Startproblem Kawasaki Z550f

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Hej,

Har en Kawa Z550f -85a. Har inte fått igång den de senaste försöken. Jag har tagit starthjälp av batteriet från min bil och startmotorn drar runt men den tänder inte. Jag har kollat gnistan på två av fyra tändstift och de är all right. Dödaren är av, bränsle i tanken, rengjort luftfilter, bränslekranen på on, testat med startgas i luftburken men ingen reaktion what so ever. Tändstiften är i ok skick men dem blir blöta direkt. Har för fet blandning har jag ju räknat ut men vart ställer jag in bränsle/luft fördelningen? Kan det vara så att gnistan är för "svag"?

Vad kan de vara?:va

Dränera förgasarna och fyll dom igen

Byt stiften och kör sen startgas rätt i luftburken utan filtret

Jag har vart med om cyklar som haft till synes fin gnista, men fortf inte tänt på startgas, då har det oftast varit ärg i kontakter till tändspole som orsakat spänningsfall

Luktar stiften soppa?
Läckande toppapackning så det läcker in vatten i cyl som direkt dödar stiften är inte helt ovanligt

Dränera förgasarna och fyll dom igen

Byt stiften och kör sen startgas rätt i luftburken utan filtret

Jag har vart med om cyklar som haft till synes fin gnista, men fortf inte tänt på startgas, då har det oftast varit ärg i kontakter till tändspole som orsakat spänningsfall

Luktar stiften soppa?
Läckande toppapackning så det läcker in vatten i cyl som direkt dödar stiften är inte helt ovanligt

Tacksam för svar!!

Jag får ta och byta stiften i dagarna och se om det kan vara det som är felet, ska ta loss alla kontakter och spraya lite kontaktspray för att få bort ev. ärg (stavning) som kan påverka gnistan. Japp dem luktar soppa och är alldeles svarta av sot och blöta av soppan.

Här på norges västkust har vi sjukt stora problem med ärgade kontakter

Det första man gör när man köper en cykel är att plocka isär alla kontaktstycken, sandpappra dåliga kontaktstift och montera ihop med FETT

Kontaktspray är ganska lönlöst.. Det hjälper inte länge

Ivf så tror jag inte det är problemet med din knarr. Du har ju flera tändspolar så då blir ju risken ganska liten att alla cyl dör samtidigt. Nya stift är nog vad din knarr behöver. Har du gasol kan du värma dom ordentligt efter du stålborstat dom, så brukar man få liv i dom

Här på norges västkust har vi sjukt stora problem med ärgade kontakter

Det första man gör när man köper en cykel är att plocka isär alla kontaktstycken, sandpappra dåliga kontaktstift och montera ihop med FETT

Kontaktspray är ganska lönlöst.. Det hjälper inte länge

Ivf så tror jag inte det är problemet med din knarr. Du har ju flera tändspolar så då blir ju risken ganska liten att alla cyl dör samtidigt. Nya stift är nog vad din knarr behöver. Har du gasol kan du värma dom ordentligt efter du stålborstat dom, så brukar man få liv i dom

Jo här i gbg är det ju ganska hårt klimat också :rolleyes: Jag ska lossa och se hur det ser ut, känns inte som någon har rört kablaget sedan den lämnade fabriken i jappslandet för 24 år sedan... jag får köra trial and error helt enkelt men igång ska fanskapet, för jag körde ju i tisdags senast men den gick ju inte så rent precis..

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back