Startproblem, 300cc 1cyl. 2-takt.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja, nu håller jag på och skruvar ihop den nyinköpta vattenskotern som stått sen -95...

Ny kolv, nya packningar, nyborrad osv. Allt genomgånget och uppsmort. MEN, när man ska starta så verkar det som om startmotorn inte orkar eller att det är för högt komp eller nåt för när kolven närmar sig TDC så vänder allt och startmotorn går åt andra hållet för att efter ca ett halvt motorvarv vända till baka och så håller det på...Tar man ur stiftet går det hur fint som helst! Batteriet är nytt och startmotorn verkar funka utan problem.
Och det spelar ingen roll om tändhatten sitter på eller ej, så det borde ju inte ha med för tidig tänding att gör heller.

Motorn vi pratar om är en vattenkyld 1-cyl. 300cc 2-taktare med CDI som kan liknas vid en vanlig 1cyl. 2-takatare fast utan växellåda och koppling.

Hjälp någon!?

/Edit: Ska kanske tillägga att jag fått igång den 2 ggr och då har den funkat fint! Inga knackningar eller dyl. Men jag hade bara igång den några sekunder eftersom den ligger på land.

Bifogat

• 0714_0001.jpg
    0714_0001.jpg
    117.4 KB · Visningar: 123
Last edited:
Det låter ju onekligen som om att du har för svag startmotor/för hög kompression, men vad man kan göra åt det vet jag inte, man skulle ju kunna byta startmotor till en med lite mer pulver i, men det lämnar bara ett stort hål i plånboken om det inte fungerar.

Bengan skrev:
Det låter ju onekligen som om att du har för svag startmotor/för hög kompression, men vad man kan göra åt det vet jag inte, man skulle ju kunna byta startmotor till en med lite mer pulver i, men det lämnar bara ett stort hål i plånboken om det inte fungerar.
Ja, Det verkar ju så...Men det är skumt! För den ser inte råplanad ut och den funkade enligt säljaren när han ställde den -95. Och startmotorn är ju också original och spinner hur fint om helst om man tar ur stiftet eller tar loss startmotorn och kör den för sig.

Nisse Järnet skrev:
Ja, Det verkar ju så...Men det är skumt! För den ser inte råplanad ut och den funkade enligt säljaren när han ställde den -95. Och startmotorn är ju också original och spinner hur fint om helst om man tar ur stiftet eller tar loss startmotorn och kör den för sig.

Kom att tänka på en sak, hur bra kondition är batteriet som driver startmotorn i?

Låter mest som om...

... det är ett problem på kabel eller ev batterisidan.
Har du verkligen kollat att ALLA ledningar till startmotorn är OK och inte ärgade???
Gäller i detta fall både på + och - sidan. När det är så höga strömmar som till en startmotor kan några milliohm som inte märks t ex på belysning vara en katastrof när det är en startmotor..
Om du säger att den inte snurrat sen -95 tror jag mycket på kabelproblem. Ta isär, stålborsta/tvätta ALLA anslutningar, om inta annat i förbyggande syfte.
Betr ev batteriproblem, har du försökt med startkablar och ett bra bilbatteri (är det 6 eller 12V förresten..?)
Fungerar det så är det ett dåligt batteri du har..Om det dessutom stått sen -95 så...
Sista utvägen KAN vara att startmotorkolen är slut eller kollektorn sliten..att startmotorn funkar/snurrar obelastad är ingen garanti att den är OK när den får arbeta rejalt som t ex vid start.

Re: Låter mest som om...

Kahobe skrev:
... det är ett problem på kabel eller ev batterisidan.
Har du verkligen kollat att ALLA ledningar till startmotorn är OK och inte ärgade???
Gäller i detta fall både på + och - sidan. När det är så höga strömmar som till en startmotor kan några milliohm som inte märks t ex på belysning vara en katastrof när det är en startmotor..
Om du säger att den inte snurrat sen -95 tror jag mycket på kabelproblem. Ta isär, stålborsta/tvätta ALLA anslutningar, om inta annat i förbyggande syfte.
Betr ev batteriproblem, har du försökt med startkablar och ett bra bilbatteri (är det 6 eller 12V förresten..?)
Fungerar det så är det ett dåligt batteri du har..Om det dessutom stått sen -95 så...
Sista utvägen KAN vara att startmotorkolen är slut eller kollektorn sliten..att startmotorn funkar/snurrar obelastad är ingen garanti att den är OK när den får arbeta rejalt som t ex vid start.
Ja, jag tror det. Hade isär "elboxen" och kollade allt osv. Men jag var nog inte såå noga, så det kan man ju se över!

Nope, inga startkablar men batteriet är nytt. Det är 12v. Ska nog testa med kablar direkt från batteriet till startmotorn och om inte det funkar så tar jag ett bilbatteri och testar. Funkar inte det så får man väl ta isär startmotorn och kolla.

Tackar för tipsen!

Kolla jordningen, den är viktigast när det kommer till starten....

Rulla igång den då... :rolleyes:

nej men gör som många har sagt, testa med startkablar från ett bilbatteri direkt på startmotorn.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back