Startproblem R1 -02

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Tjena.
Har en yamaha R1 -02 med följande problem:

Var nede och tittade till hojen för första gången på tre veckor idag. Ville kolla så allt stod rätt till. Varmköra så att batteriet inte ledsnar osv. När jag ska starta hojen vill den inte gå igång. Startmotorn gick piggt i början så jag tror inte det var dåligt med mos i batteriet. Låter startmotorn gå i etapper om runt 5 sekunder tills batteriet till sist tar slut och inte orkar. Fick inte en tillstymmelse till tändning under något av försöken. Var verkligen skumt då den för tre veckor sedan startade på någon sekund som alltid.
Skumt var också att mitt i alla försök så nollställdes mina tripmätare samtidigt som vänster halvljus slocknade (båda lamporna lyser på helljus). Detta gjorde att jag börjar misstänka något elfel eller eventuellt att någon säkring har gått?

Är det någon som har någon teori om varför inte hojen ville starta? Har alltid startat på ett kick och har aldrig varit med om något kärv. Tankade senast i slutet av augusti så jag tror inte det är gammal soppa heller. Det där med nollställda tripmätare och halvljuset tycker jag är skitskumt.
Hojen har powercommander om det skulle betyda något. Mappen gått åt helvete eller nåt? Men varför skulle den det?
Hojen står i varm/kallgarage, dvs inte 20-graders varmgarage men heller inget garage där det blir frysgrader eller något sånt.

Skulle verkligen uppskatta om någon har någon värdefulla synpunkter. Hoppas bara det är något skitfel.

//Morphine
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att trippmätare mm nollställs beror på att du fick för låg spänning i batteriet, så det är högst naturligt efter ett tags njuggande på startmotorn.
Varför den inte startar är ju mer intressant. Ett möjligt scenario är att säkringen till soppapumpen har gått. Hör du den när du slår på tändningen?
Fick du någon som helst svar från motorn, tände den nån gång alls? Luktade det soppa efter ett tag?

Lite "OT", men det är egentligen ingen vits med att varmköra hojen för att ladda batteriet, generatorn ger ingen kräm under 3-4k varv iaf, så du drar egentligen bara ur batteriet ännu mera om du bara låter den stå på tomgång. Och då har du dessutom inget vidare oljetryck, så toppen mm går torr en bra stund :(
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Att trippmätare mm nollställs beror på att du fick för låg spänning i batteriet, så det är högst naturligt efter ett tags njuggande på startmotorn.
Varför den inte startar är ju mer intressant. Ett möjligt scenario är att säkringen till soppapumpen har gått. Hör du den när du slår på tändningen?
Fick du någon som helst svar från motorn, tände den nån gång alls? Luktade det soppa efter ett tag?

Lite "OT", men det är egentligen ingen vits med att varmköra hojen för att ladda batteriet, generatorn ger ingen kräm under 3-4k varv iaf, så du drar egentligen bara ur batteriet ännu mera om du bara låter den stå på tomgång. Och då har du dessutom inget vidare oljetryck, så toppen mm går torr en bra stund :(

Jo jag antog att det nollställningen av tripparna berodde på dålig kräm i batteriet men fortfarande tyckte jag att det där med att ena halvljuset slocknade kändes skumt? eller?
Angående pumpen så lät den helt normalt under priming-perioden när tändningen vreds runt. Så jag tror inte det är den?
Fick inte ett enda svar från motorn. Kanske luktade det lite soppa mot slutet. vad kan det betyda?

Angående varmkörningen. Jag låter den varmgå genom att köra rundor på parkeringen just för att det inte är bra för smörjningen när den står still på tomgång. Dock kanske jag inte varvar så högt så angående att ladda batteriet så var det bra att du informerade om det.

Har du någon teori kring det hela?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanske luktade det lite soppa mot slutet. vad kan det betyda?
...
Har du någon teori kring det hela?
En motor behöver 4 saker för att gå: Soppa, luft, gnista å komp. Du har ju bevisligen soppa (pumpen går å det luktar) och att det skulle ha blitt hål i fyra cylindrar av sig själv samtidigt tror inte jag på iaf, så då är det gnista å luft kvar.
Råttbon i luftburkar är inte helt ovanligt :( Dom små jävlarna kan även mumsa kablar i överflöd :mad: Så kolla luftburken, och kolla alla säkringar, nån säkring kan ju ha gått. Ett tredje alternativ är att du har fått ärg/oxid på nån kontakt, men att du skulle ha fått de så snabbt som 3 veckor låter lite otroligt.
Att lampan gick kan vara en olycklig slump, men det kan även va så att du har en säkring per sida så att säga (har lite dålig koll på elen på så nya rettor) och något annat, tex tändningen går på samma. Obs gissning, men som sagt, kolla säkringarna! :)
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
En motor behöver 4 saker för att gå: Soppa, luft, gnista å komp. Du har ju bevisligen soppa (pumpen går å det luktar) och att det skulle ha blitt hål i fyra cylindrar av sig själv samtidigt tror inte jag på iaf, så då är det gnista å luft kvar.
Råttbon i luftburkar är inte helt ovanligt :( Dom små jävlarna kan även mumsa kablar i överflöd :mad: Så kolla luftburken, och kolla alla säkringar, nån säkring kan ju ha gått. Ett tredje alternativ är att du har fått ärg/oxid på nån kontakt, men att du skulle ha fått de så snabbt som 3 veckor låter lite otroligt.
Att lampan gick kan vara en olycklig slump, men det kan även va så att du har en säkring per sida så att säga (har lite dålig koll på elen på så nya rettor) och något annat, tex tändningen går på samma. Obs gissning, men som sagt, kolla säkringarna! :)

Tack för svar. Ska kolla allt detta imorgon.
Har extremt svårt att tro att det skulle vara råttor i luftburken. Garaget hojen står i är inget "råttvänligt" garage. Men vem vet. Hoppas på att det är en säkring som gått. Ska gå igenom alla säkringar grundligt. Hoppas inte det är något annat elfel. Alla som någon gång hållt på med el vet vilket helvete det kan vara. :mad: :huvet

Vad tror du om att mappen gått åt skogen och den behöver en reeboot? Känns långsökt men vem vet?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top