Jag fattar faktiskt inte detta. I Haynes står det så här: "Turn the engine until all the camshaft lobes above the No.1 cylinder are pointing away from the valves." Och det står också: " Turn the wheel until the lobes above the valves being checked are pointing up." Och så är det en bild på en nock som pekar rakt upp. Om jag ställer kammarna för cylinder 1 så alla 4 nockarna pekar lika mycket uppåt (T1 på vad det nu heter under kopplingskåpan) så står de inte rakt upp utan mera 45 grader mot ventilen men jag har spel mellan nock och shims. Om jag ställer kammen så att nockarna på ettans insug står rakt upp har jag också spel mellan men ett annat.
Ska jag mäta i TDC eller när nocken står rakt upp?
Bild visar hur kammarna står med T1 inställt.
Ok. Ja, om inte annat så lär jag mig något nytt!
"Men i ditt fall borde felet vara något annat, för vid för litet ventilspel så tappar du komp och den motorn går då lättare att dra runt så jag gissar på startmotorn eller elfel."
Detta problem med startmotorn - hur yttrar det sig? Går startmotorn inte alls eller är det som i mitt fall att den snurrar men trött som vid dåligt batteri?
Jag tar bort kopplingskåpan och drar runt motorn på vevaxeln. Då kan hojen stå på sidostödet om man vill och så är det betydligt lättare än att dra runt bakhjulet. Dessutom behöver man inte tappa ur all olja när den står på sidostödet. Nu gör jag detta på vintern så det är olje- och filterbyte ändå. Lättare att fylla på det mesta av oljan innan kåpan kommer på också.
När man drar runt motorn är det mer eller mindre motstånd av ventilfjädrarna så man känner och ser utan problem när ventilerna ligger i "rätt" läge för att mäta. En av kolvarna ligger då i topp men det jag tittat på är nockarna. Du kan mäta flera bara de ligger "rätt" så man måste inte ta bara en åt gången.
Jag klistrar packningen på kåpan med Permatex
https://www.swedol.se/form-a-gasket-3-118-mlof-9241.html och tunt med olja mot motorn så kan den tas av utan att behöva bytas varje gång. Och när den väl behöver bytas sitter hela packningen på kåpan som är lättare att skrapa på.
När kåpan är av kan du kolla spelet på givaren på vevaxeln. 0,8 - 1,2 och kan vara känsligt har jag för mig jag läst någonstans.
De tidiga, som du har, har en jordanslutning, Earth block, som kan spöka. Ska sitta bakom motorn ovanför svingen om jag inte minns fel. Borde vara den som heter Chassis earth point på elschemat, s. 8.23 i Haynes. Dålig jord är inge bra...
Jag har VIN efter 89737 så det problemet har jag inte...