Startproblem Suzuki SV650 -00

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Tänkte kolla med mer erfarna mekare innan jag ger mig in på min första mekning...

Ska försöka ge så mycket info som jag kan till mitt underliga problem.

Hade hojen ute fär tvättning för en vecka sedan ungefär. Va väldigt noga när jag tvättade att inte spruta med slangen direkt på motor eller el. Istället så sprutade jag vattnet upp i luften, ned över hojen.

Efter tvätten startade hojen perfekt och kördes in i garaget igen.

Igår skulle den ut och det va då jag fick problem. Vred om tändningen och all el satte igång direkt, ljudignal och helljus funkade utan någon minskning och batteriet är ganska nytt.

När jag tryckte på start knappen hände ingenting. Ingen respons alls. När jag tryckte in kopplingen (hojen va i friläge hela tiden) så började startmotorn att hacka och allt i el systemet började blinka i tackt med varje "hostning" av start motorn. Tillslut tände hojen och allting funkade perfekt.

Inga problem att köra alls. När den sedan dog (övade krypkörning) så var det samma problem igen. Ett rent helvete att starta den och startmotorn gick endast igång om kopplingen va intryckt.

Har aldrig mekat innan och är komplett nybörjare. Men eftersom den har börjat uppföra sig så här efter tvätt antar jag att det har kommit in fukt någonstans.

Ska kolla tändstiften, den lilla gröna dosanjag har under sätet med lite säkringar och kablar samt startrelät ikväll, men kan det vara något annat?

Det som förbryllar mig mest är varför start motorn bara funkar om kopplingen är inne?

// Ola

På alla suzuki hojar måste du kopplingen intryckt för att det ska funka, en säkerhetsgrej så du inte trycker på starten med växel i och den hoppat iväg..

Det kan komma in fukt i tändstiftsbrunnen, då kan den vara lite svår att starta, något annat kan jag inte säga innan man hör hur hojen beter sig..

Last edited:
Det där med kopplingen är ganska smart faktiskt! Du kan ju testa att lägga i ettan med stödet ute också! ;)

Att hojen blir tröttare å tröttare kan mycket väl bero på att du krypkör med den. Hojgeneratorer är inte byggda för att jobba vid tomgång, dvs dras batteriet sakta men säkert ur. Många starter på det gör att batteriet snart är slut.
Blanda krypkörning med lite mer gasande, högfartsbroms, krokväg mm, stäng av lyset, och sist men inte minst, få inga motorstopp ;)

Att man måste hålla in kopplingen har jag nog bara inte tänkt på innan. Skulle vara typiskt mig...

Batteriet är ett par månader gammalt och jag detta var första gången jag tog ut hojen för krypkörning så det kan inte ha laddat ut av tidigare träning.

Har mätt på batteriet nu.

När hojen står still har jag ca 12+ volt. När hojen är startard ligger det på ca 13.5 volt.

Jag kan starta hojen en gång, sen står den bara och hostar på startmotorn tills jag hör ett klonk och blir skiträdd. Är rädd att jag pajar startmotorn till slut...

När jag trycker på startknappen så dyker batteriet till ca 3 volt och hoppar upp och ned väldigt snabbt. Är det för lågt?

Mätte inte den gången hojen startade utan endast från försök nr 2 och framåt.

Har mätt på batteriet nu.

När hojen står still har jag ca 12+ volt. När hojen är startard ligger det på ca 13.5 volt.

Jag kan starta hojen en gång, sen står den bara och hostar på startmotorn tills jag hör ett klonk och blir skiträdd. Är rädd att jag pajar startmotorn till slut...

När jag trycker på startknappen så dyker batteriet till ca 3 volt och hoppar upp och ned väldigt snabbt. Är det för lågt?

Mätte inte den gången hojen startade utan endast från försök nr 2 och framåt.

Jag vet att sv:n behöver mycket Amper för att funka, kan inte vara så att det sitter för klent batteri i den??

Jag vet att sv:n behöver mycket Amper för att funka, kan inte vara så att det sitter för klent batteri i den??

När jag köpte nytt batteri til SVn köpte jag aningen under rekommenderad storlek i manualen, för att det inte fanns passande storlek på biltema då. :huvet

Kunde bara starta ett par gånger innan det behövde laddas.. Efter ett tag orkade jag int elängre och köpte ett för stort batteri, fick mosa ner sadeln men nu kunde jag bannemig starta hur många gånger som helst utan att ladda :yoparty

När jag köpte nytt batteri til SVn köpte jag aningen under rekommenderad storlek i manualen, för att det inte fanns passande storlek på biltema då. :huvet

Kunde bara starta ett par gånger innan det behövde laddas.. Efter ett tag orkade jag int elängre och köpte ett för stort batteri, fick mosa ner sadeln men nu kunde jag bannemig starta hur många gånger som helst utan att ladda :yoparty

Köpt ett för stort Gel batteri på biltema med en CTEK pulsladdare. Nu startar hojen klockrent men jag har inte fått på sadlen än. Föresten, behöver man sadel? :hihi

Ska kapa lite plast så ska det nog gå bra sen. :)

ett hett tips, när du köper nytt batteri så det första du gör när du kommer hem, ladda det några timmar då alla batterier inte är fulladdade från början.
Då funkar dom bättre och längre.

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph