Startmotorproblem Honda CB 750F

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Har någon en lösning på mitt problem med startmotorn ?
När cykeln är kall fungar startmotorn perfekt men när den är varm orkar inte startmotorn gå runt.
Väntar jag ett tag, ca 15, 20 minuter är den ok. Hjälp.............!

Dennis

Låter knepigt.. i alla fall för mig.. Ja ska hålla koll på din tråd, blev nyfiken va det kan va för fel. Sålde våran Honda 750 F2 nyss. Den startmotorn högg inte tag i kuggkransen ibland när den va kall, men va den varm fungerade den perfekt, alltid...

Zpyke skrev:
Låter knepigt.. i alla fall för mig.. Ja ska hålla koll på din tråd, blev nyfiken va det kan va för fel. Sålde våran Honda 750 F2 nyss. Den startmotorn högg inte tag i kuggkransen ibland när den va kall, men va den varm fungerade den perfekt, alltid...

Kanon, vore underbart om någon har någon ide, såklart går det att köpa ny startmotor och testa, men 4, 5 tusen och problemet kvarstår....!

Nu när säsongen står för dörren så vill jag ju njuta på hojen och inte behöva bekymmra mig för att om att ett en eventuell rast skall medför startproblem.

Hjääääääääääälp

Dennis

Har en knarr med samma prob här hemma..Dock inte fått tummen ur *****.. Har för mig att min ex crossmek tipsade om kolet i s.motorn

Kawa

MacQ skrev:
Har någon en lösning på mitt problem med startmotorn ?
När cykeln är kall fungar startmotorn perfekt men när den är varm orkar inte startmotorn gå runt.
Väntar jag ett tag, ca 15, 20 minuter är den ok. Hjälp.............!
Dennis
Börja med att montera ut startmotorn. Koppla den till 12V och kolla om den snurrar. Pröva ngr ggr..
Om inget snurr, är det troligen kolen. Dela på startmotorn tag ut rotorn och insp kollektorn Troligen sliten. Låt ngn elverkstad svarva den. Montera nya kol om de slitits så att de gått in i hållaren mer än 3mm (?). Måste troligen lödas på plats. Missa inte fjädrarna! Kan vara knepigt, eller inte ber lite på typ av startmotor.
Detta har jag gjort på min Kawa, kostade totalt 200spänn, kol+svarvning.
Tilkommer lite funderandetid pga förre ägaren (klant..) hade "försökt" repa startmotorn själv med resultatet total kortis +två sönderbrända startrelän..(som jag också repat..)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT