"Startproblem" - Triumph Daytona

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Hej!

Som nykomling här, så vill jag börja med en sak som jag stötte på häromdan, två gånger.

Jag var ute och njöt av det varma och soliga vädret på min nyinskaffade Daytona 955i '06, när bränslelampan plötsligt tändes. Jag uppsökte närmaste bränslemack, gled in och stängde av hojjen, tankade, betalade och satte mej tillbaka.

Jag startade upp den, drog på mig mina handskar och min hjälm och böjde mig över styret och frikopplade för att haka i ettans växel, när den - POFF - dog ut helt. Jag hakade i friläget, förbryllad, förundrad och förskräckt, startade och upprepade.
POFF, den dog igen. Inget POFF ens, den bara dog.
Tredje gången gillt, den startade och gick fint, så jag körde hem den och kollade igenom olika tänkbara anledningar, utan resultat.

Den andra gången jag råkade ut för detta idag var för några timmar sedan. Jag startade upp pärlan, lät den gå på tomgång en kort stund och samma problem igen! 2 gånger.

Den har fungerat fint mellan dessa gånger, och fungerade också fint efteråt när jag stängt av den för att testa...
Var kan problemet tänkas sitta?

Det suger med stora som små problem nu när hojen är nyköpt.. :eek:

Låter som om brytaren för stödet bråkar.

Dvs den som bryter tändningen om du lägger i en växel med stödet nere.

Varningslampan tyder i och för sig på något annat också.
Kör in den till verkstad med ODB2 diagnosverktyg så de kan läsa av felkod. Förslagsvis närmsta Triumphverkstad :)

Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag faktiskt att varningslampan tänds efter par sekunder med stödet nere och växel i.

Last edited:
Tjenare, kanske låter som det kan vara ett altför enkelt fel men min daytona har faktiskt bråkat lite på ungefär samma sätt som din om jag tankat 98:a oktan efter att ha kört på 95 en tid.. Vet inte om det är styrboxen som behöver lite tid för att addaptera sig eller om det är nått jag fått för mig bara... Iaf. värt att kolla upp innan du lägger pengar på en felsökning.

MVH

Det hände samma sak igen, höll i Dajjan och undersökte genast sidostödet - som inte var infällt ordentligt. Jag hjälpte det tillbaka in, och vips funkade Dajjan fint igen. :)

Jag hoppas och tror att det bara är givaren och sidostödet, men i all upphetsning och skräck började jag fantisera om elproblem, styrboxar etc. :)

Tack för era svar, jag trivs redan på forumet. :)

Fortsättning följer?

...undersökte genast sidostödet - som inte var infällt ordentligt. Jag hjälpte det tillbaka in, och vips funkade Dajjan fint igen. :)...Fortsättning följer?

Jag tror att XYX och Du själv med all säkerhet identifierat felet, det är många som funderat sig grå över en sån enkel grej som ett slarvigt infällt eller "trögt" sidostöd. Men lycka till och hoppas att Du fortsätter skriva om Dina och Trajjans äventyr - även om nu detta fel är eliminerat:tummenupp

Ha de!

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...