Startproblem Ducati 750 Sport -00

Blue-Angel

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Hoj
2001, Ducati 750 Sport
Skulle flytta hojen idag. Har haft den stående hos en kollega sedan i somras. (Har väntat på att få tillgång till mitt egna garage). Ställde in hojen för vintern i September. När jag ställde in den slog jag av "nödstoppen" på styret. När jag plockade ut den tidigare idag och skulle starta den glömde jag att slå på den innan jag tryckte på start knappen. Kommer på detta efter första försöket. åtgärdar och försöker starta igen. Då är tändningen helt död! Finns el i hojen, alla lampor lyser som de skall. Dock startar inte bränsle pumpen och startmotorn går inte runt. Har kollat säkringarna och de är hela.
Vart förvånad, även kollegan som har en likadan hoj. Han startade sin och den gick igång som den skulle. Sedan funderade på vad som kunde ha hänt med min. Diskuterade och smarta som vi är, kommer vi fram till att det kan ju inte vara så att bara för att man har råkat glömma "nödstoppen" så lägger hojen av. Så vi testar på hans hoj.:dummer
Mycket riktigt, samma symtom på hans hoj. Startar inte, all övrig el funkar som den skall.

Någon som har någon aning vad det kan vara? Är det någon inbyggd säkerhet, som gör att den inte skall gå att starta på ett tag? Eller är det något annat som kan ha hänt? :va
Evigt tacksam för hjälp! Var ju en tämligen tråkig julklapp, om man säger så.:huvet

Första steget är att ladda batteriet eller testa startkablar. Ett batteri med dålig laddning kan fortfarande få lampor att lysa men inte orka med vitala saker som startmotor och bränslepump.

Sen kan det vara att det ärgat i nödstoppskontakten. Testa att spruta i lite WD40, 5-56 eller liknande i knapphuset och tryck knappen fram och tillbaka ett antal gånger. Rätt vanligt fenomen på den brytaren om man inte använder den kontinuerligt.

Edit: Tvinnar är ofta kinkiga på startström (de vill ha gott om den) så jag sätter min julgröt på att du bara har för dålig kräm i batteriet. Duccar i synnerhet. Klena elsystem och tungstartade motorer.

Last edited:
Hmm, låter ju rimligt! Hade tyvärr inte tid att börja felsöka igår. Ni vet själva hur det är... Skall faras omkring som studsboll på jul. Men nu står den i varmgarage och göttar till sig. för kolla på den i mellan dagarna helt enkelt. Är kanske avsaknad av kärlek så här på vintern som gör att den är lite grinig.

ladda !

Edit: Tvinnar är ofta kinkiga på startström (de vill ha gott om den) så jag sätter min julgröt på att du bara har för dålig kräm i batteriet. Duccar i synnerhet. Klena elsystem och tungstartade motorer.

Precis ! Har också en Ducce och det är hög kompression så den kräver rejält med ström för att starta . I våras var jag tvungen att köpa nytt batteri för även om det fanns kraft i det gamla räckte det inte till mer än kanske ett , två startförsök . Så ladda eller byt så går den nog igång .

Vicka fram och tillbaka på nödstoppen, min 900 var lite tjurig (dvs glapp/ärgad) om man stannade motorn med den knappen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT