Startmotorrelä

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Det började för någon vecka sen med att startmotorn fortsatte gå efter jag stängt av hojen. Jag kollade originalreläet och det verkade lite risigt, det tvekade både vid till- och frånslag och lät allmänt ofriskt. Yamaha ville ha nästan femhundra spänn för ett nytt relä så jag köpte ett på mekonomen för sjutti spänn istället. Det ska klara 30 A och är för 12 volt. Allting verkar funka som det ska i några dagar tills samma sak händer igen, och nu händer det mest hela tiden. Det är ingen tvekan om att det är det nya reläet som strular också, knackar jag på det med en mejsel när det hängt upp sig så slutar startmotorn snurra. Inget problem med att startknappen hänger sig eller så alltså.

Frågan är då, drar min startmotor mer än 30 A (kan jag knappast tänka mig) eller har den en så hög startstöm att reläet slits? Ska reläet egentligen klara det men jag har fått ett måndagsex? Någon som har ett tips på var jag kan hitta ett relä som klarar uppgiften utan att jag behöver pynta upp en femhundring till japanerna?

Låter jobbigt, det som slår mig är att startmotorn kanske kärvar eller drar alldeles för mycket ström av någon anledning. Har haft ett sådant problem på en båtmotor, det var nästan som kortslutning när reläet drog.

En annan orsak kan vara krypström från startknappen, om spolen får en svag ström så kan den ligga kvar och dra tills dess att du knackar på reläet.

SirCastic skrev:
Låter jobbigt, det som slår mig är att startmotorn kanske kärvar eller drar alldeles för mycket ström av någon anledning. Har haft ett sådant problem på en båtmotor, det var nästan som kortslutning när reläet drog.

En annan orsak kan vara krypström från startknappen, om spolen får en svag ström så kan den ligga kvar och dra tills dess att du knackar på reläet.

Nja, jag har mätt upp allting och det verkar vara som det ska. Och det hjälper inte om jag kopplar loss trådarna från startknappen, den fortsätter snurra likförbannat. Men nu har jag hittat ett relä som ska klara 180 A, kostade 130 spänn, så nu ska det väl ordna sig tror jag.

Ett relä som klarar 180A DC?

Glöm inte skillja på AC och DC. Dc är svår jobbat om man inte är hemma på det.
Kanske så att ditt förra relä var för 30A DC och startmotorns startström är lite över, därför svetsade kontakterna på 30A DC.

Har editerat lite

Last edited:
Qwerty skrev:
Ett relä som klarar 180A DC?

Glöm inte skillja på AC och DC. Dc är svår jobbat om man inte är hemma på det.
Kanske så att ditt förra relä var för 30A DC och startmotorns startström är lite över, därför svetsade kontakterna på 30A DC.

Har editerat lite

Jepp, bägge reläerna är för likström. Ganska fläskigt med 180 A faktiskt.. Förresten, varför skulle det vara tuffare för reläet med likström? Har du nån susning om hur många amp en startmotor kan dra?

Inte en aning om hur mycket en startmotor drar. Men att startstömmen är högre än driftströmen är självklart. Framför allt om det är högkompat.

Problemet med likström är ljusbågarna. Ljusbågarna är det som ser till att ditt relä svetsar i kontakterna. 180A likström är enormt mycket och så mycket drar den inte, dock är jag tveksam till att relät klarar bryta 180A DC. Man skilljer nämligen på brytförmåga och last.
Ett litet hum om hur mycket startmotorn tar kan ju vara att kika på kabeln till denna. Nu är vägen kort och därför lite extra underdimensionerat men ett hum. På min hoj är det 16mm2 (vad jag kommer ihåg) och 16mm2 klarar 63A utan att bråka. 10mm2 fixar 32A och sen är det kort väg så då kan man överskrida gränsen något. Så vild gissning är att det är minst 10mm2 på din hoj me och då ligger startmotorn över 32A(istartström) och ditt gammla relä på 30A svetsade.

Sen om någon DC expert vet om det skilljer mellan kabelarea på AC och DC är en annan sak, för jag har inte en aning om det.

Qwerty skrev:
Inte en aning om hur mycket en startmotor drar. Men att startstömmen är högre än driftströmen är självklart. Framför allt om det är högkompat.

