Startproblem cbr 600

Frusch

Ååhhh nej nu blir det trubbel
Gick med
15 Aug 2004
Hoj
cbr 600
Tjena!

När jag försöker starta så låter/tjuter någonstans ifrån jag tror det kan vara startreläet? När jag letade efter fel såg jag att en säkring brunnit, bytte denna men felet kvarstod. Min fråga är då om någon vet vad som kan vara felet om det är startreläet är det bara att byta detta isf eller kan man laga det :va

Tacksam för alla svar!

Försök o lokalisera vartifrån det låter.

Sen är ett "låter/tjuter" inte så enkel beskrivning o gå på. :)

Låter/tjuter kanske var dåligt skrivet men det kommer från där startreläet sitter.

Efter att ha studerat några andra trådar där reläproblem diskuteras undrar jag om det är vanligt att man får byta ut startreläer? Skruvade bort mitt iaf ska se om det finns nåt liknande att få tag i.

du skulle faktiskt kunna få ett "tjutande" ljud om batteriet inte är 100. skulle start reläet gå så gissar jag på att det är allt eller inget. altså funkar helt eller inte alls.
jag antar att startmotorn inte drar runt motorn alls?

du skulle faktiskt kunna få ett "tjutande" ljud om batteriet inte är 100. skulle start reläet gå så gissar jag på att det är allt eller inget. altså funkar helt eller inte alls.
jag antar att startmotorn inte drar runt motorn alls?

Inne på Nasses teori, är det så det låter, tickar snabbt som tusan inte orkar dra startmotorn, säkert enbart batterirelaterat. Om du kan mät upp batteriet, nu kan ju iofs amperetimmarna vara slut även om volten visar närmare 14 volt, men är batteriet "slut" så brukar ofta volten vara låg.

Efter att ha "googlat" på startrelä fick jag följande träff

http://www.bike.se/forum/thread.php?t=3055

Kanonbra tråd lägger in länken här kanske hjälper det någon annan :)

Batteriet har jag mätt å det var inga fel där så nu blir det till att
köpa ett nytt relä för att kolla om det funkar.

Tack till er som svarat:tummenupp

Last edited:
Innan du köper nytt kan du testa att tjuvkoppla förbi reläet, om startmotorn går runt då har du ju isolerat felet så att säga..

Kan säga att jag har en likadan hoj som dig.

Det började med att den tjöt efter jag varit på en tur och dessutom lukta konstigt....

Tillslut orka den inte mer, då lämnade jag in den.

Då var det batteriet som var dåligt.

Sen funka den ett tag tills den sög ut det nya batteriet.

Lämnade in den igen, bytte relä och mätte så att den laddade korrekt, vilket den också gjorde.

Denna gången funka den ett bra tag.

Efter vintervilan så gick det inge bra, nyladdat batteri och den ville inte starta, rullade igång den.

Den hade alltså sugit ut ett batteri till.

Laddade batteriet igen och denna gång funkade den.
Men nu måste jag köra varje dag, får max lämna den stående 2 dagar annars sugs batteriet ur.

Kan lägga till att efter relät byttes så försvann lukt och tjut.

Mc firman som jag lämnade in den på var lelles och dom vet fortfarande inte riktigt vad som är felet, det måste ju vara något som helt enkelt ligger och tjuvdrar ström...

Vill inte köpa ett nytt batteri förrän problemet är fixat, batterier kostar ju ganska mkt :D

Ajfan det där lät ju mindre skoj :pannkyss

Får hoppas jag slipper dom problemen, köper nytt relä imorn kan återkomma med eventuella batteriinköp efterhand :tungan

Kan säga att jag har en likadan hoj som dig.

Det började med att den tjöt efter jag varit på en tur och dessutom lukta konstigt....

Tillslut orka den inte mer, då lämnade jag in den.

Då var det batteriet som var dåligt.

Sen funka den ett tag tills den sög ut det nya batteriet.

Lämnade in den igen, bytte relä och mätte så att den laddade korrekt, vilket den också gjorde.

Denna gången funka den ett bra tag.

Efter vintervilan så gick det inge bra, nyladdat batteri och den ville inte starta, rullade igång den.

Den hade alltså sugit ut ett batteri till.

Laddade batteriet igen och denna gång funkade den.
Men nu måste jag köra varje dag, får max lämna den stående 2 dagar annars sugs batteriet ur.

Kan lägga till att efter relät byttes så försvann lukt och tjut.

Mc firman som jag lämnade in den på var lelles och dom vet fortfarande inte riktigt vad som är felet, det måste ju vara något som helt enkelt ligger och tjuvdrar ström...

Vill inte köpa ett nytt batteri förrän problemet är fixat, batterier kostar ju ganska mkt :D

Har ägt två st cbr600 (-92 -94) Jag bytte laddningsregulatorn i båda, de går ofta sönder på de modellerna och då börja elen och batteriet krånga. Andra el-saker kan gå sönder utan att man misstänker laddningsregulatorn. Kolla upp det!

Har ägt två st cbr600 (-92 -94) Jag bytte laddningsregulatorn i båda, de går ofta sönder på de modellerna och då börja elen och batteriet krånga. Andra el-saker kan gå sönder utan att man misstänker laddningsregulatorn. Kolla upp det!

Okej det ska jag, tackar!

Jag var och skulle handla mig ett nytt relä varpå vi testade mitt relä vilket visade sig fungera korrekt. Tipset blev testa starta med hjälp av ett bilbatteri, så det är vad som kommer att ske idag. Tydligen blir hondorna lätt lite griniga efter vinteruppehållet:tummenupp

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!