Startproblem efter soppatorsk CBR 900-93

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Jag får som sagt inte igång hojen efter att bensinen tog slut, (bespara mig gärna lustiga "tanka då!" kommentarer.

Om vi tar det från början.

Jag åker mot Falun från Jkpg, bensinen tar slut efter ca 15 mil och hojen börjar hacka. Jag stannar till vid vägen för att slå en drill och ställer samtidigt om till reserven.
När jag nu skall starta så vill den inte hoppa igång. Jag nöter på startmotorn men får ge upp efter ett tag, försöker även med några taffliga försök att rulla igång den men det funkar förstås inte.

Jag får låna kablar samt några liter bensin av en vänlig man, för att kolla att det inte är något stop i reserven, men samma visa.
Ringer en kompis som är mekaniker som föreslår ett stiftbyte, kolla om bensin rinner genom slangen samt kolla om det funkar med startgas.

Kollar genast slangen och det rinner bensin testar även med startgas, men ingen respons. Byter stift dagen efter med samma resultat, den vill inte tända alls. Tar ur ett stift och kollar det emot motorblocket och det har iaf gnista.

Har fått några fler tips, luftfilter är igensatt óch den får ingen luft, samt att det kanske var bensin kvar när jag skruvade i de nya stiften, och följdaktligen även pajjat dessa.

Någon som har förslag på åtgärd.??

Har inte märkt några start problem innan, dock så hade jag faktiskt, när jag drar mig till minnes, problem att starta efter en omställning till reserven vid ett tidigare tillfälle. Då gick den dock ingång.

Mycket tacksam för hjälp!

Är dtiften fuktiga eller torra när du kört lite på start motorn.
Verkar väldigt konstigt att den inte startar med startgas, enda förklaringen är att den är rejält sur.

Kan det vara så att du fått i skit när du slog om till reserven. Reserven hämtar ju soppan längre ner...

...Eller vänta nu bensin är lättare än vatten. Om du har fått rejält med vatten i tanken får du ner det i fuggarna när du slog om till reserven och sedan är det lögn att få snurr på grejorna! (fast den borde gå igång på startgas...)

Prova att dränera fuggarna (brukar finnas någonslags skruv i botten på flotörhuset!)

triple skrev:
Är dtiften fuktiga eller torra när du kört lite på start motorn.
Verkar väldigt konstigt att den inte startar med startgas, enda förklaringen är att den är rejält sur.

Kan det vara så att du fått i skit när du slog om till reserven. Reserven hämtar ju soppan längre ner...

...Eller vänta nu bensin är lättare än vatten. Om du har fått rejält med vatten i tanken får du ner det i fuggarna när du slog om till reserven och sedan är det lögn att få snurr på grejorna! (fast den borde gå igång på startgas...)

Prova att dränera fuggarna (brukar finnas någonslags skruv i botten på flotörhuset!)

Stiften var nog aningen fuktiga, längst ner mot själva stiftet så att säga.(Stiften som satt i var nog vid närmare eftertanke ganska blöta)
Just det dränering samt kolla att alla fuggarna får soppa, det tipset fick jag också.

Även fast reserven hämtar soppa längre ned, så blandas väl allt vid tankning ändå?

Ang startgasen så var en tanke att luftfiltret var så pass igensatt att det inte kom ända in. Sen hade iof burken inget långt "rörmunstycke" så det är kanske troligt att gasen inte letade sig nog långt in.

Last edited:
OLDEN skrev:
Stiften var nog aningen fuktiga, längst ner mot själva stiftet så att säga.
Just det dränering samt kolla att alla fuggarna får soppa, det tipset fick jag också.

Även fast reserven hämtar soppa längre ned, så blandas väl allt vid tankning ändå?

Ang startgasen så var en tanke att luftfiltret var så pass igensatt att det inte kom ända in. Sen hade iof burken inget långt "rörmunstycke" så det är kanske troligt att gasen inte letade sig nog långt in.

Du måste nog ta av luftfiltret. Inte för att det är igensatt utan för att man inte får in strtgasen "rätt" (Försökte starta en gammal hoj igår, och blev tillslut tvungen att ta av luft filtret och då gick den igång!)
Öppna trottlarna och spruta med rörmunstycket rätt in i varje förgasare, sedan startar även en skuren motor... om den har gnista...

Bensin blandar sig inte så bra med vatten så det är risk att du får allt på en gång när du öppnar reserven!

bladen skrev:
hade samma problem, knacka på soppapumpen :tummenupp

Jag tyckte jag klämde och knackade på det mesta, men är det så lätt så får jag banne mig spel :3freak :4skrika :huvet

Menar du att den har hakat upp sig på något sätt?

triple skrev:
Du måste nog ta av luftfiltret. Inte för att det är igensatt utan för att man inte får in strtgasen "rätt" (Försökte starta en gammal hoj igår, och blev tillslut tvungen att ta av luft filtret och då gick den igång!)
Öppna trottlarna och spruta med rörmunstycket rätt in i varje förgasare, sedan startar även en skuren motor... om den har gnista...

Bensin blandar sig inte så bra med vatten så det är risk att du får allt på en gång när du öppnar reserven!

Jag sprutade bara in i "ormarna" innan luftfiltret, så det kan nog stämma.
Ok. Så det kan alltså vara en ansenlig mängd vatten i.

Last edited:
OLDEN skrev:

jag kör utan pump på min CBR.. den kan va lite gnällig att få igång efter soppatorsk, men maler man ett tag så hoppar den igång..

skulle man däremot sura den, vilket är rättså lätt, så är den gnällig! ta ur stiften, är dom blöta, men aldrig startade så torka dom ordentligt eller värm dom men gasol eller likn.. ha alla stiften ur, kör en stund på starten med full gas, så du vädrar ur rejält.. sen ska den igång!

en anna trist grej e ju att det kan ju ha hänt nåt kukeri i maskineriet, o att det är en tillfällighet att det var precis när det va så låg nivå i tanken..

(jag-en sann pessimist..)

HenRRik skrev:
jag kör utan pump på min CBR.. den kan va lite gnällig att få igång efter soppatorsk, men maler man ett tag så hoppar den igång..

skulle man däremot sura den, vilket är rättså lätt, så är den gnällig! ta ur stiften, är dom blöta, men aldrig startade så torka dom ordentligt eller värm dom men gasol eller likn.. ha alla stiften ur, kör en stund på starten med full gas, så du vädrar ur rejält.. sen ska den igång!

en anna trist grej e ju att det kan ju ha hänt nåt kukeri i maskineriet, o att det är en tillfällighet att det var precis när det va så låg nivå i tanken..

(jag-en sann pessimist..)

Jag fick mala en del vid ett tidigare torsk, då hoppade den dock igång.
Jag kommer hämta den på söndag, så då blir det dags att skruva och testa lite lösningar. Jag fick tipset att köra ett tag med stiften ur av en kamrat här hemma också.
Hoppas innerligt att det inte är något motortjall.

// Johan W

OLDEN skrev:
Jag fick mala en del vid ett tidigare torsk, då hoppade den dock igång.
Jag kommer hämta den på söndag, så då blir det dags att skruva och testa lite lösningar. Jag fick tipset att köra ett tag med stiften ur av en kamrat här hemma också.
Hoppas innerligt att det inte är något motortjall.

// Johan W

Knyt fast skiten i en bogserlina.. Knyt fast andra enden i en bil. Dra den länge med växel i så hoppar den nog igång. Brukar funka för mig när hojarna småtrillskas.

Onewheeler skrev:
Knyt fast skiten i en bogserlina.. Knyt fast andra enden i en bil. Dra den länge med växel i så hoppar den nog igång. Brukar funka för mig när hojarna småtrillskas.

Brukar också göra så!
Vinglar dock som fan och man är hur nära som helst att dra i backen!!! :lol

OLDEN skrev:
Du måste spruta in direkt i förgasarna, ta bort luftfiltret! Öppna spjällen fullt när du sprutar in gasen. Använd sen inte choke utan ställ upp tomgången via tomgångsskruven. Koppla in ett bilbatteri eller dyl. Ibland räcker bara strömmen till att dra runt motorn och inte till nån rejäl gnista. Är det bara startbekymmer så hoppar den nog igång nu men skulle den inte göra det så har nått annat hänt och då blir det till att besöka mekkaren :(

Forts CBR 900

Dåså! Här kommer en fortsättning.

Var och hämtade hojen i Motala på släp 50 mil tor från Falun. Lattjo!
Heder till den äldre mannen som lät mig ställa hojen i hans garage under tiden :) Det finns fortfarande vänliga själar.

När jag kom hem testade jag lite div grejer, tog bla med mig soppapumpen till mekanikern på jobbet. Han såg att ett "kontaktbläcket" var slitet på relät, och slipade ner det. Jag testade med pumpen igen och hojen hoppade igång, dock så tappar den vid rejält gaspådrag, så det är nog dags för ett byte av pump hursomhelst.

En ny pump kostar ca 1900:- och det är ju inte att tänka på så, någon som vet om man kan koppla i en begagnad pump från en nyare modell, om en typ 99:a är kompatibel med min 93:a?

Nu har jag kopplat slangen direkt från tanken till förgasarna, men inbillar mig att den inte får tillräckligt med soppa vid fullt pådrag. Kan det stämma eller är det bara jag som är nojig månne?
Vidare funderar jag på att sätta in ett bränslefilter emellan tank och förgasare, men en mekaniker sa att det redan satt ett filter i röret från tanken, och att det egentligen inte skulle behövas något mer. Någon som vet om det kan stämma?

(Tack för tipsen :tummenupp , alltid skönt att det finns kunniga personer man kan vända sig till här)

Det suger att den här historien hittils har kostat mig 1500:- ex soppapump, när det enda jag behövt göra är att skifta slangar. Men men man lär så läönga man lever :mad:

Onewheeler skrev:

Ha ha gjorde så med min första hoj, en GPZ 84:a. På en skogsväg från sommarstugan, gosse vad det halkade och krängde med de 250 kilona på skogsvägen, när den surat. :D

Soppapumpen försvann -95 på Firebladen om jag inte är helt ute å cyklar!
Sitter däremot på en Blackbird om du ska leta beggat!

Soppafiltret i tanken är ett nätförsett rör som stoppar en del skräp!
Ett soppafilter på slangen är aldrig fel...
Dom brukar rena lite extra!

Om den går när du sätter slangen direkt från tanken och dör på höga varv, så beror det på att dom förgasarna skall vara tryckmatade av soppapumpen!

Jag vet att Kawagreven här på forumet har skrotat lite Blackbirds och säkert några äldre Fireblades!
Kolla med honnom!

Lycka till!

Kamikaze kid skrev:
Soppapumpen försvann -95 på Firebladen om jag inte är helt ute å cyklar!
Sitter däremot på en Blackbird om du ska leta beggat!

Soppafiltret i tanken är ett nätförsett rör som stoppar en del skräp!
Ett soppafilter på slangen är aldrig fel...
Dom brukar rena lite extra!

Om den går när du sätter slangen direkt från tanken och dör på höga varv, så beror det på att dom förgasarna skall vara tryckmatade av soppapumpen!

Jag vet att Kawagreven här på forumet har skrotat lite Blackbirds och säkert några äldre Fireblades!
Kolla med honnom!

Lycka till!

Tack för det!

Kanska ska satsa på filter då!. Den dör inte, men jag inbillar mig att gensvaret inte är det samma som tidigare. Fick tips om 8 alt 6 mm filter på OK.
Skall kolla upp det med blackbirden.

Edit: Tankad, så förbehåller mig för stavfel.

Last edited:
Det som sliter mest på soppapumpen är just luft, bildas gnista (inget farligt) men sliter på pumpen, nu har du hittat felet så jag ska inte bli långdragen.

Passade du inte på att cykla vätternrunt när du ändå var nere? :D

Back