Problemet med likström är ljusbågarna. Ljusbågarna är det som ser till att ditt relä svetsar i kontakterna. 180A likström är enormt mycket och så mycket drar den inte, dock är jag tveksam till att relät klarar bryta 180A DC. Man skilljer nämligen på brytförmåga och last.
Ett litet hum om hur mycket startmotorn tar kan ju vara att kika på kabeln till denna. Nu är vägen kort och därför lite extra underdimensionerat men ett hum. På min hoj är det 16mm2 (vad jag kommer ihåg) och 16mm2 klarar 63A utan att bråka. 10mm2 fixar 32A och sen är det kort väg så då kan man överskrida gränsen något. Så vild gissning är att det är minst 10mm2 på din hoj me och då ligger startmotorn över 32A(istartström) och ditt gammla relä på 30A svetsade.

Sen om någon DC expert vet om det skilljer mellan kabelarea på AC och DC är en annan sak, för jag har inte en aning om det.

Jo, det är nog 10 mm2 i kabeln. Och det låter högst vettigt det du säger. Men det nya reläet borde vara så pass överdimensionerat att det klarar att bryta också tycker jag. Nåja, den som lever får se.. Tack för hjälpen!

Men ta mej fan. Nu har jag pulat dit det nya reläet och vad är det första som händer? Det släpper inte direkt utan går i flera sekunder för länge innan det till slut lägger av. Efter det har det verkat funka men det kan ju hända när som helst igen. Det värsta är ju att man kan köra hur långt som helst med startmotorn igång, det hörs i princip inte alls att den går. Då sumpar man ju både startmotor och batteri till slut. What to do, ska det behöva bli ett originalrelä för femhundra?

Börjar genast fundera på om det kan vara något annat.
Kan läckströmmar på något sett hänga kvar på relät satt det blir självhållning? Kan man försöka mäta det? Borde ju vara ganska så enkelt att mäta.

Hur är storleken på ditt 180A relä? Är det större än org?

Qwerty skrev:
Börjar genast fundera på om det kan vara något annat.
Kan läckströmmar på något sett hänga kvar på relät satt det blir självhållning? Kan man försöka mäta det? Borde ju vara ganska så enkelt att mäta.

Hur är storleken på ditt 180A relä? Är det större än org?

Njae, tror knappast det är några läckströmmar. Med det förra reläet testade jag att koppla bort trådarna för styrströmmen och det fortsatte snurra i alla fall. Fast det är klart, det kan ju vara läckströmmar ändå plus att det förra reläet svetsade. Det här reläet är större än original, det är en kub med ungefär fem centimeters sida medan original är en cylinder med cirka 3 cm diameter och 4.5 centimeters höjd.

DC vs AC

/besserwissermode on/
Det är stor skillnad mellan att koppla lik och växelström.
Det sker alltid en materialvandring från en polen till den andra när relät går från. En lite/stor ljusbåge alltså. Med växelström så sker materialvandringen statistiskt sett slumpmässigt åt ena eller andra hållet pga att spänningen byter riktning, "växelspänning"..
Vid likström sker detta alltid åt samma håll vilket kraftigt sänker strömtåligheten vid DC jmfrt med AC.
De som minns vet att det finns en kondensator över brytarspetsarna i tändsystemet just för att i viss mån förhindra materialvandring.
Det blir ju liksom "rätt många" brytningar under spetsarnas livslängd..
/besserwissermode off/

Kahobe skrev:
/besserwissermode on/
Det är stor skillnad mellan att koppla lik och växelström.
Det sker alltid en materialvandring från en polen till den andra när relät går från. En lite/stor ljusbåge alltså. Med växelström så sker materialvandringen statistiskt sett slumpmässigt åt ena eller andra hållet pga att spänningen byter riktning, "växelspänning"..
Vid likström sker detta alltid åt samma håll vilket kraftigt sänker strömtåligheten vid DC jmfrt med AC.
De som minns vet att det finns en kondensator över brytarspetsarna i tändsystemet just för att i viss mån förhindra materialvandring.
Det blir ju liksom "rätt många" brytningar under spetsarnas livslängd..
/besserwissermode off/

Det är ju helt självklart när man tänker på det.. Bra där. Men det där startreläet från Tourigutiken kanske är en bra idé, det lär ju vara anpassat just för att klara den här uppgiften.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D