Startproblem KTM 625 smc -06

Tlov

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Malmö
Hoj
625 smc -06
Hej

Köpte hojen nyligen och har glad som.. nått som är väldigt glatt (speleman eller lärka el dyl).. varit ute och kört några ggr utan problem.
I helgen blev det dock problem =/.

Körde en sväng, stannade för att möta upp en polare och när vi skulle köra vidare så var hojen helt död ! Ingen ström alls verkade det som.
Lånade en starthjälp på macken vi stog på, kopplade in den och nu startade hojen utan problem.

Körde till Sturup raceway (ca 30 min) och hojen var helt död igen när jag försökte starta den.

Fick hjälp att kicka igång den (benet kasst efter förra årets sviter) och körde hem igen. Satte batteriet på laddning över natten och dagen efter var det dött fortfarande.

Ok.. nog batteriet som gett upp tänkte jag och handlade ett nytt (biltema).

Satte i batteriet och provade starta.. startmotorn gick runt segt så jag satte det på laddning över natten igen.

Dagen efter var batteriet fulladdat och nu startade hojen utan problem.
Yay.. ut o gasa igen.. vid varje stopp blev den lite segare igen och efter några timmar började blinkers etc och bete sig lite skumt.

Stannade och käkade .. bah... helt dött igen när vi skulle iväg.

Har laddat batteriet igen.. gav 12.89 V.. kopplade in det och provade.
Med tändningen på utan ljus sjönk det till 10.8 V och med ljus så sjönk det till 8 V ca och när jag trycker in startknappen så sjunker den ner till 1.5 V ca Plockar ur betteriet och nu ger det bara 10.5 V.

Provade precis att koppla med bil och startkablar men även då går startmotorn segt så det inte räcker plus att vid försök att starta med startmotor så dippar spänningen till ca 6V.

Kickar igång den och då snurrar 13+ V genom hojen.

Nån idé om vad felet kan vara ? 2 batteri på ett par dagar kan ju va kassa men det känns lite väl.. oflyt.

Supertrist med ny hoj som inte vill funka =(


Mvh
Tlov
 
Last edited:
Det där är en kass laddningsregulator. Kolla först maatningen fram till den och sedan anslutningarna till jord och batteri. Om det är ok så byt den.
 
Fick bytt mitt 2 dagar gamla batteri mot ett nytt, satte in det och den startade hur lätt som helst.
Kan en trasig laddningsregulator på något sätt förstöra ett batteri ? Mitt förra funkade 1 dag och sedan var det kört eller har jag bara haft otur kanske.

mvh
 
Fick bytt mitt 2 dagar gamla batteri mot ett nytt, satte in det och den startade hur lätt som helst.
Kan en trasig laddningsregulator på något sätt förstöra ett batteri ? Mitt förra funkade 1 dag och sedan var det kört eller har jag bara haft otur kanske.

mvh

Ja det dödar batteriet. Antingen kokning via överladdning eller djupurladdning.

Stäng av ljuset och kicka så kan du köra ändå i väntan på ny laddregulator.
 
Last edited:
Den laddar 14.1 V igång och ger 13.1 V avstängd.
Hur mycket ska den ladda med motorn igång?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top