Startproblem Felicia 1.6 97!

tc82

hmmm...
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2000, Yamaha Dragstar 1100
Hej!
Jag kör en Felicia 1.6 1997 med insprutning som jag har start problem med när den är kall, speciellt på morgonen när den har stått hela natten är den nästan omöjlig att få igång, den drar runt motorn och lyckas man få igång den måste man trampa på gasen för att hålla igång den släppar man på gasen dör den och då får jag inte igång den på ett tag, på tomgång när den är kall går den inte över 500varv normalt ligger den på 1100-1200 varv nånting kanske en minut sedan går den på knappt 1000varv som den ska! när man gasar tvekar den och rycks den och motorn dör nästan helt sen dra den igen!
När motorn är helt varm startar den utan problem och den tvekar lite på gasen i början annars går den bra!

Jag kollade vid insuget där slangen går från luftfiltert till insprutning, där sitter en liten gummipackning eller något sånt, hehe, det va väldigt fuktigt verkar vara olja utanför så det har runnit ner!

Har ni några tips

Kolla så den inte drar tjuvluft. (Pys med startgas på slangar runt insuget och se ifall varvtalet ökar.)

Skulle också kunna vara en defekt tempsensor.

Se ifall du kan få fram ev. felkoder, antingen hos någon trevlig verkstad eller med programmet VAG-COM och lämplig adapter.

Jag misstänker att den kanske drar tjuvluft, där som jag skrev att det va fuktigt, det pyser och har sig när man gaser, men jag ska testa med startgasen!

Har läst lite i boken, men jag får testa och se annars får jag dra ner till den lokala skoda verkstad, dom är dyra bara koster 750kr i timmen! :huvet
Men det kan väl inte ta så långtid...

Kolla så den inte drar tjuvluft. (Pys med startgas på slangar runt insuget och se ifall varvtalet ökar.)

Skulle också kunna vara en defekt tempsensor.

Se ifall du kan få fram ev. felkoder, antingen hos någon trevlig verkstad eller med programmet VAG-COM och lämplig adapter.

Tjenare....

Några tips.....
Om motormärkbokstäverna är AEE

Om tändkablar fördelare rotor är ok, kablarna kan du resistansmäta står instansat i "hatten" hur många Mohm.

Om ovanstående är felfria.........så kan jag med 90% säkerhet och 7 års VW erfarenhet förbered dig på ett hål i plånboken ca 4500 kr stort, det är vad ett spjällhur kostar.

Sitter på vag-com om du vill ta 1 felminne, men i och med att det är en bil utan checkengine lampa så kommer det spjällhusfel inte lagra ett fel.

Spjällhus fel på AEE motorn är en seat/skoda/VW sjuka
Kan också vara fel på lamda-sonden (ca 3500 ) men detta är mindre troligt.

Hoppas jag inte skrämt dig nu bara

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...