Startproblem GSX 600F

Kristian.H

Ny medlem
Gick med
24 May 2005
Hoj
Suzuki GSX 600F
Hejsan.
Har en fråga som jag undrar nån har lust att hjälpa till?
Har en GSX600F -98 som inte vill starta, när jag trycker på startknappen så surrar det bra om startmotorn. Någon som vet vad det kan va för fel.
Det hände helt plötsligt en morron jag kom ut o skulle åka, så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mej.... tack tack tack :Bugar

Får den soppa ? Dvs. du har väl bensin i den. Bensinkranen är väl på rätt läge. (försöker inte dumförklara dig, utan tar bara dom enklaste sakerna först)

Drar startmotorn runt motorn eller "klickar" den bara ?
Ifall den bara "klickar" så kan det vara batteriet. Kolla upp spänningen på det i sådanna fall.

Wiseguy skrev:
Får den soppa ? Dvs. du har väl bensin i den. Bensinkranen är väl på rätt läge. (försöker inte dumförklara dig, utan tar bara det från början)

Drar startmotorn runt motorn eller "klickar" den bara ?
Ifall den bara "klickar" så kan det vara batteriet. Kolla upp spänningen på det i sådanna fall.

Jaa den har soppa, går att springa igång den, klickar? det typ surrar om startmotorn.. :(

Maciver skrev:
Låter det som startmotorn drar runt motorn eller det är bara startmotorn som "surrar"? Har du gnista? tänder den till om du sprutar i lite startgas?

Den drar inte runt motorn utan bara startmotorn som surrar..

Surrar det bara så skulle jag gissa på att startmotorn inte går i dvs drevet åker inte ut och griper tag i startkransen.

Känn/lyssna på den om du kommer åt,så märker du om själva startmotorn går eller inte,gör den det så är det dax att kolla varför den inte driver runt motorn.

Har du haft problem med den innan ?

Långa farbron skrev:
Surrar det bara så skulle jag gissa på att startmotorn inte går i dvs drevet åker inte ut och griper tag i startkransen.

Känn/lyssna på den om du kommer åt,så märker du om själva startmotorn går eller inte,gör den det så är det dax att kolla varför den inte driver runt motorn.

Har du haft problem med den innan ?

I så fall är det byte av startmotor som gäller?? Nån aning om pris??
Har bara ägt hojen i ca en månad.. :död

Kristian.H skrev:
I så fall är det byte av startmotor som gäller?? Nån aning om pris??
Har bara ägt hojen i ca en månad.. :död

Inte säkert,beror ju på vad som är fel,det kan vara så enkelt att den hängt sig på något sätt eller liknade.
Ta inte ut något i förskott,kan du så plocka ner och kolla det kan vara ett skitfel.

Men innan du river prova att mäta batteriet så det är fräscht och har kraft nog.Är det slött så kanske den inte orkar skicka ut drevet.

Last edited:
Det är den stora bulten för startmotorkopplingen som har gängat upp sig. Sånt kan hända om motorn "nyser" i startögonblicket.

Ta bort den vänstra motorkåpan och använd en 17-hylsa för att gänga ur bulten helt. Använd ventilslippasta för att "gnugga" in den mot den konade delen av vevaxeländen. Gör rent. Montera torrt. Använd Loctite "Hård" på bultgängan. Använd hjulmutterdragare i minst 5 sekunder men max 10.

Hoppas det löser sig med problemet.

Jag tänkte bara fråga en grej eftersom jag såg att du var ägare till en likadan hoj som jag har.
Måste du hålla in kopplingen när du startar även om neutrallampan lyser??? Efter att jag startat kan jag givetvis släppa kopplingen. Har vart så sen jag köpte den, inge problem, skulle bara va bra o veta om de ska va så eller om de e nåt mindre elfel.

speedhunter skrev:

Jag tänkte bara fråga en grej eftersom jag såg att du var ägare till en likadan hoj som jag har.
Måste du hålla in kopplingen när du startar även om neutrallampan lyser??? Efter att jag startat kan jag givetvis släppa kopplingen. Har vart så sen jag köpte den, inge problem, skulle bara va bra o veta om de ska va så eller om de e nåt mindre elfel.

Det borde stå omnämnt i instruktionsboken. Har iofs en b12 -01 och på den måste alltid kopplingen dras in för att kunna dra runt startmotorn. Svårt att tro att Suzuki skulle gjort någon skillnad på dessa två modeller med samma tillverkningsår i det avseendet.

speedhunter skrev:

Jaa det måste jag, ska nog va så på dom..

speedhunter skrev:

Så är det på 750 oxå. är en hjälp för att du inte ska kunna starta med växel i och den hoppar iväg (om inte stöd brytaren funkar)

andersbrink skrev:
Det är den stora bulten för startmotorkopplingen som har gängat upp sig. Sånt kan hända om motorn "nyser" i startögonblicket.

Ta bort den vänstra motorkåpan och använd en 17-hylsa för att gänga ur bulten helt. Använd ventilslippasta för att "gnugga" in den mot den konade delen av vevaxeländen. Gör rent. Montera torrt. Använd Loctite "Hård" på bultgängan. Använd hjulmutterdragare i minst 5 sekunder men max 10.

Tack för hjälpen allihop, o ett speciellt tack till dej andersbrink för en klockren analys.. :tummenupp

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda