Startproblem KTM 525...

• Thread starter Thread starter Solid snake
  • Start date Start date

Solid snake

Guest
Var ute och körde i söndags när hojen helt plötsligt bara dör, ungefär som soppatorsk utan alla avgasknallar. :va

Har pillat lite smått med den iaf, bensin kommer fram, gnista finns, kompression finns men den startar inte ändå.

Nån puff och smäll har den gett ifrån sig när jag har kört på elstarten och kickat, tänder för sent gissar jag?

Skiten startar inte ens med startgas kan jag tillägga... :gnissla

Sååå, nån som har nån idé?

vet inte exakt vad det kan bero på men det låter lite liknade som jag hade på en bil förut. Hade själv soppa o gnista och bra komp i den men den ville inte starta. Byte tändspolen och den startade på engång fick lite bätte gnista också sen gick den som den gjorde innan igen.

Lycka till

vet inte exakt vad det kan bero på men det låter lite liknade som jag hade på en bil förut. Hade själv soppa o gnista och bra komp i den men den ville inte starta. Byte tändspolen och den startade på engång fick lite bätte gnista också sen gick den som den gjorde innan igen.

Lycka till
Då ska jag se om jag får våldta chukabowas 525 lite då. :)

Slänga över lite delar och se om det hjälper att byta stator, pulsgivare och tändspole, en efter en såklart.

Kolla så inte svänghjulet har lossnat eller kilen gått av.

Eller muttrarna till justerskruvarna vid ventilerna har vibrerat loss....

Kolla så inte svänghjulet har lossnat eller kilen gått av.
Det låter långsökt men jag kan kolla det imorgon.

Eller muttrarna till justerskruvarna vid ventilerna har vibrerat loss....
Ställde ventilerna igår för säkerhets skull...

Kan iofs vara att soppan är gammal också. Men det antar jag att du kollat.
Om den inte ens startar på startgas så är nog inte soppan problemet, hade funderingar på att byta soppan innan iaf.

Gick att köra en hel dag med den soppan där är i den i söndags ju.

Last edited:
Kollat så inte blandskruven/luftskruven ha vibrerat loss? Min lossnade under en tävling o hojen dog då så fort man släppte gasen.

Last edited:
Låter nog troligast att det är tändspolen då iaf. Även om den ger gnista så ger den nog inte tillräckligt med kräm.

Låter nog troligast att det är tändspolen då iaf. Även om den ger gnista så ger den nog inte tillräckligt med kräm.
Det tror jag också på just nu, var nere och skulle inspektera gnistan lite närmare idag, innan nöjde jag mig med att där var gnista som syntes bra.

Men när jag kollade närmare så såg man knappt gnistan mellan elektroderna.

Undrar om en tändspole är dyr... :rolleyes:

Ska se om jag kan låna nån annans och testa om min startar sen, onödiga pengar annars.

Kan vara tändlägesgivaren som strular, kolla det innan du köper ny tändspole.

Det tror jag också på just nu, var nere och skulle inspektera gnistan lite närmare idag, innan nöjde jag mig med att där var gnista som syntes bra.

Men när jag kollade närmare så såg man knappt gnistan mellan elektroderna.

Undrar om en tändspole är dyr... :rolleyes:

Ska se om jag kan låna nån annans och testa om min startar sen, onödiga pengar annars.

Låna en tändspole vore ju finfint. Men som någon nedaför sade så tycker jag att du skall börja med stiftet. Jag var med om att det var en spricka i keramiken på stiftet en gång på min gamla moped. Den såg hel ut och gav en helt ok gnista men kortslöt antagligen sig själv när man skruvade den i toppen..

Kan vara tändlägesgivaren som strular, kolla det innan du köper ny tändspole.
Ska kolla det, har redan haft av den kåpan och kollat så att inget sitter löst, men kan kolla lite närmare på den.

Gissar på att du har testat med nytt stift innan du köper spole och grejer.
Jepp, köpte 2 nya stift för att ha ett när/om den dör ute i skogen igen, så har man ett i reserv.

Låna en tändspole vore ju finfint. Men som någon nedaför sade så tycker jag att du skall börja med stiftet. Jag var med om att det var en spricka i keramiken på stiftet en gång på min gamla moped. Den såg hel ut och gav en helt ok gnista men kortslöt antagligen sig själv när man skruvade den i toppen..
Har 2 nya stift som sagt och om det hade varit så på alla mina 3 stift så hade jag blivit förbannad. :mad:

Last edited:
Jahaaa, nu har jag rivit och tittat lite iaf, tändspolen är hel och fin för jag lånade en annan som jag vet fungerar och hojen startar fortfarande inte.

Kilen till svänghjulet är hel, cdi och stator är ok antar jag iom att gnista finns, så jag har beställt en ny pickup till den så får jag se om den startar sen.

Den tänder ju alldeles för sent så det är nog den som strular, hoppas jag. :gnissla

hade samma problem som dig förut! letade igenom rubb o stubb.
Det visade sig vara en så simpel grej som tändhatten, byt den + kabeln så ska du se att det funkar!

bara ut o testa!

hade samma problem som dig förut! letade igenom rubb o stubb.
Det visade sig vara en så simpel grej som tändhatten, byt den + kabeln så ska du se att det funkar!

bara ut o testa!
Men när jag testade den andra spolen så hade jag ju annan kabel och tändhatt så då borde den ju ha startat.

Pickupen är det nog fel på, hoppas jag!

Kusinen har två sx520 '02 varav den ena av dessa åt upp sin pickup och den stendog trots gnista. Han hade tur som fick tag på en bättre begagnad för en importerad Absolut Pears-flaska. Med den "nya" pickupen tuffar hojen igång igen och aldrig haft problem sedan dess.

Är la ingen direkt märkbar skillnad mellan 520 o 525?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT