Startproblem KTM 525...

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
[
Jävla skithoj.[/QUOTE]

Aja inte Ktm inte:tummenupp

Kolla kvaliten på gnistan. Om jag inte mins fel skall gnistan kunna hoppa minst 1 cm från stift till godset på motorn för att den skall vara bra nog till att motorn skall kunna starta.
För har du komp och ventiler rätt och soppa så låter det som tändnings problem
Kolla gnistan och om den tänder vid rätt tidpunkt

Har du bytt tändhatt... !!?? å ta bort bensinkranen ,, kan ligga möe gött i filtret där. kolla oxå accpumpen så att det inte är fullt med mojs i den ( hö sida på förgasaren nertill 3 insex )

Har du bytt tändhatt... !!?? å ta bort bensinkranen ,, kan ligga möe gött i filtret där. kolla oxå accpumpen så att det inte är fullt med mojs i den ( hö sida på förgasaren nertill 3 insex )
Har skruvat ner förgasaren i molekyler, det kommer bensin ur kranen, jag har testat en annan spole till den, och annan tändhatt + kabel, startade inte ändå.

Har haft av ventikåpan för att se om det var nåt där, det var inget fel där.

Har skaffat ny tändlägesgivare också, startar fortfarande inte.

Kan inte köra med den så jag ska renovera motorn hade jag tänkt, är ändå dags för det tycker jag, har ju gått över 130 timmar nu så.

Kolla kvaliten på gnistan. Om jag inte mins fel skall gnistan kunna hoppa minst 1 cm från stift till godset på motorn för att den skall vara bra nog till att motorn skall kunna starta.
För har du komp och ventiler rätt och soppa så låter det som tändnings problem
Kolla gnistan och om den tänder vid rätt tidpunkt
Jag kan inte kolla om den tänder vid rätt tidpunkt, då kan jag inte ha olja i motorn, gnistan hoppar dessutom runt 1cm till godset om stiftet hålls i luften.

Ska se om jag hittar nån här i närheten som vill låna mig sin cdi i 10 minuter...

Last edited:
Tog tag i skiten idag, har inte orkat skruva med den sen sist för nån månad sen.

Tog bort toppen iaf och vad ser man då, jo en spricka över hela kolven, så det kan ju ha varit det som har gjort att den inte vill starta. :rolleyes:

Tack till Chuka som kom med dremeln och slipade bort skallarna på en kamkedjelänk och för att du slipade bort skallen på en rundad skruv.

Han dillade dessutom om högkompskolv och sa att det fanns olika, nån som vet vad den lägsta har för kompförhållande?

Bilder på kolven.

Bifogat

• DSC00418.JPG
    DSC00418.JPG
    112.1 KB · Visningar: 61
  • DSC00419.JPG
    DSC00419.JPG
    122.5 KB · Visningar: 64
Tog tag i skiten idag, har inte orkat skruva med den sen sist för nån månad sen.

Tog bort toppen iaf och vad ser man då, jo en spricka över hela kolven, så det kan ju ha varit det som har gjort att den inte vill starta. :rolleyes:

Tack till Chuka som kom med dremeln och slipade bort skallarna på en kamkedjelänk och för att du slipade bort skallen på en rundad skruv.

Han dillade dessutom om högkompskolv och sa att det fanns olika, nån som vet vad den lägsta har för kompförhållande?

Bilder på kolven.

haha!! så nu överväger du högkompskolv ändå.. så lät det inte när jag nämde det i garaget :tungan

ojdå, frågan är varför kolven spruckit.....

hur ser sidorna ut på kolven o hur ser fodret ut i cylindern???

när du ändå har nere allt så skicka iväg topp o fugge till boost3 så gör han om det åt det, planar, portar och plastar toppen, borrar upp fuggen o lite mera meck

så får du några hästar till :-)

ojdå, frågan är varför kolven spruckit.....

hur ser sidorna ut på kolven o hur ser fodret ut i cylindern???

när du ändå har nere allt så skicka iväg topp o fugge till boost3 så gör han om det åt det, planar, portar och plastar toppen, borrar upp fuggen o lite mera meck

så får du några hästar till :-)
Sidorna ser bra ut, fodret ser bra ut.

Ska inte skickas någonting till någon, den ska ihop så fort det går sen ska det köras.

Jag körde genom en ganska djup vattenpöl så jag fick in vatten i motorn, hojen hostade och fräste lite sen dog den.

Inte för att vara sån men de topparna jag har sett boost porta har han ju kladdat på i paint så man inte ser hur han har slipat kanalerna.

Mät cylindern om den är oval!!!

Annars kan jag tänka mig att kolven gått öööööverdrivet mycket om du börjat få sprickbildning. Då snackar vi alltså 150 h cross eller typ 200-300 h enduro.

En bekant till mig var med om på en Kxf 250 att skirtarna började spricka under. Bytte kolvar i tid då som tur var. Det visade sig att vevpartiet skevade typ 0,08 mm, Vilket fick kolvarna att spricka, bra skumt men så var det iaf!

Gränsen för OK vev brukar vara på 0,03 mm. Allt under är plus i kanten.

Mät cylindern om den är oval!!!

Annars kan jag tänka mig att kolven gått öööööverdrivet mycket om du börjat få sprickbildning. Då snackar vi alltså 150 h cross eller typ 200-300 h enduro.

En bekant till mig var med om på en Kxf 250 att skirtarna började spricka under. Bytte kolvar i tid då som tur var. Det visade sig att vevpartiet skevade typ 0,08 mm, Vilket fick kolvarna att spricka, bra skumt men så var det iaf!

Gränsen för OK vev brukar vara på 0,03 mm. Allt under är plus i kanten.
Hojen har gått typ 133 timmar, enligt mätaren iaf.

Jag tror fortfarande på det iskalla februarivattnet som kom in i förbränningsrummet, eller fabrikationsfel på kolven.

Fick igång hojen igen efter 4-5 kickar men sen dog den igen efter 5-10 minuter, hostade rätt bra precis innan den dog.

Last edited:
Hojen har gått typ 133 timmar, enligt mätaren iaf.

Jag tror fortfarande på det iskalla februarivattnet som kom in i förbränningsrummet, eller fabrikationsfel på kolven.

Fick igång hojen igen efter 4-5 kickar men sen dog den igen efter 5-10 minuter, hostade rätt bra precis innan den dog.

Februarivatten???

Jag har vid nåt enstaka fall haft en kolv som spruckit rakt upp å ner på en av crosshojarna. Så visst fabrikationsfel existerar ju, men det är nästan så man kan räkna i miljondelar då deras kvalitets kontroll är grymt bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT