Startproblem=( CBR600f -87

Solid_gear

Medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
400 fws -84, CBR600F -87, CBR 600F -99, VX800 -90, VF750c -95, r1150r -04, versys 650 -11
Ägt hojen i lite över en månad så börjar den tjorva...

Jag beskriver dagen, som var för typ tre dagar sen:
-Startar bågen inga problem (10 tiden), kör 3km stannar/stänger av för ärende i kanske 10min.

-Startar inga prb, kör hem (5-6km) stannar/stänger av i ca 1-1½timme.

-Får springa igång den, kör till den lokala mchandlarna för att testa hjälmar(dags för ny=), är där i 20-30min.

-Springa igång igen:gnissla , kör kanske 4km till bensinmack, tankar o köper STP, så stoppet är i 5-10min.

-Startar inga prb, åker 5km till nästa mchandlare, prövar fler hjälmar, 15-20min.

-Startar inga prb, nästa anhalt: 4km tredje o sista mchandel, 15min.

-Startar inga prb,300m till jobbet, jobbar 5 timmar.
-Finalé...Springa igång igen:död

Efterföljande dagar startar inga prb, åker o jobbar sen springa igång.

Fakta:
Varm o fin dag, inget regn dagen innan (står alltid ute).
Efter det att jag köpt den har jag bytt batteri(biltema), tändstift(ngk) o luftfilter(honda org).

Im not a doctor, so if i have to operate, somebody better call a coroner!
Säsongen har ju precis börjat:huvet hjälp tack:Bugar

Jag skulle mäta laddströmen du får över batteriet när du varvar lite, kan vara likriktaren som brunnit upp. (vanligt fel)

Min första fråga startar den inte för att startmotorn inte orkar dra runt (Mao för lite i batteriet) eller kan du dra runt startmotorn varv efter varv och motorn hoppar inte igång förens du rullar igång den?

Min första fråga startar den inte för att startmotorn inte orkar dra runt (Mao för lite i batteriet) eller kan du dra runt startmotorn varv efter varv och motorn hoppar inte igång förens du rullar igång den?

Klarade inte av att dra igång startmotorn antar jag.
Stoppade i det gamla batteriet igen efter att ha laddat det under natten, funkat dem senaste två dagarna.
Får se om det håller i sig, har inte prövat idag ännu ska spänna kedjan först:tummenupp

har du provat använda choken så att motorn får besin efter att stått ett tag de kan ju vara det

:D Har kört den varje dag sen jag köpt den så den borde vara varmkörd vid det här laget.
Men som svar har jag prövat alla lägen på choken det hjälpte ändå inte.

Jag skulle mäta laddströmen du får över batteriet när du varvar lite, kan vara likriktaren som brunnit upp. (vanligt fel)

Elektronik och jag går inte hand i hand, så jag vet inte hur man kollar det eller hur mycket det ska vara :fart Min morbror är dock elektriker så han kan nog kolla men hur är det med värdena? Och är det svårt att fixa om det är likriktaren?=)

Last edited:
Låter som att batteriet är kass. Iom att du stoppade i det gamla och det har funkat i 2 dagar enligt egen utsago.

Jag känner verkligen igen mig. Hade en exakt likadan som förstahoj.

Det gäller att vara försiktig med chocken, då den verkar vara byggd "av"/"på". Ofta behövs den vid start och om man då kör den i botten blir hojen lätt "sur".

Jag körde länge med ett dåligt batteri och när man i början trodde man skulle chocka mycket, gick den inte ens att rulla igång. Ett snabbt vick vid start funkar bäst. Lyssna/ hör dig fram.

Det där e precis som min egen hoj en ganska gammal raket.
Kort sagt,det som sägs om tex laddrelä mm e bra tips,men vidare skulle jag gissa att den behöver lite service.

Spänningen,i Volt,med maskinen igång å ung 4000rpm mäts över batteriet med ett sk universalinstrument å det skall då visa i faggorna av 14 Volt-give or take.
Om det inte gör det,utan visar 11-12Volt, kan det mkt väl vara laddrelät som gett upp-vilket e ganska vanligt.
(bytte precis på min egen FZR för bara ngr dgr sen)

Eftersom du uppenbarligen har problem som inte bara handlar om det med laddning(?) så tycker jag vidare att du på ett eller annat sätt skall få sett över förgasarna på hojen.
En motor som e väljusterad skall vara hyggligt lättstartad,å det med choke osv skall funka som det e tänkt.
Framför allt e väl det som slits i en förgasare den sk nålventilen.Sitter en nålventil i var å en av de 4 din hoj har.(Nål samt säte)
Flottörnivåer kan behöva justeras å förgasarna synkroniseras.
Normalt ngt som tillsammans brukar göra jävligt gott för dels lågfartsegenskaper men även start mm.

Tyvärr anser en del att "service" handlar om att byta stift,olja å filter men så e det inte riktigt.
Ta tex en sån grej som kontroll av ventilspel.Ngt som i allra högsta grad påverkar motorgång.
Kamkedja.E den sträckt?Kamkedjesträckare osv osv.

Ett sista tips till dig med en såpass gammal hoj e att du handlar dig en Haynes manual eller liknande.
Poängen e att de normalt e väldigt utförliga å i dem står alla referensuppgifter du kan tänkas behöva.
I den kan då åxå läsa om olika reparationer å hur de utförs.

Elektronik och jag går inte hand i hand, så jag vet inte hur man kollar det eller hur mycket det ska vara :fart Min morbror är dock elektriker så han kan nog kolla men hur är det med värdena? Och är det svårt att fixa om det är likriktaren?=)

Och får inte överstiga 14.8 volt eller nått sånt när du varvar, man mäter det lätt med en vanlig multimeter (dc-läge) över batteriet medans den är igång.

Är likriktaren trasig så är den lätt att byta, bara köpa en beggad från ebay.

Låter som att batteriet är kass. Iom att du stoppade i det gamla och det har funkat i 2 dagar enligt egen utsago.

Troligtvis, håller fortfarande var bara en gång i fredags efter en liten skur som jag fick springa igång, funkade inte ens med choken.
Så det kan nog vara nått annat som lurar också.

Jag känner verkligen igen mig. Hade en exakt likadan som förstahoj.

Det gäller att vara försiktig med chocken, då den verkar vara byggd "av"/"på". Ofta behövs den vid start och om man då kör den i botten blir hojen lätt "sur".

Jag körde länge med ett dåligt batteri och när man i början trodde man skulle chocka mycket, gick den inte ens att rulla igång. Ett snabbt vick vid start funkar bäst. Lyssna/ hör dig fram.

Jag brukar sällan använda choke, har bara behövts om det varit lite kyligt eller regnat.

Kort sagt,det som sägs om tex laddrelä mm e bra tips,men vidare skulle jag gissa att den behöver lite service.

Spänningen,i Volt,med maskinen igång å ung 4000rpm mäts över batteriet med ett sk universalinstrument å det skall då visa i faggorna av 14 Volt-give or take.
Om det inte gör det,utan visar 11-12Volt, kan det mkt väl vara laddrelät som gett upp-vilket e ganska vanligt.
(bytte precis på min egen FZR för bara ngr dgr sen)

Eftersom du uppenbarligen har problem som inte bara handlar om det med laddning(?) så tycker jag vidare att du på ett eller annat sätt skall få sett över förgasarna på hojen.
En motor som e väljusterad skall vara hyggligt lättstartad,å det med choke osv skall funka som det e tänkt.
Framför allt e väl det som slits i en förgasare den sk nålventilen.Sitter en nålventil i var å en av de 4 din hoj har.(Nål samt säte)
Flottörnivåer kan behöva justeras å förgasarna synkroniseras.
Normalt ngt som tillsammans brukar göra jävligt gott för dels lågfartsegenskaper men även start mm.

Tyvärr anser en del att "service" handlar om att byta stift,olja å filter men så e det inte riktigt.
Ta tex en sån grej som kontroll av ventilspel.Ngt som i allra högsta grad påverkar motorgång.
Kamkedja.E den sträckt?Kamkedjesträckare osv osv.

Ett sista tips till dig med en såpass gammal hoj e att du handlar dig en Haynes manual eller liknande.
Poängen e att de normalt e väldigt utförliga å i dem står alla referensuppgifter du kan tänkas behöva.
I den kan då åxå läsa om olika reparationer å hur de utförs.

Förgasarna är jag rätt säker på att dem behövs justeras o rengöras, fast troligtvis är det inget jag klarar själv, då jag inte brukar hålla o mecka och inte har något garage att göra det i (inte mycket i verktygs väg heller, skruvmejslar o blocknycklar=)
Haynes manual har jag dock (laddade ner den:notme)

Och får inte överstiga 14.8 volt eller nått sånt när du varvar, man mäter det lätt med en vanlig multimeter (dc-läge) över batteriet medans den är igång.

Är likriktaren trasig så är den lätt att byta, bara köpa en beggad från ebay.

Vad händer/är fel om den överstiger?

Last edited:
Det med att synka fuggar finns det lugnt sagt många bud om.
Har jobbat med det i många år,å det med MARGINAL bästa instrument som finns för uppgiften e dessvärre ganska illegalt idag å det e Weber/Alfas gamla lösning med 4 kapillär rör som arbetar med kvicksilver.
Har ett..å vaktar det med den stora kanonen eftersom det helt enkelt inte görs fler.
Poängen e att de gör synkning till ngt en tränad ekorre kan utföra med 100% resultat.
Kvicksilvret e helt oslagbart där.
Dessvärre vet jag inte om ngn som har koll på det i tukkholma..men ett råd e att höra dig för.
De slantar det kostar att se över fuggarna på en såpass gammal hoj kan i praktiskt effekt ge dig en helt annan hoj-ingen överdrift.

Det med att synka fuggar finns det lugnt sagt många bud om.
Har jobbat med det i många år,å det med MARGINAL bästa instrument som finns för uppgiften e dessvärre ganska illegalt idag å det e Weber/Alfas gamla lösning med 4 kapillär rör som arbetar med kvicksilver.
Har ett..å vaktar det med den stora kanonen eftersom det helt enkelt inte görs fler.
Poängen e att de gör synkning till ngt en tränad ekorre kan utföra med 100% resultat.
Kvicksilvret e helt oslagbart där.
Dessvärre vet jag inte om ngn som har koll på det i tukkholma..men ett råd e att höra dig för.
De slantar det kostar att se över fuggarna på en såpass gammal hoj kan i praktiskt effekt ge dig en helt annan hoj-ingen överdrift.

Vad jag förväntade mig.
Få se om man hittar nåt garage o ställa den i under vintern, kan man pilla lite själv iaf rengöra =)

Kort sagt,det som sägs om tex laddrelä mm e bra tips...

laddrelä och likriktare = regulator?

Den har börjat igen o det har inte regnat på evighet, så jag tror inte det är batteriet, dessutom borde ett nytt batteri hålla längre än 1 månad vare sig det kommer från biltema.

Japp.
Kärt barn har många namn.
Kolla som sagt spänningen över batteriet både med motorn igång samt avstängd.
Med maskin igång skall du ha i trakterna av 14 volt give or take.
Är det ngt annat än det skall du misstänka ett defekt laddrelä,vilket då inte e helt ovanligt.

Japp.
Kärt barn har många namn.
Kolla som sagt spänningen över batteriet både med motorn igång samt avstängd.
Med maskin igång skall du ha i trakterna av 14 volt give or take.
Är det ngt annat än det skall du misstänka ett defekt laddrelä,vilket då inte e helt ovanligt.

Försöker hitta nån bra bild på vart den sitter (inte battariet:tungan), står i haynes att den ska finnas bakom förgasarna men inga bilder på vart, på google hittar jag bara bilder på moddade varianter o då sitter dem på sidan.

Tryckte i biltema batteriet igen som jag laddat, har inte kört den ännu men den drog iaf igång startmotorn, så alla fingrarna verkar peka åt regulatorn tycker jag...

Ska be min morbror kolla spänningen för säkerhetsskull, vill ju inte spendera en massa onödiga pengar på delar som det kanske inte e fel på.

Var nog inte regulatorn ändå... Bytt backspeglar till vanliga utan blinkers, har inte haft något problem efter det.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard