Har nu äntligen fått tummen ur för att fixa startmotorn på hojen. Nu har den stått sen juni... Att få loss den var en härlig historia för sig, den sitter ju visserligen utanpå motorn, under främre cylindern, men man måste ta bort halva motorn ta mig fan för att komma åt skruvarna som är fästa inifrån. Italiensk logik. I samband med detta behövdes självklart en avdragare, något jag inte äger. Vad jag däremot äger är en jävla massa bult, skruv och en del järnskrot och jag vill i sammanhanget slå ett slag för att man _aldrig_ skall slänga sånt. Om man sparar det i 20 år så kan man, när man behöver, bygga en egen avdragare i stället för att ta en halvtimme och åka till Biltema och köpa en!
Nu när kåpan väl åkt av fick jag äntligen loss startmotorn. Kolen såg förbannat slut ut och det har jag ju nya men en annan sak som var mer eller mindre mos tyvärr är isoleringen vid genomföringen av strömkabeln. Det ser ut som att det har varit någon form av bakelit- eller plastkonstruktion men den är smulor nu.
Frågan är, för att isolera genomföringen, räcker det med krympslang? Funderar på att trä en plasthylsa och en plastbricka över först och sen krympslang längs bulten som skall genom startmotorhöljet. Vad tror ni om det? Det känns inte som att det borde vara så stora belastningar på denna bult?
mvh
Micke
Nu när kåpan väl åkt av fick jag äntligen loss startmotorn. Kolen såg förbannat slut ut och det har jag ju nya men en annan sak som var mer eller mindre mos tyvärr är isoleringen vid genomföringen av strömkabeln. Det ser ut som att det har varit någon form av bakelit- eller plastkonstruktion men den är smulor nu.
Frågan är, för att isolera genomföringen, räcker det med krympslang? Funderar på att trä en plasthylsa och en plastbricka över först och sen krympslang längs bulten som skall genom startmotorhöljet. Vad tror ni om det? Det känns inte som att det borde vara så stora belastningar på denna bult?
mvh
Micke