Startproblem med honda cbx550 -82

WilhelmVonHoj

Ny medlem
Gick med
13 May 2018
Ort
Örebro
Hoj
Honda CBX550 -82
Hallå!
Var ute och körde i helgen, den startade utan problem och efter 30 min stannade jag till för att sträcka på mig och kolla hur mycket soppa jag hade i tanken (tankmätarn funkar inte)

Så öppnade tanken och skakade runt lite och det fanns gött om soppa. Stänger locket och ska kö iväg men då startar inte fanskapet, hör inte hur det tänder till en enda gång. Testade att försöka starta dagen efter men då hände samma sak, motorn slog om men ingen tändning. Är inte speciellt duktig på att skruva. Har någon några förslag?

Tackar på förhand!
 
Det skulle ju kunna vara så att batteriet antingen har dött åldringsdöden, eller så har laddningen gett upp. Börja med att mäta batterispänningen över polerna, sen kan du testa att kabla igång hojen, eller springa igång den, och sen mäta igen över batteripolerna, på tomgång och på 3-4000 varv.
 
TS skriver
Var ute och körde i helgen, den startade utan problem och efter 30 min stannade jag till för att sträcka på mig och kolla hur mycket soppa jag hade i tanken. Det fanns gött om soppa.
Stänger locket och ska köra iväg men då startar inte fanskapet, hör inte hur det tänder till en enda gång.
Testade att försöka starta dagen efter men då hände samma sak, motorn slog om men ingen tändning.
Har någon några förslag?

Hojen startar utan problem. Betyder att batteriet är OK ! :)
Efter ha kört 30 min startar hojen inte. Betyder ofta att laddningen inte fungerar. :huvet
(Ja försökte du starta hojen med varm motor och full choke, ja då är det inte så konstigt du inte fick igång motorn......Choke ska bara användas med kall motor.)

Förslag till åtgärder:
Ladda batteriet över natten med en smartladdare för MC.
Har du ingen smartladdare för MC så finns det på Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteriladdare/batteriladdare-12-v-15-a-2000040411
och kan finnas på din lokala Lidl för samma pris. Om Lidl är närmare.

Startar hojen på morgonen efter batteriladdning under natten så är batteriet OK.

Kontrollera laddningen på hojen med motorn igång. Du behöver en multimeter.
Rekommenderar den här för den har dubbla säkringar så lite svårare än många andra att förstöra.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Starta hojen, ställ in Multimetern på 20VDC och mätt spänningen över batteriet.
Batterispänningen ska från tomgång och vid högre varvtal ligga i området 14,0 till 14,7 Volt
både med släckt lyse och med tänt lyse.
(moderna hojar 14,2 till 14,4 Volt, ofta prick 14,3 Volt både med tänd och med släckt belysning).

Gör spänningen inte det, ligger under 14,0 Volt med tänd belysning så börjar det lukta laddningsfel.

Gick hojen igång efter batteriet laddats ?
Vad blev spänningen över batteriet med tänt lyse och med motorn igång vid lite olika varvtal, tex tomgång och vid 4000 RPM ?
 
Last edited:
Om motorn går runt vid startförsök är den väl knappast batteri eller laddning som bråkar. Kan ju vara ett klassiskt hondafel, nämligen dödarknappen på styret. Om den står på "off" går motorn runt, men startar inte.
 
Om motorn går runt vid startförsök är den väl knappast batteri eller laddning som bråkar. Kan ju vara ett klassiskt hondafel, nämligen dödarknappen på styret. Om den står på "off" går motorn runt, men startar inte.

Jo de är väldigt vanligt att batteriet är för svagt så de bara drar runt motorn men strömmen räcker inte till tändning. Batteriets spänning bör inte understiga 11,5 volt medans man kör startmotor för då blir de svårstartade.
 
På moderna maskiner med insprutning och databox, ja. Men här handlar det om en 1982-års modell. Dom är inte lika kinkiga med spänningen. För övrigt, kolla alltid det enklaste först.
 
Om motorn går runt vid startförsök är den väl knappast batteri eller laddning som bråkar. Kan ju vara ett klassiskt hondafel, nämligen dödarknappen på styret. Om den står på "off" går motorn runt, men startar inte.

Beror på hoj förståss. Men på min SV650S 2000 förgasare, så gick motorn runt men den startade inte efter stått utan laddning i 3 månader under vintern 2009-2010.
Laddade batteriet och den startade.
 
Beror på hoj förståss. Men på min SV650S 2000 förgasare, så gick motorn runt men den startade inte efter stått utan laddning i 3 månader under vintern 2009-2010.
Laddade batteriet och den startade.

Jag har samma erfarenhet av förgasarhojar de blir också svårstartade med låg spänning men insprutare än värre såklart.
 
Tack för svar alla!!!
Ska dubbelkolla allt ni skrev och kolla spänningen så fort jag får tid att skruva (förhoppningsvis till helgen) och då får vi se. Ska bara tillägga att jag försökte starta hojen utan choke ett bra tag först ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top