Startmotorproblem?

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
Jag börjar tröttna på min elstarter nu. Man kan köra runt på elstarten hur länge som helst utan att den tänder igång. Sen testar man att springa igång den, då startar den direkt. Hjulet behöver bara snurra ett varv så är hojen igång.

Någon som har förslag på vad jag kan göra? =/

HanneZ skrev:
startmotorn kass? snor all ström kanske?

På vilket sett är den blir den "kass"? Har bytt ut hela gaveln på startmotorn, det som inte är bytt är "kolven" som snurrar i motorn...

ingen aning du, vilken växel drar du igång hojen på, rullar du den på 1:an så får du bra mkt högre varv än va startmotorn orkar dra runt

Batteriet är kasst! :fakta

Jag hade PRECIS samma problem på min Bulle förra året. Batteriet ger inte tillräkligt med ström för både att driva startmotorn och ge gnista.
Testa att koppla till bilen, funkar det så ÄR det batteriet.

Kan funka med att bara ladda det, men troligen är batteriet Fubar.
Jag fick slänga och köpa nytt batteri. :(
(Gick dock på garantin... phue :) )

Hmm, såg att du hade en 125a...
Hmm, 1100 cc mindre än på min(fd.) Bulle, men ändå... :D Kan ju faktiskt vara samma problme ändå... :p

cRoC skrev:
Hans batteri är nytt..

:va

Är det orginalbatteri?
Det måste vara ett sådant där som krämar på med extra strröm vid start tillfället. I alla fall om man startar en 4-taktare, men jag inte så mkt om 125or. Så jag lägger ner, jag glömde kolla vilken hoj han hade. :(

Men testa ialla fall att koppla till bilen, går den inte igång då är det något som är felkopplat.
Till och med min tjuriga TL som råvägrade starta på batteri gick igång på andra kraknen när jag kopplade den till bilen. :)

OBS! Koppla INTE till bilen om du kör med 6volts batteri... Men det kanske ni förstog. :)

PutteLiten skrev:

Är det orginalbatteri?
Det måste vara ett sådant där som krämar på med extra strröm vid start tillfället. I alla fall om man startar en 4-taktare, men jag inte så mkt om 125or. Så jag lägger ner, jag glömde kolla vilken hoj han hade. :(

Men testa ialla fall att koppla till bilen, går den inte igång då är det något som är felkopplat.
Till och med min tjuriga TL som råvägrade starta på batteri gick igång på andra kraknen när jag kopplade den till bilen. :)

OBS! Koppla INTE till bilen om du kör med 6volts batteri... Men det kanske ni förstog. :)

Japp som Croc sa så har jag nytt batteri =)
Det är helt orginal, kvalitétsbatteri Yausa som sved i plånkan =D

husaberg då?

mitt batteri är fulladdat och bra endå orkar den typ ett varv sen viner det bara lite i den, hört att startmoton inte är nå vidare i dom. hojen är en fe650 -02.

PutteLiten skrev:

Är det orginalbatteri?

Pila. man ska kicka igång en Husa... :)
det är bara en "återstarts" knapp, när hojen redan är varm. :)

Men fråga på supermotard forumet. Finns ju en och en annan Husa ägare där. Eller SOE, där finns oxå en massa kunskap. :)

Har sökt lite på internet och hittat folk med samma problem, går igång direkt när dom springer men inte när dom kör elstarten.

En hade löst problemet genom att rengöra alla kontakter. "Gammal oxid och skit i elkontakter ger ett ökat spänningsfall". "Och om du har gamla tändkablar och hattar byt dom oxå, kan göra underverk"

Låter iaf som om det är värt att testa, det är ju gratis o rengöra.

En annan skrev:
"Det vanligaste problemet i många startmotorer är att lagringen tar slut så mycket att rotorn glappar och sugs fast mot statorn (sidolindningarna med järnkärnorna) lagringarna är ofta bara glidlager."

Vad tror ni på? Man vill ju hoppas på att det är första...

pila skrev:
mitt batteri är fulladdat och bra endå orkar den typ ett varv sen viner det bara lite i den, hört att startmoton inte är nå vidare i dom. hojen är en fe650 -02.

Yep det är bara att glömma att starta den med kall motor. Det är typ om du råkar få stopp så trycker du bara på knappen lite lätt :)

Esquina, innan du koppla MC batteriet till bilbatteriet så kolla om du har 6volt eller 12volt på hojen!
Har du 12volt är det bara att koppla med startkablar. (Bilar använder 12 volt, lastbilar använder 24, bara så att du nu inte kopplar till en lastbil... :p )

Pluss till Pluss (röda)
Minus till ram (ej minust till minus, gnistrar en del och runt batterier är det ibland metangas, poff poff... :) )

Har du 6volt så ska du inte koppla till bilen då kan du skada hojens elsystem och det kan blir dyrt, mkt dyrt...

Sådär ja... rengjorde kontakterna igår.

Vrider om tändningen, trycker på elstarten, tadam tänder igång direkt! Man blev glad, otroligt glad! Sen skulle ja testa lite igen, då va den likadan. Sen kollade ja kranen då va den givetvis av. Sen testade jag då gick den igång igen.

Sen lät ja kranen stå på ett tag och den stå på stödet. Skulle starta igen, lite grinig och gick bara runt. Fixade lite med bensinslangen. Startade och vips gick den igång lätt igen. Nu är min fråga hur bör bensinslangen ligga? Nedåt hela tiden eller kan den gå lite upp o sen ner?

hmh! ska prova det där med rengöra kontakterna. min startar inte ens när den är ordentligt varm. har kopplat den till bil ingen skillnad.
testar imorrn. vilka kontakter förresten? alla som löper till startmotorn? måste jag plocka bort nånting?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien