Startproblem GSX-R 750 SRAD

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
Triumph Bonneville -03
Hej, har en vän vars Suzuki bestämde sig, över en natt bara sådär, för att inte starta något mer.

Symtomen är den att allt snurrar på fint, den vill tända men efter att första cylindern poffat till så verkar det som att den stänger av sig själv. Eventuellt då bryter tändningen?

Stiften är bytta till nya, bränsle får den (med insprutsbryggan lös ser man att det kommer bränsle.).

Min misstanke är väl att det är något elektroniskt som spökar. Men jag mottager tacksamt andra tankar på var man ska börja felsöka.

Den startade lätt och gick bra innan den parkerades i garaget.

Kontrollera stödets brytare och se till att den ligger i neutral.

MVH Phille

Påverkar den även om kopplingshandtaget är indragen?

Är det en öppen eller sluten krets? Dvs kopplas den helt enkelt förbi om jag kopplar ur brytaren, eller måste jag bygla den för att utesluta att det är den som bråkar?

Du ska kunna starta den med stödet ute och neutralen i, dock måste kopplingen alltid vara inne.

Har du kollat så att du inte har några felkoder med dealer mode? Kontakten sitter under vänster bakkåpa, och ska bara byglas. Du hittar massor om du googlar lite.

Du ska kunna starta den med stödet ute och neutralen i, dock måste kopplingen alltid vara inne.

Har du kollat så att du inte har några felkoder med dealer mode? Kontakten sitter under vänster bakkåpa, och ska bara byglas. Du hittar massor om du googlar lite.

Tackar för bra tips! Ska kollas!

Ser att jag missat årsmodell, det är en 98a, gäller ovanstående tips även för den generationen?

Last edited:
Ser att jag missat årsmodell, det är en 97a, gäller ovanstående tips även för den generationen?

-98 kom insprutning på denna hoj. Då ska hojen ha förgasare (om den inte är ombyggd till det senare) så är det förmodligen lågfartskretsen i förgasarbryggan som behöver blåsas/göras rent.

-98 kom insprutning på denna hoj. Då ska hojen ha förgasare (om den inte är ombyggd till det senare) så är det förmodligen lågfartskretsen i förgasarbryggan som behöver blåsas/göras rent.

Sorry, ändrade det är en 98 :)

Min första åtgärd (har också haft en sukka där startmotorn fick den att snurra men den inte startade)
skulle vara att hänga på en batteriladdare över en dag. Avpassad för MC.
Det gjorde jag.
Med den här.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-37707/
Och 10 timmar senare startade sukkan.
Ovan kan överladda om man lämnar den på mer än ett dygn så en sån här är bättre.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/
Det är bra att lära känna sitt batteri.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Batterier är olika. Beroende antagligen på vilka metaller man legerat blyet med.
Min erfarenhet av två Yuasa är att de startar utan problem hojen med 12,6 Volt batterispänning.
Min erfarenhet av Biltema Underhållsfria är att går spänningen under 13,0 Volt. Ja då är det dags hänga på en batteriladdare.

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...