Startmotorproblem efter omkulläggning DR650 -92

Krysskil beställd, passade på att beställa nya kol med hållare till startmotorn, tror jag pajade ett kol när jag hade isär den. Tips på hur f-n man håller tillbaka kolen vid montage mottages tacksamt!

Lättast är väl att peta in dom när du monterar ankaret och sist gaveln på starten.

Tar en startfråga till när jag ändå är i farten: De-kompsolenoiden drar i wiren men släpper direkt, drar, släpper. Så startmotorn orkar några varv, sedan "kör den fast" för att sedan dra några varv till. Ska det vara så eller är det nå't fel? Det vore ju mer logiskt att den (solenoiden) håller i tills hojen startar? Har för mig att det var så precis i början men jag kan ha fel...

Någon som vet hur man får loss startkopplingen..? Skruvat bort insexskruvarna men det sitter som f-n och jag vet inte hur mycket våld jag vågar använda. Enl. en vsthandbok jag hittat ska man ha ett specialverktyg (som jag inte har), går det med ngt annat?

Ok, så här gick det, om någon skulle söka efter samma sak. Alldeles för många trådar slutar utan någon konklusion:

-Renoverat startmotor (bytt kol, pilligt)
-Köpt svänghjulsavdragare (provade med alla andra tänkbara avdragare, no go. Med rätt var det lätt!)
-kollat krysskilen, hel, bytte iallafall
-Bytte startkoppling (rätt lätt egentligen) Den gamla var helt körd.
-packningsklister FTW, packningen jag köpte var fel, till DR utan elstart:död. Bortskänkes mot avhämtning...

Totalkostnad 3000:- i delar. Avdragaren 500:- på det.

Det funkar:tummenupp! Men dekompen kärvar som fan. Aldrig får man vara riktigt nöjd...:rolleyes:

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort