Startmotorproblem Kawa 750 GPZ -84

dirrenett

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2009
Hoj
1984, Kawasaki, GPZ 750
Ja hej hej, första inlägget här och det blir en fråga.
Jag har precis köpt en Kawa 750 GPZ billigt då jag visste att startmotorn var kass. Beställde en ny(begagnad) från Spinning Wheels och monterade denna idag med förhoppningen att det bara var att trycka på knappen och starta.....Givetvis hade jag fel i mina förhoppningar. Det slammrade rätt duktigt i den nya startmotorn och jag fick känslan av kuggen inte riktigt hoppade in i spår. Fick inte motorn att starta. Så det blev nedmontering igen och granskning och smörjning av det jag kom åt utan att öppna startmotorn. Dit med den igen , nu slammrade det inte riktigt lika mycket , men fortfarande så drogs inte motorn runt som den skulle. Tänkte att det kanske beror på att hojen inte varit igång på ett tag så kompisen och jag började kuta för att göra en springstart och efter en stund fick vi igång maskinen. Den gick ju halvknackigt och svarade först inte riktigt på gas , men efter en stund så gick det hyffsat även om det inte fanns någon tomgång att skryta med. Men , nu till problemet: Vi tycker både jag och polaren att det rasslar lite vid startmoton ändå även när maskin är igång precis som om kuggen ligger nästan på ..., så vi vågar inte testa mer nu då vi är rädda att bränna startmotorn helt.
Vad kan man göra ?? Ska man öppna startmotorn och på nått vis smörja inuti ?? isåfall vart och med vad ??
Har sökt hela dagen på nätet men inte hittat några svar , så därför blir det en desperat fråga här. HJÄÄÄLP:huvet

Last edited:
Ta ur startmotorn och kör den fritt. Då borde du lättare kunna göra en analys av "oljudet". Kolla att startdrevet åker ut mm. Tror inte du ska öppna den i första hand, iaf inte utan en verkstadshandbok i närheten.:)
Lämnade Spinnin Wheel nån form av garanti?

Säkert inget fel på startmotorn. Det är förmodligen startmotorkopplingen på cykeln som är kass i ingreppen.

hej , tack för svaren,
jag har tagit ur startmotorn och kört den fritt, och då rasslar det inte, å andra sidan så har den ju då inte kontakt med drevet inne i motorn.
Det jag funderar på är hur pass lätt drevet skall åka in och ut i själva startmotorn...ska man kunna dra den fram och tillbaka(oj då...) med handkraft ?. det kan man inte nu

don_tomazo....det lät dyrt det där du sa...men jag har tittat in och kan inte se något fel på det kugget som sticker upp inne i motorn, det ser snarare riktigt fräscht ut, men ponera att det nu är detta i allafall...innebär detta totalrivning av motorn då ??

:fattartilNu har jag testat lite till och öppnat upp startmotorn.

Det visade sig att den rasslade när jag hade den horisontellt så som den sitter monterad på cykeln, men inte när man hade den vertikalt med drevet uppåt.

När jag öppnade motorn så var det ganska torrt inuti, och jag kan omöjligen med handkraft trycka det inre drevet fram och tillbaka...kan det vara det som är felet ?? Dvs att det är dåligt smörjt alt att den legat ett tag på hyllan och torkat innan jag fick startmotorn ?? , törs man gå på med någon form av smörjmedel därinne så det glider bättre ?? vad ska man använda ?? Fett ?? olja ?? någon som vet ?

Jag kan inte kawa så bra, men startmotorn har väl inget drev som skall skjutas fram. Det brukar vara ett frihjul i motorn som gör att startmotorn inte dras med runt när motorn går.

heppp, nu ställde du mig

så här ser det ut,
Med motorn borttagen så sitter det ett drev som man kan se i själva motorn.
Främre delen av startmotorn består av 1 drev som har direktkontakt med drevet i motorn och sen finns där 2 drev i toppen på startmotorn (på insidan liksom) vilka roterar runt ytterligere 1 stort kugg som följer hela toppen på startmotorn. I sin tur så finns det 1 kugg som sitter i toppen på det som är innanför skalet på startmotorn och som jag uppfattar det hela så skall detta kugg åka fram och ta tag i de 2 andra som i sin tur driver runt drevet i motorn.

Jag kan vara helt ute och cykla men så fattar jag att det funkar eftersom man tvingar in den främre delen av startmotorn med kugg och allt in i drevet på motorn och det innebär ju att detta alltid snurrar när stora motorn går.alltså måste nått annat åka fram och tillbaka och det måste ske innuti startmotorn , om det nu inte är som du säger , något slags frihjul som startmotorn påverkar----vettefaan om jag blev klokare av min egen förklaring...någon ??:huvet

Sorry, fel av mig. Det är inget drev som åker in. Hoppas du får ordning på hojen. Själv har jag drabbats av trasig toppackning för andra gången:huvet

Okej
Nu har Spinning Wheel varit i kontakt med mig och de säger att det med stor sannolikhet är något som heter startmotorkoppling som är trasig, denna skall sitta bakom svänghjulet ..??!!. Jag ska enl dom montera bort nästa kåpa också på vänster sida......Hua , nu börjar det bli otäkt , är det någon som gjort detta förut och vet om det är ett jätte arbete eller om det är någorlunda smidigt ??:huvet

Thats it....jag ger upp...fick inte ens bort kopplingshuset ...måste ha special verktyg etc..etc...+ att jag drog av en skruv (går nog att få bort med en grispitt)
Jag har kontaktat alla servicefirmorna här omkring för att se vad de ska ha för att göra bytet, blir det för dyrt så finns följande till salu:
Kawasaki GPz 750-1984 års modell 4700 mil på mätaren originalutseende bruksskick, nästan nya däck fram och bak 8000 kr prutat och klart !!!!
Men som sagt var defekt startmotorkoppling, själva startmotorn är ny (beg men ny för mig)

Inte ska du ge upp. Fick du bort lamellerna?
För att få bort korgen använder du bara en mutterknack.
Lägg i friläget på växellådan. Sen kör du med mutterknacken på centrum muttern. Korgen är loss.:tummenupp

Använd inte grispittar, dom ställer bara till med besvär.
På biltema kan man köpa en betydligt bättre modell.
Kolla www.biltema.se artikel: 20-349

Last edited:
-84 750 borde vara lika som 900:an, om det är så måste jag tyvärr göra dig lite besviken men startmotorkopplingen är det första man monterar när man sätter ihop motorn. För att byta den måste man klyva motorn. Ett vanligt problem på dessa motorer är att den spricker och då låter det fördjävligt och startmotorn "släpper".

Kopplingen sitter inne i motorn vid pilen, motorn är en 900:a men jag är ganska säker på att 750-motorn har liknande botten.

Bifogat

• testfit 1.jpg
    testfit 1.jpg
    49.7 KB · Visningar: 259
Jo , det är nog som dom säger , man måste dela den ...och jag tappade lusten och säljer därför aset..., har plockat ihop den igen, putsat lite på kåpor och tank så den ser hyffsad ut, fyllt upp med ny olja, nytt batteri. ska bara ta ett kort och lägga ut den nu på nätet , vill bara vänta in ägarpappren då det är så nyligen jag köpte den att jag inte har hunnit få dom än.
Detta är säkert en bra hoj för någon som har modet, verktygen och lusten att byta startmotorkopplingen.
Både jag och förre ägaren var övertygade om att det bara var startmotorn som var trasig för på hans startmotor som var losstagen så var de inre kuggen helkass, förmodligen så hade väl detta hänt samtidigt som kopplingen gick åt h-vete. Okej tänkte jag fixa en ny startmotor och smälla dit det klarar jag, men inte detta..... och visst gick det åt helvete med grispitten och även med Biltemas tjosan, inget lossna , skiten gick av , försökte då att borra ur det hela, men icke, det blir till att borra upp större hål och sen in med en gänginsats, men det får nästa ägare göra. jag orkar inte

Last edited:
kanske en liten bild för den som är intresserad
jag har prutat lite
7000 kr prutat och klart
hmmmm, får inte det där med bild att funka, får hänvisa till garaget

...........sådär ja , nu finns den med under köp och sälj.....

Last edited:
Hmmm.... lurade dig lite där, du har ju en luftkyld så då går det att byta startkoppling utan att klyva motorn. Visseligen ska du sälja den men jag har hittat en dålig rep-handbok för gpz750 som jag kan lägga upp om du ändrar dig.

jag har nog redan samma rep handbok på engelska....spelar ingen roll , jag har helt enkelt inte verktygen eller kunskapen för att göra detta, det kommer att sluta med att jag sitter med 1 miljard delar som jag inte vet eller kommer ihåg hur det ska sitta + ytterligare en massa trasiga packningar jag inte får tag i + avdragna skruvar och annat jag har sönder ...bara inse , jag är för hårdhänt och otålig för att meka inne i en motor. Men tack ändå för erbjudandet !!!:)

Men du:
Nog ska du väl kunna hitta någon Sporthojs-fantom-mekaniker i närheten som kan hjälpa dig lite mot några öl/en billig penning?
Så får du dessutom vara med och lära lite - en bra skola.

Eller?

Håller tummarna för dig och ditt case!

jag har nog redan samma rep handbok på engelska....spelar ingen roll , jag har helt enkelt inte verktygen eller kunskapen för att göra detta, det kommer att sluta med att jag sitter med 1 miljard delar som jag inte vet eller kommer ihåg hur det ska sitta + ytterligare en massa trasiga packningar jag inte får tag i + avdragna skruvar och annat jag har sönder ...bara inse , jag är för hårdhänt och otålig för att meka inne i en motor. Men tack ändå för erbjudandet !!!:)

pma .det där är inte så allvarligt delar ca 300:- + 2 tim jobb
standard fel på gamla kawasaki.......

tänkte uppdatera lite, Hojjen står nu hos Biketech , men även han blev lite fundersam, det såg inte så lätt ut som han trodde från början...nåja vi kom överrens om att den får stå kvar där så skulle han kolla lite med Kawa och räkna lite på det hela så får vi se vart vi hamnar.... Men just nu så är man ju ganska sugen på att åka lite , det är ett helvete att vänta på nått roligt. (ja kanske inte just nu förresten för nu åskar det så in i h-vete)
sååå :Bugar :Bugar hoppas att Biketech med ans magic fingers får någon rätsida på det hela...

Liten uppdatering igen

Tyvärr sprack det med Biketech, inte hans fel , men det var tydligen väldigt krångligt så det blev alldeles för dyrt i förhållande till vad hojjen är värd. Kör nu ett sista race med MC utbildningen i Motala som tydligen åtar sig lite äldre hojjar som övningsobjekt för eleverna. Vi får se vad de kan göra, och vad kostnaden blir där. Blir det för dyrt så säljs hojjen antingen hel till hugad mekare eller i delar. I värsta fall blir det väl skroten , vi får se som sagt var. :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT