Startproblem CRF

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Honda
--------------------------------------------------------------------------------

Har svårigheter att få igång hojen nu. Har jäklas ett bra tag och undrar om nån därute vet vad felet sitter.

Den har gått jättebra, men efter luftfilter byte blev den bara lite svårstartad men efter som har den blivit mer och mer svårstartad och nu får jag fan inte igång den. Har bytt luftfilter flera gånger. Förut har den starta på en max två kickar.

Det som är gjort på den.

Kollat gnistan.
Rengjort förgasaren.
Bensin kommer fram.
Kollat kamkedjan att den är rättinställd.

Man kickar 2-3 gånger så ger den en avgassmäll, så gör den hela tiden. Kanske efter 50-60 kickningar så kan den starta med lite tur.

VAd kan problemet sitta tro? Har beställt nytt stift men tror inte det hjälper.

Hoj. Honda CRF 450R -04

Kolla ventilspelet. Kan lova att du har noll eller iaf bra nära på insugsventilerna. Tyvärr räcker det inte att shimsa om ventilerna, speciellt efter som du kört med det ett tag. Du lär behöva renovera toppen. Är inte vansinnigt dyrt om du väljer sätta i orginalventiler, men stäl är att föredra för ökad livslängd. Kostar lite mer då du behöver byta fjädrar o hela kittet. Samtidigt bör även styrningar o annat kollas över/bytas.

Tyvärr är ventilerna en svag punkt på många fabrikat. Men förstärks oxå av att många menar att det är shimsade ventiler o att man då inte behöver justera dom ofta, om ens alls. Det är förvisso sant, men ventilspelet måste kollas ofta för det, vilket många missar.

För att spara ventiler är det byte av luftfilter efter varje pass o va noga med inoljning mm samt se till att det inte läcker någonstans på vägen

Har nu tagit upp och kollat ventilspelet. På ena var det bra men på den andra fick jag inte dit måttet. Insug vetilerna allstå. Men när jag mäter upp Shimsen som sitter där är en 1.40mm medans den andra är 1.75-1.80mm. Varför?

Är det lika bra att renovera toppen och byta kolv samtidgt. (Har kolvkitt) Eller ska jag köpa nu shims och prova?

Har nu tagit upp och kollat ventilspelet. På ena var det bra men på den andra fick jag inte dit måttet. Insug vetilerna allstå. Men när jag mäter upp Shimsen som sitter där är en 1.40mm medans den andra är 1.75-1.80mm. Varför?

Är det lika bra att renovera toppen och byta kolv samtidgt. (Har kolvkitt) Eller ska jag köpa nu shims och prova?

Att det är olika shims är helt normalt, det skiljer lite i längd på ventilerna och tjockleken på tryckarna.

Det är ju nästan slut på säsongen, så renovera toppen.
Det går att byta shims bara, men det håller inte länge när ventilsätet fått sig en kyss.

Last edited:
Det går shimsa, men som nämts är det inte att rekomendera. Risken för ventilbrott ska öka markant t.ex. Har själv gört av en avgasventil som kan ha orsakats av lite dumsnålhet. Den motorn kommer aldrig snurra igen efter att ventilhatten hjälpt kolven att kantra i loppet. Det är lättare att förklara vad som fortfarande är helt på den motorn än vad som inte är det :gnissla

jag har samma cykel (450) och samma problem som du...
chimsade ventilerna för 6 körtimmar sen, då den ena insugsventilen
åg dikt an. (inget spel alls).
Nu är det samma symptom igen, puffar o är segstartad som fan igen.
Jag skall lämna in min imorgon och för ca 10 000:- kommer dom att byta ventilerna, kolv, kamkedja och kamsläpa. samt allmän överkoll av toppen och det dom kommer åt med motorn i ramen.
Dyrt är det...men fan i mig värt varenda öre!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt