Startmotorproblem KTM 950 SM -06

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej

Jag har en KTM 950 SM som beter sig märkligt. Ibland när jag ska starta den så beter den sig som den gör om batterispänningen är för låg. Det klickar i reläet men startmotorn slår aldrig till. Om jag väntar ett par sekunder och trycker en gång till så brukar den allt som oftast hoppa igång. Ibland kan jag dock behöva trycka många gånger innan jag klarar att aktivera startmotorn.

Jag har satt i ett nytt fräscht batteri som ska ge all kräm den behöver och lite till så det är inte batteriet som felar.

Jag har något svagt minne av att jag i någon tråd här läst om att detta inte är ett helt ovanligt problem på KTM, men den tråden hittar jag så klart inte nu.

Är det någon som har några idéer på hur jag ska fortsätta felsökningen? Eller direkt kan säga byt ut det där så bör det lösa ditt problem så hade jag varit väldigt tacksam. Det är ett orosmoment att inte veta om man får igång startmotorn och det förtar lite av glädjen med att köra hoj.

Tack på förhand.
 
Hej

Jag har en KTM 950 SM som beter sig märkligt. Ibland när jag ska starta den så beter den sig som den gör om batterispänningen är för låg. Det klickar i reläet men startmotorn slår aldrig till. Om jag väntar ett par sekunder och trycker en gång till så brukar den allt som oftast hoppa igång. Ibland kan jag dock behöva trycka många gånger innan jag klarar att aktivera startmotorn.

Jag har satt i ett nytt fräscht batteri som ska ge all kräm den behöver och lite till så det är inte batteriet som felar.

Jag har något svagt minne av att jag i någon tråd här läst om att detta inte är ett helt ovanligt problem på KTM, men den tråden hittar jag så klart inte nu.

Är det någon som har några idéer på hur jag ska fortsätta felsökningen? Eller direkt kan säga byt ut det där så bör det lösa ditt problem så hade jag varit väldigt tacksam. Det är ett orosmoment att inte veta om man får igång startmotorn och det förtar lite av glädjen med att köra hoj.

Tack på förhand.
Startrelä känns troligt. Alternativt kablage/brytare till den.
 
DiRekT när jag läser din beskrivning tänker jag kontaktfel, korrosion i nån kabelanslutning.
Bara grova kablar med stor area. Skruva loss gör rent. Glöm inte jordsidan. Om det inte hjälper, mät spänningsfallet över kontakterna i startrelät.
 
Tack för svar. Låter som två vettig ställen att börja gräva på. Vad bör man göra rent alla anslutningar/kontaktytor med då? T-sprit?

Kanske lika bra att klicka hem ett nytt startrelä direkt oxå? Dom kostade inte många hundralappar.

Och om det är någon som har fler tips och råd är det fortfarande väldigt välkommet. ?
 
Tack för svar. Låter som två vettig ställen att börja gräva på. Vad bör man göra rent alla anslutningar/kontaktytor med då? T-sprit?

Kanske lika bra att klicka hem ett nytt startrelä direkt oxå? Dom kostade inte många hundralappar.

Och om det är någon som har fler tips och råd är det fortfarande väldigt välkommet. ?
Klickar reläet varje gång du trycker på knappen? Om ja, så hade jag bytt det. Du kan mäta spänningen till reläet och trycka på startknappen några gånger. Hamnar du på 12v varje gång så vet du att själva aktiveringen av relä fungerar.
 
Klickar reläet varje gång du trycker på knappen? Om ja, så hade jag bytt det. Du kan mäta spänningen till reläet och trycka på startknappen några gånger. Hamnar du på 12v varje gång så vet du att själva aktiveringen av relä fungerar.
Vad skönt det är att bara kunna kasta ut en fråga och få svar. Detta är internet på sitt bästa ?

Nej det klickar inte varje gång. Väldigt av och till. Kanske att jag vid var tredje startförsök får göra flera tryck innan jag får startmotorn att gå.
 
Vad skönt det är att bara kunna kasta ut en fråga och få svar. Detta är internet på sitt bästa ?

