Startmotorrenovering, Ducati 900SS.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Har nu äntligen fått tummen ur för att fixa startmotorn på hojen. Nu har den stått sen juni... Att få loss den var en härlig historia för sig, den sitter ju visserligen utanpå motorn, under främre cylindern, men man måste ta bort halva motorn ta mig fan för att komma åt skruvarna som är fästa inifrån. Italiensk logik. I samband med detta behövdes självklart en avdragare, något jag inte äger. Vad jag däremot äger är en jävla massa bult, skruv och en del järnskrot och jag vill i sammanhanget slå ett slag för att man _aldrig_ skall slänga sånt. Om man sparar det i 20 år så kan man, när man behöver, bygga en egen avdragare i stället för att ta en halvtimme och åka till Biltema och köpa en!

bild 2.jpg

Nu när kåpan väl åkt av fick jag äntligen loss startmotorn. Kolen såg förbannat slut ut och det har jag ju nya men en annan sak som var mer eller mindre mos tyvärr är isoleringen vid genomföringen av strömkabeln. Det ser ut som att det har varit någon form av bakelit- eller plastkonstruktion men den är smulor nu.

IMG_0433.JPG

Frågan är, för att isolera genomföringen, räcker det med krympslang? Funderar på att trä en plasthylsa och en plastbricka över först och sen krympslang längs bulten som skall genom startmotorhöljet. Vad tror ni om det? Det känns inte som att det borde vara så stora belastningar på denna bult?

mvh
Micke
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det finns lim som man limmar rutor på bilar det blir som hårt gummi när det härdat, kolla hos en glasmästare.

På tal om avdragen så sa MulleMeck bygger båtar: Det finns inget skrot det finns bara mojjenger och mollijoxer.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
När man tar loss den där kåpan kan man med fördel bara ta loss allt som är i vägen (stöd, växelpinne, oljeslangar, kopplingscylinder). När man gjort det och tagit bort alla skruvar så skruvar man tillbaka kopplingscylindern och klämmer på kopplingshandtaget. Plopp så är den loss.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Great success! Lyckades montera och pula tillbaks allt och nu startar den som en dröm... Förutom att den bakre cylindern inte vill gå igång. Jag är rätt säker på att jag inte kopplat nåt fel... Några idéer? Stiftet luktade bensin så det är avtorkat. Kan man prova gnistan som man gjorde på gamla moppetiden, skruva ut stiftet, ansluta tändkabeln och lägga det mot cylindern?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Gammhojen är lynnig, efter tio minuters gång på en cylinder gav hon slutligen upp och hostade igång även den andra. Skam den som ger sig. Men men, hon kompenserade med att börja droppa olja från oljefilteet. Skönt att svårighetsgraden på felen minskar i vart fall...
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top