Startproblem ktm 625 sxc

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Kan ju prova att koppla ur den och se om hon startar när jag drar direktström till startmotorn. Isf är det ju den
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost 3, detta är tråden du inte hittade:hej

Bra då är jag med igen. Baserat på filmen jag såg i dag så tycks startmotorn ha full fart men jag är inte helt hundra på att de är tillräckligt fort de behövs bara några få varvtal för sakta så går de inte igång. Leta åt annan ktm 625/640/660/690 och jämför farten. De bör finnas filmer på youtube . Min tanke är att startmotorn fältar en aning så de fattas "lite fart". Fältning beror på lagerglapp i startmotorn så magneterna tar i kollektorn. Du kan skruva isär startmotor och rengöra den inv och kolla om yttre lagren glappar.
Jag har för mig jag vet om en riktig beg elstart som bör passa din hoj jag ska försöka hitta åt vart den var för den kan bli bilig. Bäst vore om du fick låna en startmotor såklart.
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Ja hade vart kanon. Nytt bakhjul m.m har jag kostat på henne nu så plånboken bantade lite. Förra navet var utan ryckdämpare och "öronen" som drevet var skruvat i ville ej överleva tack vare det, men nu finns dämpare. Polarens zx13r går knappt runt med startmotorn men startar alltid ändå. Men är ju så klart skillnad på hoj och hoj...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja hade vart kanon. Nytt bakhjul m.m har jag kostat på henne nu så plånboken bantade lite. Förra navet var utan ryckdämpare och "öronen" som drevet var skruvat i ville ej överleva tack vare det, men nu finns dämpare. Polarens zx13r går knappt runt med startmotorn men startar alltid ändå. Men är ju så klart skillnad på hoj och hoj...

Jag kom på en sak till som jag även skrivit i pm,,vi kan ju ta allt här hädanefter så fler får nytta av felsökning startmotor.
Startmotorn kan även ha fått skit runt kolen och kolen kan ha halvfastnat i ett icke effektivt läge. De kan räcka med att ta isär startmotorns lock och rengöra runt kol/kolhållare och själva kolektorytan de går mot. Kolen kan även va för korta så de tappar lite anligning. Jag vet inte om ktm shop säljer lösa kol eller om man måste köpa större resevdel med kol?
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Fick byta kol på polarens 640. Hade inte samma problem som du men kan ju va samma orsak ändå.

Kan inte hitta vars jag köpte kolen då, men bytet är skitenkelt.

Kolen sitter på en platta bakom locket på startmotorn. Ser ut såhär
http://www.ebay.com/itm/Ricks-Brush...ash=item4d432c71b9:g:4t0AAOSwHF1XHJO4&vxp=mtr

vet att jag inte betalade sådär mycket för plattan åt polarn men kan som sagt inte hitta nu och är för trött att leta fram exakta numret på plattan nu. Vet att det va en del som passade på väldigt många hojar ialf.
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Har lokaliserat felet. Om jag rycker i kablarna under hastighetsmätaren, då startar hon. Så är nog ett kabelbrott där eller glapp i ett kontaktstycke. Får försöka hitta rätt kabel bara. :banana
 

KingVonKingen

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2016
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 625 sxc
Ja verkligen. Skulle byta lampa till "on" lampan, tryckte på starten o Hon starta direkt. Stängde av o provade igen och hon vägrade åter igen starta. Ryckte i kablarna och då startar hon. Provade samma procedur 5ggr o samma resultat så felet bör ligga sär någon stans
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top