Startproblem CB400SF...

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Halloj!

Har precis införskaffat mig en Honda CB400 Super Four av 95 års modell.

Köpte "grisen i säcken" då den ej startade...

Men nu så! ikväll gick hon igång efter att jag lagt tändstiften framför en varmluftsfläkt så startade den direkt, good news!

MEN...hojen går BARA på tomgång med choken fullt ute...så fort jag rör gasen så dör den, likaså om jag släpper av på choken så dör den..

Ryker dessutom rätt kraftigt.

Kan detta bero på kassa / fel stift? :confused:

Den går som sagt problemfritt på tomgång...

Vad göra?
Hittar INGA ställskruvar synliga på förgasarna heller.
Infogar bild på hur motorn ser ut om det är till ngn hjälp....

Hilfe!
/Klasse

Bifogat

• namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    52.1 KB · Visningar: 48
Last edited:
Dum fråga kanse. Du har väl inte gammal soppa i tanken?
Symtomen är liknande den man har med gammal bensin.

Det var den där hojen som hade varit avställd i X-antal år, på blocket?
Var lite sugen, men blev inte av bara...
Hur som helst, rengör förgasarna och om det inte är fräsch soppa, byt. Stiften skulle jag även byta, eller åtminstone kontrollera.

Jag skulle börja med att ta isär och rengöra bränslekranen, dess filter samt dess automatiska (vakuumstyrda) på/av om du har sådan. Iofs kan du kolla i "PRI-läge" om sådant finns. Kolla efter rengöring att den funkar som den ska och att soppan flödar fram ur slangen med ett belåtet porlande.

Om det inte hjälper, skulle jag fortsätta med att ta isär förgasarna i atomer, göra rent allt (även de invändiga kanalerna) tills det ser ut som nytt, byta oringar och sätta ihop.
Börja INTE med att skruva på diverse inställningar innan du vet vad som bråkar!

Det där om gammal bensin är nog mest en myt. Såvida vi inte talar om graden av lättstartadhet...

Byt till ny bensin

Det där om gammal bensin är nog mest en myt. Såvida vi inte talar om graden av lättstartadhet...

Det är tyvärr inte en myt, dagens soppa har betydligt kortare hållbartid jämfört med soppan som man hade för ett gäng år tillbaka.
Har varit med så många gånger där problemet har varit att bränslet är gammalt.

Tack grabbar, jodå det var hojen på Blocket...kunde inte hålla fingrarna borta då jag letade pendlarhoj & ville ha ett vinterprojekt.
Den har bara rullat 1100 mil...& i stort sett är den jävligt fin för sina 12 år, varav 7 i kallgarage.

Soppan är bytt, & eftersom jag fått den att gå nu minst 5 minuter på tomgång borde även den gamla soppan i rör & förgasara vara förbränd...

Ska ner & prova idag igen, men det känns som att det är stiften som spökar, ska byta till nya, samt även kolla det där med soppakranen. :tummenupp

Tack grabbar, jodå det var hojen på Blocket...kunde inte hålla fingrarna borta då jag letade pendlarhoj & ville ha ett vinterprojekt.
Den har bara rullat 1100 mil...& i stort sett är den jävligt fin för sina 12 år, varav 7 i kallgarage.

Soppan är bytt, & eftersom jag fått den att gå nu minst 5 minuter på tomgång borde även den gamla soppan i rör & förgasara vara förbränd...

Ska ner & prova idag igen, men det känns som att det är stiften som spökar, ska byta till nya, samt även kolla det där med soppakranen. :tummenupp

Går den så går den och då bör det inte vara stiften.

Om det nu funkar som det ska i kranen finnns det ändå minst tre-fyra punkter "nedströms" som kan vara igensatta så att den bara får soppa nog för tomgång: Flottörventilen, tomgångs-(lågfarts-)munstycket med sina kanaler och justering, huvudmunstycke med spridare och (faktiskt) de vakuumkontrollerade kolvarna/trottlarna kan ha kleggat fast i nedre läge (teoretiskt kan du ha punka på membranen också men det borde inte ha drabbat alla förknasare).
Lycka till! Rapportera vidare också.

Tjenixen

Något irriterande är det ju då den villigt går på tomgång, men släpper jag av choken bara det minsta så dör den, RÖR jag gasen likaså...:confused:

Som du säger G-L, troligen något med förknasarna...tyvärr är jag inte så jäkla händig att jag vill riva dom, det får nog bli den lokala Honda verkstaden som får ta en titt...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år