Startproblem 640 duke 04

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Undrar om det är någon som kan komma med lite tips.

Har en ktm duke 04 som inte riktigt vill starta.

1. Batteriet är ok

2. Tändstiftet har nog fått en massa stryk skall skall köpa nytt idag

3. Startmotorn orkar inte dra runt när motorn är kall, trycker in decompknappen och den drar ett varv. När jag kom hem sist testade jag när det var varm och den vevade jäklar. Det skall väl vara autodecomp på den. Hur felsöker/åtgärdar man det?

Hur vet du att batteriet är OK?
(eller är det bara ganska bra ?)
Testa med startkablar när den är kall och se om den hostar igång utan problem.

Hur vet du att batteriet är OK?
(eller är det bara ganska bra ?)
Testa med startkablar när den är kall och se om den hostar igång utan problem.

Batteriet i hojjen är kasst men kört med statkablar från mina två andra hojjar och båda dessa har i stort sett helt nya batteriet som fungerar bra på dem. Så start problemet är inte där. Stiftet är nog en stor bov men min verkliga fråga är kring autodecompen. Borde inte start motorn kunna veva ett par varv även när motorn är kall?

Batteriet i hojjen är kasst men kört med statkablar från mina två andra hojjar och båda dessa har i stort sett helt nya batteriet som fungerar bra på dem. Så start problemet är inte där. Stiftet är nog en stor bov men min verkliga fråga är kring autodecompen. Borde inte start motorn kunna veva ett par varv även när motorn är kall?

Nytt stift löste inte problemet fortfarande vill han inte igång.

prova med startkablar från bil då den gem mycket med ström.

Testat det med vevar ändå inte som den borde när den är kall?

Last edited:
nu vet jag inte hur det är på 640 men om du kan komma åt å sätta ström direkt på starten så kan du iaf utersluta kablage och relä. annars är det väll kol och grejjer i starten som är dåligt.
Polarns duke drar runt på starten kall som varm.

dekompen behöver du bara om autodekompen är borttagen. Om så nu är fallet så ska du ha den inne när du startar för att den ska börja snurra och sen släppa för att den ska gå igång.. Autodekompen kan ge upp(börja ticka om motorn på låga varv) så vissa löser det genom att bara ta bort skiten.

Rasslar det något om hojjen när den inte orkar dra runt? Kan vara startkopplingen som har en fjäderring vilken slits ut efter ett tag.. läs mer om det här: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

I den tråden gör dem något bonnmeck och byter ut fjäderringen mot någon värdelös kopia.. rekommenderar att byta ut hela mackapären istället som kostar runt 800...

Last edited:
dekompen behöver du bara om autodekompen är borttagen. Om så nu är fallet så ska du ha den inne när du startar för att den ska börja snurra och sen släppa för att den ska gå igång.. Autodekompen kan ge upp(börja ticka om motorn på låga varv) så vissa löser det genom att bara ta bort skiten.

Rasslar det något om hojjen när den inte orkar dra runt? Kan vara startkopplingen som har en fjäderring vilken slits ut efter ett tag.. läs mer om det här: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=222515

I den tråden gör dem något bonnmeck och byter ut fjäderringen mot någon värdelös kopia.. rekommenderar att byta ut hela mackapären istället som kostar runt 800...

Okej något sätt att kolla om autodecompen är borttagen? När elstarten inte orkar dra motorn trycker jag in decompen och släpper då drar starten ett varv på motorn och stannar igen, trycker in decompen igen och den drar ett varv till. När jag kom hem från förra rundan stannade jag och testa sen start motorn som direkt vevade flera varv utan manuell decomp.

Har inte tänkt på några tickande ljud när den gick på lågvarv och nu vill den ju inte gå igång.

Ang startkopplingen så tror jag inte det är den, brukar låta illa som fasen då, hade problem med det på CBn. Tror inte det är felet.

åtgärda autodecomp?

Om vi bara för sakens skull antar att det är autodecompen som är kass. Hur åtgärdar man det och var är egentliga problemet. Som jag har fattat det ligger autodecompen mot kamaxeln och aktiveras av någon fjäder på låga varv eller är jag helt ute och cyklar?

Det är en fjäderbelastad grej på kammen. Fjädern håller autodekompen aktiverad och när varvet sedan ökar övervinner centrifugalkraften fjäderkonstanten och autodekompen slutar verka.

Först byter du fjädern och tillhörande bricka. Risken är dock att du måste byta kam då mekanismen hamrat sönder om den ej legat fjäderbelastad. Jag har en hög kammar över både original och trim till bra pris om det skulle behövas...

även fast autodekompen skulle vara kass/borta så ska den ju gå igång med manuella.

Det stämmer att det blir ett helvetes rassel när startkoppligen är pajko också så det märker man.

Har du testat att starta med starthjälp direkt på startmotorn istället för på batteriet? Tycker att det låter som väldigt kasst batteri.. jag hade ungefär samma problem, köpte nytt batteri och allt löste sig. Du kan ju också felsöka lite genom att mäta ström med en voltmätare

Tackar för alla tips skall hem och felsöka mer ikväll.

Läste mig till att man kan kolla autodecompen genom att kicka fram till läget där det inte går längre. Trycka in den manuella decompen och dra fram bara förbi läget. Släppa manuella decompen och fortsätta kicka efter en bit hörs ett högt "klack" och det skall tydligen vara autodecompen som släpper. Någon som kan bekräfta detta?

Jag hör klart och tydligt ljuden när jag gör följande manöver så jag kommer koncentrera mig på att felsöka el problematiken och startmotorn först. Skall kolla alla anslutningar och mäta lite ikväll.

När du ändå är igång och mekar, är ventilerna korrekt ställda ?

När du ändå är igång och mekar, är ventilerna korrekt ställda ?

Det kan jag inte svära på ju men enligt boken har den varit inne på service för inte så länge sedan, knappats någon garanti men jag undviker helst att riva i motorn om jag inte måste. Tror och hoppas på att det bara är elektriska fel/start motorn som är tjuven.

Det kan jag inte svära på ju men enligt boken har den varit inne på service för inte så länge sedan, knappats någon garanti men jag undviker helst att riva i motorn om jag inte måste. Tror och hoppas på att det bara är elektriska fel/start motorn som är tjuven.

En update, testade startmotorn brevid hojjen fungerar bra, testade på hojjen igen med batteri från bilen direkt på startmotorn = som tidigare går bara med manuel decomp intryckt.

klack ljuden som enligt vad jag läst mig till skall komma från autodecompen hörs klart och tydligt. Är det start motorn som är mos? Går det att göra några mätningar på den för att veta om det är den som jävlas?

Öppnade den och kollade och den såg i mina lekmanna ögon frisk ut, kolen fjädrade och det var en hel del kvar. Men någon som är duktigare kanske kan ge mig tips på vad jag skall leta efter? Den luktade så där lagom elektronikbrand inuti.

EDIT: kunde inte släppa doften och öppnade start motorn igen lite mer...se bilder. Dessutom mäter man mellan kopparplattorna skall det väl inte vara anslutning mellan alla utan bara i par som ligger an mot kolen samtidigt? På min är det anslutning mellan precis alla. Går det att bekräfta att den är kass? I så fall kan jag med gott samvete skruva ihop och lära mig kicka i alla fall. Behöver jag inte skruva isär mer för att kolla autodecomp, ventiler m.m.

Bifogat

• DSC00030.jpg
    DSC00030.jpg
    229.5 KB · Visningar: 67
  • DSC00031.jpg
    DSC00031.jpg
    221.9 KB · Visningar: 72
Last edited:
har samma problem med min hoj... startmotorn orkar inte dra runt motorn varken med trim eller standardkam båda med autodekomp. blir startmotorn slö när kolen börjar sjunga på sista versen?

har samma problem med min hoj... startmotorn orkar inte dra runt motorn varken med trim eller standardkam båda med autodekomp. blir startmotorn slö när kolen börjar sjunga på sista versen?

Tyvärr är det lika vanligt att startmotorns lindning kortsluts internt och motorn tappar kraft av det. Lindningen går inte att köpa men resten kan jag fixa fram från andra kanaler än KTM.

så det e att leta ny på ebay eller punga ut 3lax på en ny och se glad ut me andra ord? :näsblod

Eller så har jag några över.....

Har sålt flera på sistone så jag måste komma hem till garaget och räkna efter så att jag inte säljer pälsen innan björnen är skjuten sås....

Hmmm har testat med en annan start motor och samma resultat. Hojen gick igång direkt på första försöket men sen när jag testa igen orkar inte startmotorn dra runt motorn mer än ett varv efter jag släppt manuella decompen. Är det autodecompen som är kajku? Enda sättet att kolla är att riva loss toppen?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...