startproblem suzuki 750 88'a

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har precis köpt en suzuki 750 och ikväll var första gången som jag skulle starta den kall. då gick den inte igång. startmotorn tuggar på hur bra som helst, men det händer inget. testade att choka också men det hjälpte inte.

jag la i tvåan och så fick min bror knuffa igång mig. då gick den igång lätt.

vad kan detta bero på? själv har jag bara erfarenhet från att starta crossar, men det känns så annorlunda. där kan man trixa med soppakran och choke, men på denna känns det inte som att man kan påverka lika mycket själv.

några tips?

CDI-boxen lägger av att generera tändpulser till tändspolarna om spänningen sjunker under ca 10 volt. Har batteriet en dålig cell så kommer du inte att ha mer än ca 9 volt under startögonblocket när startmotorn stjäl all kräm. Är batteriet gammalt (ett misskött batteri kan dö på mindre tid än ett år) kan det vara läge att byta det. Kolla även stiften så att de har rätt avstånd, 0.7 mm.

Om det funkar att ta starthjälp från ett bilbatteri, KÖR FÖR BÖVELN INTE BILEN, så vet du att MC-batteriet är torsk.

Faran att starta och köra bilens motor medans hojen är ansluten är att laddregulatorn på hojen brinner upp, på mindre än 3 väldigt röda sekunder.

andersbrink skrev:
Faran att starta och köra bilens motor medans hojen är ansluten är att laddregulatorn på hojen brinner upp, på mindre än 3 väldigt röda sekunder.
OT: Suck ! Det anses tydligen ok att förse fordon m hur dålig elektronik som helst. O ofattbar dyr är den oxå. Borde f-n i mej var livstidsgaranti på så dyra o känsliga grejor. O svårtestade så man måste köpa nytt f att prova o inte får man lämna tillbaka (om det var nåt annat fel) för att dom är just känsliga o svårtestade. Snacka o Moment 22. Suck igen.
/u

ulf_lundin skrev:
OT: Suck ! Det anses tydligen ok att förse fordon m hur dålig elektronik som helst. O ofattbar dyr är den oxå.

OT-2: Det borde craschas mer hojar så att skrotarna fylls med fler reservdelar!

Köpte en 8000-mils generator till Audin igår, 1000 pix. Nypris, 6000. Inbytespriset i USA på utbytesgenerator till min Firebird, $60. Nån tjänar $tålar!

jag snackade med en kompis som kan en massa om det här felet.
jag glömde även skriva en sak här och det är att när man drar fullt på växlarna så känns det som att den är rätt slö upp till en 7-8000 varv och sedan bluddrar den till lite och så känns det som att en turbo slår i och det skjuter en jävla fart.
antagligen är det som så att mina förgasare behöver justeras.

någon som vet hur mycket det kostar att få förgasarna justerade hos firma? är det svindyrt eller?

jag ska ta och mäta hur mycket ström jag har på mitt batteri. måste bara hitta det först :)
några tips om var det sitter någonstans?

bmwjohan skrev:
när man drar fullt på växlarna så känns det som att den är rätt slö upp till en 7-8000 varv och sedan bluddrar den till lite och så känns det som att en turbo slår i och det skjuter en jävla fart.

Om din hoj är i originalskick så ta och höj trottelnålarna ett snäpp eller två för lite mer soppa i mellanregistret. Finns det inga justerhack på trottelnålarna så kan du shimsa med en eller två små M3-brickor.

andersbrink skrev:
Om din hoj är i originalskick så ta och höj trottelnålarna ett snäpp eller två för lite mer soppa i mellanregistret. Finns det inga justerhack på trottelnålarna så kan du shimsa med en eller två små M3-brickor.

oj oj oj .. här snackar vi överkurs för min del. ska ta och leta reda på några sprängskisser på hojen så att jag kan ta och lära mig den lite.

vad menas med att shimsa?

hojen är inte helt orginal för det sitter trimkammar på den. (och ett slip-on, men det lär väl inte spela någon roll)

jag snackade förövrigt med en mc-firma idag och dom skulle ha 400kr för att kalibrera alla förgasarna. om jag plockade av tank och sånt som sitter ivägen skulle dom göra det för 300kr. det känns inte dyrt tycker jag. jag trodde att det skulle kosta mycket mer.

Har en likadan hoj...

Tips,
* byt stift o sätt i fräscha (om du inte vet att dom är bra) mkt lätt att göra själv, min blev en helt ny hoj, mkt lättstartad.

* använd endast första choke läget (originalförg.) om den är kall, och INGEN GAS..... gjorde misstaget tidigt i våras att använd full choke.....INTE bra stiften vart dygnsura.

*har den vart igång inom det närmsta INGEN choke

*ladda batt. rejält (nytt kanske ?!)

*om den stått ett tag i vinter kanske det är läge o göra rent förknasarna och samtidigt kolla att det sitter rätt munstycken i!!

* jag har orginal servicehandbok för denna hojen så behöver du info/bilder kan du maila eller ringa så kan jag försöka hjälpa till.

*man lär sig av misstagen

*LYCKA TILL
//070-7922757
// peter.t@bredband.net

tack för tipsen peter. ska nog ta och kolla in tändstiften. sen hur man ser att det är rätt förgasarmunstycken har jag inte en aning om.

passar på och frågar en sak till när jag ändå håller på.
när man ska ta bort tanken, är det något speciellt man måste tänka på eller är det bara att skruva loss alla skruvar som behövs och lyfta av den? på bmw'n(bilen alltså) vet jag att man måste släppa på trycket i bränslesystemet genom att göra lite grejer. måste man göra något liknande på hojen?

tanken sitter med två skruv i bak kant (lyft sadel)
sitter original tank kran på så ska den styras av vaccum från en av förgas. (motor avstängd = kran stängd) ta av de tre slangarna ifrån kranen och lyft tanken. dock måste du ha kranen i läge ON eller RES...står den i PRI så rinner det utan styrning från förgas.

huvudmunstycken original är på Mikuni 36SS strl # 112.5 och på sk "slow system" tomgångsmunstycken # 37.5
siffrorna brukar stå stämplade på munstyckena...!! var försiktig när du skruvar loss munstyckena dom är "mjuka" (mässing)

Dock så kan det vara annat på din eftersom den vart lite trimmad.
har du orginal förg. ? helsystem på avgas. eller bara sista biten efter grenrören?
// är tillbaka här på SH imorgon kväll, ha en bra helg.

jag har orginalförgasare och jag tror att det bara är sista biten efter grenrören som är bytt.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back