Startproblem Nsr 125 r.

Kapten Grogg

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Hoj
Nsr 125 r
Hej!

Har en nsr som varit inställd i garage i ca 2år. Nu vägrar den starta!
Den snurrar fint på starten, gnista finns. Nytt stift. Den suger i förgasaren när man håller handen för. Det blir tryck i avgaspipan. Har använt startgas.
Vad kan hända med en tvåtaktare när den står still?
Någon som har några tips?

Mvh Fredrik.

Blir stiftet blött? Om inte så har avlagringar satt igen munstyckena eller satt fast flottören.

Blir stiftet blött och du har gnista är det ett mysterium.

Gammal bensin? Stiftet feltänder? Kan faktiskt vara så att gnistan upstår på fel ställe om det kommit avlagringar.
Kolla om stiftet blir blött först.

jag skulle starta min nsr125 förra veckan. den vägra starta. då tömde jag ur gammel bensinen och tömde förgasaren ochså, sedan så tankade jag i ny bensin. startade på en gång. :yoparty

Jo stiftet blir blött. Har bytt bensin och dessutom använt startgas istället för bensin. Tändstiftet är nytt också. Även testat med det som satt i.
Den tänder en gång på hundra varv eller så. Blir en "puff" ibland...

hur e batteriet? om inte startmotorn pinar på frisk så koppla till ett bilbatteri så blir det snurr på det

prova att låta stiftet vara ur några timmar o sen prva o starta igen

Jag hade samma problem med min RS men jag rensa ur föggen kliniskt och kolla sedan om avståndet mellan polerna på stiftet var rätt och efter den inställningen starta den som aldrig förr :yoparty

btw kan d hända att du har fel stift...

föresten.. du sa du hade blött stift.. kolla så inte flotören hängt sig eller läcker

blött...kolla att d är soppa annars kan vatten ha trängt in i toppen om den är otät o sen sipprat ner i vevhuset o när du ska starta så kommer vattnet upp o släcker stifte varje gång du kickar...om du inte vet om du har otät topp kan du ta upp stifte o kolla hur kolven ser ut...är den ovanligt ren kan detta tyda på att du har vatten i cyllen som spolar rent...då e d bara o byta topplockspackning o prova igen :tummenupp

OK. Om toppen läcker har jag ingen aning om. Får väl köpa en sotsats till den och riva isär den i så fall.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg