta, för då brinner nog instrumentet upp)

2) mät spänningen över batteriet a) utan belastning b) under startförsök c) m motorn igång. Tror att rimliga värden är a) 12-12.5 V b) 9-10 V (minst) c ) 13.5 V. Ev. jämföra m polarns fungerande batteri inkopplat.
/u

Tack för hjälpen :)

1) har redan gjort detta, ingen ström med tändningen av, verkar OK

2) värdena stämmer med de som jag får nu när jag laddat batteriet...jag mätte även spänningen innan jag laddade batteriet och då var det endast 11.15 V....kan det vara så att batteriet bara var dåligt laddat när jag köpte hojjen och att det är bättre nu?

tycker bara det är märkligt att det dog precis efter att jag kört till besiktningen....generatorn fungerar uppenbarligen så det borde ju blivit laddat...kan det bero på batteriets skick?

Det verkar absolut som om batteriet är slut.

Kolla också så att vätskenivån i batteriet är OK, över min.-markeringen alltså.

ahh...blir väl ett nytt då...vill ju inte bli stående nånstans 10 mil hemifrån =/

vad ska man tänka på när man köper nytt batteri till hojjen? förstår att det är skillnad mellan ett man köper på typ Micro och ett orginal, men var går gränsen för ett "bra" batteri?

Jag råkade ut för precis samma. Jag köpte ett Yuokunokikawa (nån av de första bokstäverna är rätt) för 850. Ville inte chansa med nåt billigt. Så jävla jobbigt när det strular. Ska underhållsladda nästa vinter - jag lovar!

Till min gamla Honda köpte jag ett billigt på Biltema, det funkade för mig och funkar fortfarande tre år efteråt. Och då är hojen nästan omöjlig att starta så ungefär var annan gång drar man slut batteriet, så det lever ett hårt liv!

VenTurA skrev:
Tips?? Har inte lust att missa fler soliga, varma dagar ;)

Var bor du? här regnar det ALLTID :rolleyes:

Last edited:
Tack för svaren!
Har lagt 800 sura på ett nytt Varta och nu går hojjen som en klocka igen :tummenupp

Hehehe...jag bor utanför Lund...men solen verkar har flyttat härifrån nu... :(

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Er din KTM blant dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back