Startproblem CBR600rr!

simont

Ny medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
östergötland
Hoj
triumph speed triple
Som rubriken lyder, hojen vägrar starta efter vintern.. Har haft den stått i varmgarage och underhållsladdat batteriet ett par gånger under vintern. Den startade och gick hur bra som helst senaste gången jag hade den igång i höstas.
I alla fall, det som händer är följande; När jag drar om tändningen så får jag ström till lysen, blinkers, instrumentpanel o.s.v. DOCK hörs inget "surrande" från soppapumpen som det brukar göra och trycker jag in startknappen så står den bara och tuggar utan att tända till. Startmotorn går alltså hur bra som helst, däremot verkar det alltså som att inte soppapumpen går och tändningen verkar inte få någon ström..
Har läst allt jag kan hitta om liknande problem och tyvärr verkar det ju vara risk för att det är nåt knas med HISS:en.. Men det verkar ju å andra sidan konstigt om HISS:en bara skulle lägga av när hojen står. Funderar också på om det kan vara nåt batteri i nyckeln som är slut så den tappar kontakten med hojen? Har även läst att nyckeln kan bli avmagnetiserad men jag tycker det vore konstigt när den bara har hängt i ett nyckelskåp ihop med ett par andra vanliga nycklar till hänglås osv (inga andra "fjärrnycklar"). Har även funderat på om det kan vara så att strömmen går genom bränslepumpen och vidare till tändningen och att det är så att soppapumpen har lagt av, vilket i sin tur inte skickar vidare nån ström till tändningen?

Någon som har nån idé om vad det kan vara?? Grymt frustrerande nu när man bara vill ut o köra!:död (PS har kollat alla säkringar inkl. den till soppapumpen som sitter under sadeln)
 
Upptäckte att jag hade samma problem i helgen på racehojen och är väldigt angelägen om någon har en idé om vad som är fel?
 
Ni har inte glömt att slå på dödarknappen? Löjligt, men man vet aldrig:)
 
Om man köper en ecu från USA kan man då bara bygla tändningskablarna och köra?

Edit: Om någon känner att detta är känslig info så pm:a gärna lösningen isf.
 
Last edited:
Hade en CBR i början på 90-talet, helt omöjlig att starta på våren om man inte bytte stift. Sedan när man startat den kunde man byta tillbaka till de gamla och den startade hur lätt som helst även med dessa, helt sjukt, men sant.
 
Polarens cbr600rr -07 betedde sig likadant. Visade sig att det var glapp/ärgning i dödarknappen.
 
Jag har precis samma problem med min Kawa zx7r... Har provat allt och lite till känns det som:confused:
 
Dödarknapp, stöd, säkring. Om inget av dessa skulle fela så är ett hett tips att knacka på bränslepumpen. lagom med våld och kanske inte det hårdaste verktyget du har i lådan, skaftet på en rätt rejäl mejsel eller motsvarande är ok.
 
Mitt problem är iaf löst för tillfället då jag bytte nyckel och vips så var felkoder och dylikt borta och hojen morrade igång! :banana
 
Hade en -03a som betedde sig skumt. Visade sig att det var kontakten till displayen (som också innehåller den ombordbaerade atomdatorn) som hade ärjat/tappat kontakten på något av stiften så det var som en gammal släpkärra i elektroniken - blinkade som ett tivoli. Men först bör du ju kolla övriga tips på stöd och säkring för det är ju ett lagom irriterande jobb att mecka med att ta bort nosen.:mad:

Lycka till!:banana
 
som sagt, startmotorn går ju runt hur bra som helst, så har svårt att tro att det är något med dödarknappen. har haft i "konserveringsmedel" ihop med soppan i tanken under vintern så bensinen tror jag inte heller det är nåt fel på.. men ska prova att knacka på pumpen och se om nåt händer, tack för tipset!
 
Förresten, någon som vet om strömmen till tändningen (tändstiften) går via soppapumpen dvs genom den innan stiften? Eller någon som vet om startmotorn brukar få ström om HISS:en pajat? Det är det jag är mest orolig för.. eller kan det vara så att det sitter nåt batteri i nyckeln som kan vara slut som gör att hojen inte känner av nyckeln och på så sätt inte ger ström till soppapump och tändning? :S
 
Hej har du kollat om du får soppa= blöta stift.Kollat tändning = gnista.
Soppapumpar har ju också tyvärr den tendensen att inte säga till när dom börjar paja.
Den borde ha gått ett tag när du vred på nyckeln tycker man eftersom trycket i systemet borde varit lågt efter vintern.
Om du kommer åt pumpen sätt direktström på den. Lite snabbt alltså.

Lycka till./ Per
 
Last edited:
Du kan få ett gammalt meckartips av mig som ofta hjälper mig få igång gammelhojen efter vintern.

Nu vet jag ju iofs inte om du har gnista, plocka ur ett tändstift å sätt det mot motorn å testa, Men OM du har det så testa att koppla + till + och - (bil) till (mc) jord - Det är nämligen så här att även om man har en superduper multiintelligent laddare och startmotorn snurrar fint, så är det den extra "boosten" från bilbatteriet som får igång maskineriet (speciellt på tjuriga förgasarmaskiner).
 
Samma sak med min cbr600RR -04 förra året jag höll på att bli tokig....
Jag plockade bort tanken och rengjorde pumpen satte ihop den å vips så startade den utan problem.
Det kan vara värt att testa hyfsat enkelt att montera bort. :tummenupp
 
tack för tipsen! antar att man måste montera bort tank o hela köret för att komma åt både stift och soppapump?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top