Startproblem (förlåt på förhand)

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Jag får inte igång min sv650s (-99). Har läst några gamla trådar om vinterförvaring och startproblem, men alla verkar bottna i tändproblem. Jag har i alla fall gnista på båda tändstiften.

(Länka gärna till nån gammal tråd som kan ha svar på problemet. Jag har inte lyckats hitta nån som svarar på nedanstående frågor.)

Jag satte i nya stift och kollade gnistan ikväll och försökte sen starta den. Efter några 20-30-sekunders startförsök började tanka-lampan lysa. Slog av och skakade om tanken och provade igen. Lampan börjar lysa igen efter 20 sekunder. Varför börjar den lysa? Det finns ju en massa soppa i tanken. Eller kan det vara ett tecken på att soppaflödet till cylindrarna/fuggarna inte är som det ska?

Bör tilläggas att hojen har varit inne på stora servicen med bl a ventiljustering och sedan körd 7 mil innan den ställdes in i kallgarage. Den har stått i 2 månader.

Eftersom jag inte haft hojen så länge är jag lite osäker på vilka saker som kan orsaka dessa startproblem då i alla fall startmotorn går igång. Kan det vara t.ex. stödets kontakt som kan orsaka såna här problem? Eller är det en glapp dödarknapp eller nåt sånt?

Om stödet är nere/dödarknappen är på så drar inte startmotorn runt henne.
startmotorn drar runt motorn för dig? Själv hade jag problem med att hon gick runt, o vägrade tända till riktigt.. lösningen var att byta bensin för mig.
oj, kanske inte var så givande :va

Se till att ha bra tryck i batteriet och prova att nöta en stund på start motorn.
prova lite med och lite utan chock
inte för länge i taget bara, jag tror att den kommer att gå igång då.
bränsle lampan känner bara av nivån i tanken.

hur länge har du försökt att få igång den ?
har du pillat med något ?
finns det några andra tecken på konstigheter än bränslenivå lampan ?

/Dan

Jag har haft fem olika hojar och det vanligaste problemet för mig har varit att batteriet inte har varit tillräckligt laddat.

Batteriet är precis fulladdat och stiften är nya. Jag provade även att fälla ner stödet och starta och även då gick startmotorn runt. Hade för mig att inte ens startmotorn skulle funka med stödet nerfällt...

Startmotorn drar runt motorn. Det lät som att den nästan startade en stund men då gav jag ytterst lite gas och den gick tillbaka till sitt döda läge. Höll väl på i 10 min. Är lite osäker på hur många startförsök motorn pallar...?
De flesta försöken hade jag choken på.

Jag har provat att starta den två gånger under senaste två veckorna. Båda gångerna med samma resultat. Jag har inte pillat med nåt.

Med startgas lär du få fyr på den. Även om du skriver att du har soppa, så dubbelkolla alternativt fyll på några liter endå. Det är ju inget slutet system så soppan kan ha förångats.

Slå i en deciliter K-sprit.
Kan vara fukt i tanken om du inte förvarat biken i jämn temp hela vintern.
//Tobbe

Så länge du har friläge eller indragen koppling så startar den med stödet nere.

Har du kollat om stiften är blöta?
Elektrodavstånd?
Provat startgas?
Dum fråga, går det att vända tändkablarna bakofram dvs fel kabel till fel stift på SV:n ?

Långa farbron skrev:
Så länge du har friläge eller indragen koppling så startar den med stödet nere.

Har du kollat om stiften är blöta?
Elektrodavstånd?
Provat startgas?
Dum fråga, går det att vända tändkablarna bakofram dvs fel kabel till fel stift på SV:n ?

Jag har satt i helt nya tändstift (rekommenderad modell), men jag har inte tagit ur dom efter det misslyckade startförsöket ikväll och kollat dom igen. Det var gnista innan iaf. Startgas har jag inte provat. Har en skvätt av OK:s startgas kvar så jag får prova det vid tillfälle.

Tändkablarna sitter som dom gjorde när hojen funkade.

Varför krångla till det. Det är väll självklart att något som stått still i två eller fler månader är tjuriga att starta. Ställ vilken modern bil som hellst i två månader och starta den och då har inte den ett effekt uttag på 150Hk/L.

Nej det är nog inget som hux flux gått sönder i tändningen under din vinter förvaring. Ge hojen startgas så ska du se att den hoppar igång. Att hojen har lite problem att suga soppa är helt normalt eftersom det dunstat i flotörhusen och hela långa vägen till tanken. Och snälla när hojen startar låt den gå länge på tomgång och bli riktigt varm innan du börjar fundera på att varva. Ta sen en tur på ett par mil, kanske ner till macken och fylla på med ny fräsh soppa innan du parkerar.

Varför säga förlåt? Det verkar rätt ondöigt. Skitsamma om ditt svar är skrivet förut, forumet är ju ändå till för att användas =)

Hmm är det på din som på min zx 9r, att det "verkar" vara en massa sås i tanken men i själva verket så skvalpar det långt under nivån, slå över till reserven eller priläget om det finns! Har den stått i 2 mån så får man mala en bra stund på startmotorn, full choke sen ska den snurra igång!

Provade med startgas ikväll men det funkade inte. Drog till slut upp hojen för en backe och lyckades till slut rulla igång den. Men den ville inte gärna gå igång.
Nu funkar den i alla fall! :banana

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing