Startproblem KTM 525...

  • Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date
Kusinen har två sx520 '02 varav den ena av dessa åt upp sin pickup och den stendog trots gnista. Han hade tur som fick tag på en bättre begagnad för en importerad Absolut Pears-flaska. Med den "nya" pickupen tuffar hojen igång igen och aldrig haft problem sedan dess.

Är la ingen direkt märkbar skillnad mellan 520 o 525?
Nä det är samma skit i princip, är antagligen bara smågrejer som skiljer.
 
Ny tändlägesgivare, startar fortfarande inte.

Nån som har en idé? Snart lämnar jag in skitet på verkstad, så jävla trött på grejer som inte fungerar...

Edit: ska testa ny soppa innan jag lämnar iväg den också, men annars vet jag inte vad som kan vara fel.

Hoppas att det inte är cdi eller statorn iaf, det är ju dyrt.
 
Det kan inte vara så enkelt att det e dödarknappen som bråkar med dig:va

Den högra dödarknappen hade jag problem med, den gjorde att startmotorn (mxc) inte gick runt men att den gick att kicka igång (dubbelreglage). Köpte en enkel startknapp istället.

Jag tror det kan vara ett elfel som är problemet. Men man borde nog kolla upp ö.d. (lätt att skruva fast skruven i framkant på motorn i veven så att man låser motorn) så att kam, givare etc står rätt. Vet att på suzuki kan krysskilen ge sig så att svänghjulet vrider sig vilket ger samma problem, har dock inte hört någon ktm med det problemet.
 
Last edited:
Den högra dödarknappen hade jag problem med, den gjorde att startmotorn (mxc) inte gick runt men att den gick att kicka igång (dubbelreglage). Köpte en enkel startknapp istället.

Jag tror det kan vara ett elfel som är problemet. Men man borde nog kolla upp ö.d. (lätt att skruva fast skruven i framkant på motorn i veven så att man låser motorn) så att kam, givare etc står rätt. Vet att på suzuki kan krysskilen ge sig så att svänghjulet vrider sig vilket ger samma problem, har dock inte hört någon ktm med det problemet.
Har ställt ventilerna med ÖD, låst och allt och då var vipporna lösa så den verkar inte ha kuggat över, kilen har jag kollat också.

Har ju gnista, så elen bör ju inte vara problem, soppa får den också och den har komp, men det verkar som att den tänder alldeles för sent för jag får bara puffar i avgasröret.

Får testa med startgas och ny soppa, funkar inte det så är det första gången jag lämnar in en hoj på verkstad för jag orkar inte skruva mer med den utan att den startar.
 
Har ställt ventilerna med ÖD, låst och allt och då var vipporna lösa så den verkar inte ha kuggat över, kilen har jag kollat också.

Har ju gnista, så elen bör ju inte vara problem, soppa får den också och den har komp, men det verkar som att den tänder alldeles för sent för jag får bara puffar i avgasröret.

Får testa med startgas och ny soppa, funkar inte det så är det första gången jag lämnar in en hoj på verkstad för jag orkar inte skruva mer med den utan att den startar.

Du kan även kolla förgasaren så att inte det sitter något skräp i alternativt att flotören inte stänger om stiftet är väldigt blött. Annars så kan man lura sig på att det kommer soppa om man gasar mycket så att accpumpen får jobba. Detta är dock ett långskott eftersom hojen då inte borde dött på det sätt du beskrev.

Lycka till.
 
Ta isär kontakten till dödaren. Se om den går utan. Hur kollade du kompet?
 
Nån som har en idé? Snart lämnar jag in skitet på verkstad, så jävla trött på grejer som inte fungerar...

Jag har varit med om liknande fel på några KTM. Elhärvan upp till cdi:n, har du kollat den? Alla gånger jag varit med om fel liknande ditt har det varit glapp/kabelbrott i den, kolla upp! Kolla även så stiften i kontaktstyckena ser ok ut!

Hoppas du hittar det!
 
jag hade exakt så som du och det var bakom lyset kabblarna hade brunit. kolla säkringarna om du inte gjort det antar att du har gjort det
 
Jag har varit med om liknande fel på några KTM. Elhärvan upp till cdi:n, har du kollat den? Alla gånger jag varit med om fel liknande ditt har det varit glapp/kabelbrott i den, kolla upp! Kolla även så stiften i kontaktstyckena ser ok ut!

Hoppas du hittar det!
Jag har kollat kontakstyckena, fina och rena, ska kolla kabelhärvan mer noggrannt då.

jag hade exakt så som du och det var bakom lyset kabblarna hade brunit. kolla säkringarna om du inte gjort det antar att du har gjort det
Säkringarna är hela såvitt jag kan se, ska kolla kablarna bakom headmasken igen, jag gjorde bara en snabb överblick på det sist ju så.
 
Last edited:
Varför ska jag ta isär den om jag har gnista? Jag kickade, den är precis lika jobbig att kicka som vanligt.

Tänkte bara kolla så du inte har krypströmmar i kontakten. Kan ge gnista men väldans svag.
 
... Jag kickade, den är precis lika jobbig att kicka som vanligt.
Edit:
När du kickar så har du automatisk dekomp (sitter på kamaxeln). Funktionen är att det är en vikt som hålls tillbaka av en fjäder och när kammen snurrar så blir trycket från vikten högre än fjäderspänningen och den lägger sig i 0läge utan att lyfta ventil i kompressionsläge. Men det är högst troligt inte din felkälla pga det sätt den dog på utan mer informellt.
 
Last edited:
När du kickar så har du automatisk dekomp (sitter på kamaxeln) så du kan ha fel komp men den borde inte tokdö pga det. Funktionen är att det är en vikt som hålls tillbaka av en fjäder och när kammen snurrar så blir trycket från vikten högre än fjäderspänningen och den lägger sig i 0läge utan att lyfta ventil i kompressionsläge.
Jag kollar det om det inte är nåt fel på elen, kompet känns precis som innan den började jävlas.
 
Nu har jag rengjort alla kontakter som finns på hela hojen och kollat alla sladdarna, allt är helt och fint.

Imorgon åker ventilkåpan av så får man hoppas att det är autodekompen som har hängt sig litegrann.
 
Nu är ventilkåpan av, börjar jobba om 5 minuter så därför jag slänger upp bilder och frågar om det ska se ut sådär.

Det jag undrar är om det är autodekompen med den lilla fjädern, ska det se ut sådär?
 

Bifogat

  • DSC00302.JPG
    DSC00302.JPG
    142.1 KB · Visningar: 98
  • DSC00307.JPG
    DSC00307.JPG
    125.3 KB · Visningar: 102
Det var inte lätt att se men det är ingen större spänn på fjädern. Ser riktigt ut tycker jag . Men som sagt inte så lätt att se.......
 
Autodekompen funkar som den ska, körde motorn helt torr idag och efter det så var stiftet torrt fast jag försökt starta den typ 20ggr.

Så nu kommer inte bensinen fram, men när jag har fixat det (också) och om den ändå inte startar så blir det att riva motorn och inspektera lite och byta alla lager när jag ändå håller på.

Jävla skithoj.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top