Nej det klickar inte varje gång. Väldigt av och till. Kanske att jag vid var tredje startförsök får göra flera tryck innan jag får startmotorn att gå.
Du har ju ingen aning om jag bara snackar skit… ?

Då hade jag mätt upp spolen på relä. De två tunna kablarna. Får du fin 12v varje gång du trycker på start så är felet i relä eller kablage till startmotorn eller startmotorn i sig.
Får du inga bra mätvärden så ligger felet längre bak. Startknapp, kablage med mera.
 
Du har ju ingen aning om jag bara snackar skit… ?

Då hade jag mätt upp spolen på relä. De två tunna kablarna. Får du fin 12v varje gång du trycker på start så är felet i relä eller kablage till startmotorn eller startmotorn i sig.
Får du inga bra mätvärden så ligger felet längre bak. Startknapp, kablage med mera.
Då börjar jag där. Tack
 
Jag vill bara dubbekolla så du inte fått de rel vanliga felet på envägslagret mellan startmotor och vevaxel. När de går väck så hugger de inte fast när man kör startmotorn och de börjar likn som beskrivningen. Men då hör man om startmotorn går , men de låter väldigt tyst då den inte får belastning.
Men i ditt fall låter de som de bara klickar till och sedan är de tvärtyst och då är de inte de lagret.
 
Jag vill bara dubbekolla så du inte fått de rel vanliga felet på envägslagret mellan startmotor och vevaxel. När de går väck så hugger de inte fast när man kör startmotorn och de börjar likn som beskrivningen. Men då hör man om startmotorn går , men de låter väldigt tyst då den inte får belastning.
Men i ditt fall låter de som de bara klickar till och sedan är de tvärtyst och då är de inte de lagret.
Tack för att du tar dig tid.

Jag tror inte att startmotorn går. Även om den går tyst så borde man höra att något rör sig.

Jag har trott att det var ett dåligt batteri då jag tycker att det har varit exakt samma som när batterispänningen är för dålig, att det bara klickar i reläet och sedan inget mer.
 
Följ Tegels råd - att knappen funkar resp. om relät drar. Utöver det har jag råkat ut för (på min gamla Paso) att det var kraftigt spänningsfall över ett kontaktstift från startknappen, men ganska långsökt att det skulle vara så (möjligen om hojen stått i kallgarage över vintern)
 
Följ Tegels råd - att knappen funkar resp. om relät drar. Utöver det har jag råkat ut för (på min gamla Paso) att det var kraftigt spänningsfall över ett kontaktstift från startknappen, men ganska långsökt att det skulle vara så (möjligen om hojen stått i kallgarage över vintern)
Startknappen med kablage är bytt till nytt efter att jag fått tips om det, dock finns det mer kablage från lamphuset och vidare bakåt som inte är bytt.

Så att multimetra upp och även sandpappra lite kontaktytor känns som nästa steg.
 
Startknappen med kablage är bytt till nytt efter att jag fått tips om det, dock finns det mer kablage från lamphuset och vidare bakåt som inte är bytt.

Så att multimetra upp och även sandpappra lite kontaktytor känns som nästa steg.
Detta kan inte sägas ofta nog… Börja alltid med multimetern. Det ska, högt räknat, inte ta mer än en halvtimme att felsöka detta. Antar att du redan lagt några timmar på eländet.
 
Detta kan inte sägas ofta nog… Börja alltid med multimetern. Det ska, högt räknat, inte ta mer än en halvtimme att felsöka detta. Antar att du redan lagt några timmar på eländet.
Ja. Om detta är lite skit på en kontaktyta så kommer jag sannolikt att ha lärt mig det... ?
 
Nu är det uppmätt ordentligt och jag kom fram till att reläet betedde sig inkonsekvent. Så nu sitter ett nytt relä på plats och de få startförsök jag hunnit med efter att det kom på plats har fungerat helt problemfritt. Nu hoppas jag bara att det fortsätter så.

Än en gång tack för all hjälp.
 
Hoppas att det funkar för dig nu.
Bra att du uppdaterar med lösningen många berättar aldrig hur det har gått.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top