Startproblem starmotor/relä

Undanvind

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2012
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X, Z400LTD, Dax ST70, Ciao
Har precis köpt ett gammalt vrak...
En Kawazaki Z400LTD som inte startade, väldigt risig men skall ändå bygga om den.

Har nu köpt nytt batteri och vid startförsök klickar det till och ibland låter det som om startmotorn gnisslar till lite och tar ett varv men inte mer än så.

Vad kan detta vara?

Började som sagt med ett fräscht batteri men vad är nästa steg?

* Startmotor (verkar vara svårt att få tag på nya kol, är det bättre att renovera hos en firma?)
* Startrelä eller något annat? Likriktaren?
* Jordflätan, kan det påverka om den är dålig?

??? Något annat

Kan man kontrollera startmotorn på något sätt, dvs montera ur den och köra den på batteriet direkt?

Hjälp...
 
Om startrelät är trasigt så borde inte startmotorn reagera över huvud taget. Men du kan ju testa detta genom att bygla polerna på reläet, då släpper reläet igenom spänning till startmotorn även om det inte drar som det ska. En annan, mer korrekt metod för att göra samma sak, är att lägga utgående kabel (den som går till startmotorn) från reläet direkt mot pluspolen på batteriet.
Observera att du inte ska montera fast kablarna på detta vis, utan det är bara frågan om en tillfällig kontakt.

Det skulle ju i detta fall även kunna vara något mellan batteri och startknapp, eller startknapp och relä, som spökar. Men med ovan nämnda metod utesluter du ju åtminstone huruvida startmotorn är kass eller ej.

Dålig jordning kan ge precis hur många konstiga symptom och fel som helst så det kan vara bra att kolla över det också.
 
Last edited:
Tack för svar!

Har nu monterat ur startmotorn och har "nog" svaret....:-)
Kolen var helt slut och av någon outgrundlig anledning hade det kommit in olja i startmotorn????
Har kollat med en bilel-firma och de bekräftade att den var bortom all räddning...

Söker därför efter en ny...men de växer inte på trän verkar det som...
Den enda skroten som hade en ville ha 1500:- + frakt...MCn kostade 1000:- så det lär väl bli så...
 
Tack för svar!

Har nu monterat ur startmotorn och har "nog" svaret....:-)
Kolen var helt slut och av någon outgrundlig anledning hade det kommit in olja i startmotorn????
Har kollat med en bilel-firma och de bekräftade att den var bortom all räddning...
Konstigt att den skulle vara bortom all räddning?
Är väl kollektorn som är lite "sliten" :confused:
Köpte en hoj i likn skick med batteri och startrelä "slut".
Visade sig att nån "expert" kladdat i startmotorn så det var tvärkortis i den. Fixade det..
Lämnade bort den för svarvning och fick nya kol (kol köper man och sen filar man till så de passar, en kvarts jobb) Svarvningen gjorde medan jag väntade. Extralånga kolen bifogades och jag blev hela 200 spänn fattigare..:tummenupp
Allt går att reparera, man måste bara sätta nivån på reparationen och kunna lite...
Min startmotor blev som ny och startrelä tillhör ju det "man har på hyllan" :rolleyes: (har många hyllor..)
Hitta du nån som är villig att svarva lite så löser det sig..
(Det kan ju förstås vara så att kollektor är "slut", eller så ville man inte ha jobbet :D)

PS. finns några på eBay...
 
Last edited:
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top