Startproblem R1 08. Konstigt elfel.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag skulle ta en tur med den för en ca timme sedan. Hojen startade galant som alltid. Jag drog iväg för att tanka. När jag skulle starta den igen hände inte ett skit, precis som om dödarknappen var tilltryckt, men det var den inte. Inga felkoder syns heller. det händer helt enkelt inget när jag trycker på startknappen. All annan el lyser, exup-ventilen rör på sig också. Ngn som vet vad felet kan vara? En säkring som har gått bara?

Om precis allt annat fungerar som det ska skulle jag kika på säkringarna.
Har du pillat på något annat som har med elektroniken att göra så får du fundera på vad du gjort.
Vet inte hur Yamaha har det på sina hojar men någon paj eller på något annat sätt påverkad kontakt finns kanske vid stöd eller kopplingshandtag. Kolla i boken vad den säger.

Lös batterikabel? Går den igång om du puttar igång den?

Jag har inte kollat tyvärr. Nä, den tuggar bara och inte en tillstymmelse till tändning. Batterikabeln kan det väl inte vara, eller? Allt annat går igång, men inte startmotorn.

Om precis allt annat fungerar som det ska skulle jag kika på säkringarna.
Har du pillat på något annat som har med elektroniken att göra så får du fundera på vad du gjort.
Vet inte hur Yamaha har det på sina hojar men någon paj eller på något annat sätt påverkad kontakt finns kanske vid stöd eller kopplingshandtag. Kolla i boken vad den säger.

Ja, jag har dock inte pillat med elen förut överhuvudtaget, så jag är inte särskilt haj på det. Jag har inga reservsäkringar om det inte sitter några i boxen vill säga.
Jag får kolla mer ingående i boken också.

Last edited:
Hur är det med stödkontakten på Yamma...Går startmotorn etc om den bråkar (tror att stödet är nere)?

Jag har inte kollat tyvärr. Nä, den tuggar bara och inte en tillstymmelse till tändning. Batterikabeln kan det väl inte vara, eller? Allt annat går igång, men inte startmotorn.

Ja, jag har dock inte pillat med elen förut överhuvudtaget, så jag är inte särskilt haj på det. Jag har inga reservsäkringar om det inte sitter några i boxen vill säga.
Jag får kolla mer ingående i boken också.

Bara för att kolla, du är säker på att:

Batteriet är fräscht?
Den röda dödar-knappen inte är intryckt?
Att stödet är uppe om växel är i?

Hur är det med stödkontakten på Yamma...Går startmotorn etc om den bråkar (tror att stödet är nere)?

Ingen aning. Vet du däremot om hojsäkringar är desamma som bilsäkringar? Tänkte ifall typ Statoil har säkringar.
Varför jag frågar lite korkade frågor är att jag har lite smått panik. Börjar jobbet imorgon kl 05 och då går det inga bussar dit ut. Löser jag det inte ikväll får jag ta trampcykeln dit.

Ingen aning. Vet du däremot om hojsäkringar är desamma som bilsäkringar? Tänkte ifall typ Statoil har säkringar.
Varför jag frågar lite korkade frågor är att jag har lite smått panik. Börjar jobbet imorgon kl 05 och då går det inga bussar dit ut. Löser jag det inte ikväll får jag ta trampcykeln dit.

är det inte kopplings brytaren som du kommit åt

koppla förbi dom istället kanske är kontakten som är kass eller kontakten till stödet

Jag är novis inom det området så jag får väl lämna över det till ngn som kan istället. Får ta mig till verkstaden kanske imorgon.

Okej..nu vill jag bara förmedla att det var jag som var puckot i det hela! :huvet Någonstans i min hjärna som led av kraftig sömnbrist igår, slog det slint och jag fick för mig att jag hade kommit åt dödarknappen och därför tryckte till den "rätt". Sedan hela kvällen trodde jag att det var hojen det var fel på, men i själva verket var det jag som var skramlahan i det hela!

Tackar så mycket för att ni har försökt hjälpa mig, när jag själv borde ha förstått bättre! :brinnerup

Okej..nu vill jag bara förmedla att det var jag som var puckot i det hela! :huvet Någonstans i min hjärna som led av kraftig sömnbrist igår, slog det slint och jag fick för mig att jag hade kommit åt dödarknappen och därför tryckte till den "rätt". Sedan hela kvällen trodde jag att det var hojen det var fel på, men i själva verket var det jag som var skramlahan i det hela!

Tackar så mycket för att ni har försökt hjälpa mig, när jag själv borde ha förstått bättre! :brinnerup

Jaja det blev ju "billigt" att fixa :tummenupp - hann du åka till verkstan?

Grattis.... :tummenupp

Jaja det blev ju "billigt" att fixa :tummenupp - hann du åka till verkstan?

Ja, "billigare" än så kan det ju inte bli, fast jag kan ju säga att jag ödslade en hel del energi genom att bl a putta hojen uppför en jäkla lång backe till mitt garage :brinnerup Hehe..nä, det var en jävla tur att jag inte hann dit, då hade de dumförklarat mig totalt! :D

Tack..:D Nu lär man ju förhoppningsvis inte göra om det!

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...