Det började för någon vecka sen med att startmotorn fortsatte gå efter jag stängt av hojen. Jag kollade originalreläet och det verkade lite risigt, det tvekade både vid till- och frånslag och lät allmänt ofriskt. Yamaha ville ha nästan femhundra spänn för ett nytt relä så jag köpte ett på mekonomen för sjutti spänn istället. Det ska klara 30 A och är för 12 volt. Allting verkar funka som det ska i några dagar tills samma sak händer igen, och nu händer det mest hela tiden. Det är ingen tvekan om att det är det nya reläet som strular också, knackar jag på det med en mejsel när det hängt upp sig så slutar startmotorn snurra. Inget problem med att startknappen hänger sig eller så alltså.
Frågan är då, drar min startmotor mer än 30 A (kan jag knappast tänka mig) eller har den en så hög startstöm att reläet slits? Ska reläet egentligen klara det men jag har fått ett måndagsex? Någon som har ett tips på var jag kan hitta ett relä som klarar uppgiften utan att jag behöver pynta upp en femhundring till japanerna?
Frågan är då, drar min startmotor mer än 30 A (kan jag knappast tänka mig) eller har den en så hög startstöm att reläet slits? Ska reläet egentligen klara det men jag har fått ett måndagsex? Någon som har ett tips på var jag kan hitta ett relä som klarar uppgiften utan att jag behöver pynta upp en femhundring till japanerna?