Startproblem Citroen Jumpy

Monterat isär vad jag tror är magnetventilen och slagit igång tändningen, tycker inte den rör sig som den ska.

När man slår på tändningen så rör den sig inte alls, när man slår av så skakar den till lite. Frågan är om det är själva magnetventilen som är dålig eller om det forfarande spärras på något vis?
 
Last edited:
Några steg till:

1. Dras motorn runt?
2. Finns det bränsle i tanken, och är det rätt sort?
3. Är det under -5 grader ute?
4. Får glödstiften korrekt spänning, alltså batterispänning?
5. Har glödstiften rätt resistans, skall vara mellan 0,1 ohm och 1.0 ohm?
6. Kommer det bränsle med bra flöde från förpumpen eller bara svagt droppande?

Lite mer pyssel i vintermörkret :crash
 
Några steg till:

1. Dras motorn runt?
2. Finns det bränsle i tanken, och är det rätt sort?
3. Är det under -5 grader ute?
4. Får glödstiften korrekt spänning, alltså batterispänning?
5. Har glödstiften rätt resistans, skall vara mellan 0,1 ohm och 1.0 ohm?
6. Kommer det bränsle med bra flöde från förpumpen eller bara svagt droppande?

Lite mer pyssel i vintermörkret :crash

1. Ja.
2. Jepp, 3/4 tank diesel.
3. Ja, men nu idag fick jag in den i garaget och felsökte, åtminstonde plusgrader.
4. Vi provade koppla till ett friskt batteri, felkod för låg batterispänning försvann. Eller menar du att man kan mäta detta med multimeter?
5. Multimeter här med?
6. Jodå, när magnetventilen var demonterad behövde man bara röra tändningen kort för att det skulle spruta diesel.

Tackar för all hjälp! Ska försöka jaga rätt på ny magnetventil på måndag...
 
Jahapp, startspärren var det inte. Remmen kuggat ca 6 kugg enligt Citroen-verkstad. Får se om det blir skroten eller något slags eget försök med biljäveln. Tydligen var remmen slapp, de misstänkte spännaren.
 
Jahapp, startspärren var det inte. Remmen kuggat ca 6 kugg enligt Citroen-verkstad. Får se om det blir skroten eller något slags eget försök med biljäveln. Tydligen var remmen slapp, de misstänkte spännaren.
Har inte kolvar och ventiler hånglat allt för flitigt så är det väl "bara" att byta rem, spännare, ställa allt rätt, köra och vara glad? Ett första steg borde ju vara att ställa allt rätt nu, med gamla remmen, och göra ett kompprov. Är allt tätt, byt rem, annars kanske den har gjort sitt?
 
Har inte kolvar och ventiler hånglat allt för flitigt så är det väl "bara" att byta rem, spännare, ställa allt rätt, köra och vara glad? Ett första steg borde ju vara att ställa allt rätt nu, med gamla remmen, och göra ett kompprov. Är allt tätt, byt rem, annars kanske den har gjort sitt?
Dessvärre blir det sallad direkt.
 
Ajdå. Tänkte göra ungefär som Hoztic skrev. Det som är konstigt är att det gick bra att köra bilen ca 1,5 mil efter multiremmen gick av (som förmodligen fastnade på något vis och fick remmen att hoppa). Tycker jag borde märkt det mycket tydligare. Jag körde ju lugnt, mest för att dra så lite batteri som möjligt för att inte bli stående, men hade det blivit komplett sallad så tycker man motorn skulle ge upp?
 
Ajdå. Tänkte göra ungefär som Hoztic skrev. Det som är konstigt är att det gick bra att köra bilen ca 1,5 mil efter multiremmen gick av (som förmodligen fastnade på något vis och fick remmen att hoppa). Tycker jag borde märkt det mycket tydligare. Jag körde ju lugnt, mest för att dra så lite batteri som möjligt för att inte bli stående, men hade det blivit komplett sallad så tycker man motorn skulle ge upp?

Det kan vara så att remmen låg på tills du stängde av och motorn gjorde bakryck.
 
Det kan vara så att remmen låg på tills du stängde av och motorn gjorde bakryck.
X-akt.
6 kugg fel är definitivt en date mellan en tjock kolv och en spröd ventiltallrik.

Med dödlig utgång.

Lyft av ventilkåpan och kolla om du har enorma ventilspel.
 
Det brukar räcka att byta några vipparmar på dom motorerna när kamremmen kuggar, har för mig att dom kostar typ 300 kr st
 
Den auktoriserade Citroenverkstaden hade visst fel. Vi bytte kamrem men fick fortfarande inte igång bilen. Lämnade därefter in den till en gammal erfaren Citroenmeck "i skogen" som snabbt hittade någon slags krysskil som ska hålla remmen på plats som hade gått sönder. Han tog fram en sån från sina gömmor, bytte och startade. Nu går bilen som innan :)

Tydligen var det krysskilens haveri som var min lycka. Hade den hållt hade ventilerna gått. "-Köp en lott" sa mecken.
 
Den auktoriserade Citroenverkstaden hade visst fel. Vi bytte kamrem men fick fortfarande inte igång bilen. Lämnade därefter in den till en gammal erfaren Citroenmeck "i skogen" som snabbt hittade någon slags krysskil som ska hålla remmen på plats som hade gått sönder. Han tog fram en sån från sina gömmor, bytte och startade. Nu går bilen som innan :)

Tydligen var det krysskilens haveri som var min lycka. Hade den hållt hade ventilerna gått. "-Köp en lott" sa mecken.
Äntligen, som jag har legat sömnlös :tummenupp
 
Japp, det tog sin lilla tid, men nu ska bilen jag köpte för att underlätta husbygget åter få jobba igen :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top