Startproblem efter oljebyte.

Strindberg

f.d. Orebronx
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
R1 -01
Förra veckan tog jag upp horneten från förrådet, bytte olja och hojen startade så vänligt. Lät den stå och gå först innan oljebytet för att värma oljan, sen efter oljebyten för att låta oljan gå runt överallt osv. Den fick väl stå och gå i ca 5 min efter. Sen täckte jag över den och har inte rört den förrän idag. Idag när jag ställt på och skattat och ska ta första turen vägrar den starta. I början ger den två öronbedövande smällar, sen vägrar den tända det minsta. Efter många försök börjar såklart batteriet dö. Försöker springa igång den kanske 10 ggr med ordentlig fart, ingen lycka.

Är den sur? Isåf ska jag starta med full gas och ingen choke?
Är den torr?
Har jag fått bensin i kröken? Vad gör jag åt det?
Har jag kommit åt nånting iom oljebytet, ganska otroligt då den startade efteråt.

Tacksam för svar.

Om du startar hojen och låter den stå länge på tomgång dras batteriet ut, lyse, tändning, soppapump mm drar ström, och på tomgång laddar generatorn ingenting. Vips hade du för låg spänning för att få gnista, och sen man den mycket väl ha blivit sur.
Ur med stiften, låt den vädra lite, och kolla på hur dom ser ut så klart. Ladda batteriet och gör ett nytt försök, eller kör med startkablar om du inte orkar vänta några timmar på laddarn.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!