Startmotorproblem efter omkulläggning DR650 -92

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ok, gled omkull i princip stillastående igår. Efter detta drar startmotorn runt men "greppar" inte "startkransen". Meckat bil tidigare och tog isär Startmotorn för att leta en solenoid (typ). Ingen sådan...
Det sitter en "starter clutch" efter startmotorn, har bara en sprängskiss som ju inte förklarar funktionen... Någon som kan förklara vad som kan vara fel med den och ev. åtgärd..?
Förstår inte riktigt vad som skulle kunna paja, här är en sprängskiss:

http://www.partssweden.se/suzuki-dr650-1992-rsen-dr650/starter-clutch

Någon som kan?:va:confused::(

Tack på förhand!

Rev kopplingskåpan (rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor...) och fattar lite mer.

koppling 2.jpg

Som jag fattar det slungas 1 (Bendixdrevet?) utåt av 2 (solenoiden) och greppar in i 4 som dras runt av startmotorn 3. 1 går inte att rubba inåt/utåt. Kan det fastna? Hur mycket törs jag lossa på utan att få en näve kugghjul i handen? Vad kan jag göra för att 1 ska lossna?
Andra tips..?

Böja med att kolla om svänghjulet går runt med starten.

Har du ingen lucka i kåpan kan det bli knepigt, så göra runt svänghjulet för hand och kolla om veven följer med.

Det här rådet låter inte klokt men har funkat för mig.
Lägg i högsta växeln och rulla hojen en bit.
Idealet är givetvis att stå på toppen av en backe, hoppa på hojen, dra in kopplingen, rulla några meter och släppa ut kopplingen så hojen rullar och drar runt motorn. Det räckte med ca 20 meter för mig.
Sedan bromsade jag, stannade, drog jag in kopplingen, tryckte på startknappen och den startade direkt.
Varför?
Vet ej.:va

Det här rådet låter inte klokt men har funkat för mig.
Lägg i högsta växeln och rulla hojen en bit.
Idealet är givetvis att stå på toppen av en backe, hoppa på hojen, dra in kopplingen, rulla några meter och släppa ut kopplingen så hojen rullar och drar runt motorn. Det räckte med ca 20 meter för mig.
Sedan bromsade jag, stannade, drog jag in kopplingen, tryckte på startknappen och den startade direkt.
Varför?
Vet ej.:va
Man skulle ju kunna tänka sig att startdrevet (1) kärvat fast och att "rullstarten" knyckte loss det..? Nu är det för halt för såna manövrar tyvärr...

Skäggot: Ska kolla att veven går runt, tror dock inte att det är problemet. Det är startmotorn som går men inte drar runt motorn...

Man skulle ju kunna tänka sig att startdrevet (1) kärvat fast och att "rullstarten" knyckte loss det..? Nu är det för halt för såna manövrar tyvärr...

Skäggot: Ska kolla att veven går runt, tror dock inte att det är problemet. Det är startmotorn som går men inte drar runt motorn...

Anta att du har depåstöd bak. Upp med hojen.
Peta i översta växeln och dra i bakhjulet.
Lättare (så hade jag gjort det) Kanske det går om muttern på växellådsaxeln sitter bra fast, den som håller främre kedjedrevet. Lämplig hylsa och rejält handtag.
Själv hade jag använt den här att dra runt med för jag har en sådan.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/

Vad det gäller backen, nä inte idag. Har faktiskt inte haft ute hojarna sedan strax före jul.

Har svänghjulet lossnat från veven får du samma symtom.

Aha! Ska på't igen ikväll förmodligen. Återkommer! Tack för input!

Starterclutch är som ett lager fast med ovala rullar . "Låser" åt ena hållet och frirullar åt andra. Men då brukar bendix drevet alltid ligga mot mellan drevet. Har du funktion att starten kastar ut bendixen så är ju Clutchdrevet en smula överdriven att ha åxå.

Ok, bökat lite.
Depåstöd, 5.an i, rulla bakhjul, motorn drar runt. Hylsa på axeln till "2" nedan, går bra att dra både med- och motsols men drar inte runt motorn.
Vad ska/kan jag göra nu? Inte blyg för att riva men fattar faktiskt inte vad jag kan kolla/fixa mer..?
@3cl: på motorkåpan sitter en bamsig magnet som går in i trumman (2) så jag förutsatte att det var en solenoid. Could be wrong. Har inte hittat ngn Hayne'smanual till min moppe.
Hjälp..?

Ok, bökat lite.
Depåstöd, 5.an i, rulla bakhjul, motorn drar runt. Hylsa på axeln till "2" nedan, går bra att dra både med- och motsols men drar inte runt motorn.
Vad ska/kan jag göra nu? Inte blyg för att riva men fattar faktiskt inte vad jag kan kolla/fixa mer..?
@3cl: på motorkåpan sitter en bamsig magnet som går in i trumman (2) så jag förutsatte att det var en solenoid. Could be wrong. Har inte hittat ngn Hayne'smanual till min moppe.
Hjälp..?

Ta loss bulten som håller svänghjulet, putsar av ytorna i svänghjulet och motsvarande på veven med fin smärgelduk. Petar i en ny kil och drar ihop med mutterdragare.

Den där magneten, det är inte primärlindningen du syftar på?

Hittat en "tilläggsmanual"!
Magneten kallas "magneto", är det primärlindningen det, tro?

Hej.
Håller just på med samma sak på en dr 650 -92.
Starten funkar inte som på en bil. Ingen solenoid, inga bendixdrev.
Dreven/startmotorn ligger i konstant ingrepp och startkransen "frihjular" åt ena hållet (som någon skrev tidigare)

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1992-rsen_model13239/partslist/FIG-06.html#results

Antingen har startkopplingen (starter clutch) sagt upp sej så den frihjular åt båda hållen. Inget ovanligt fel iofs. men det brukar väl komma lite mer succesivt inte bara lägga av tvärt.
Eller så har (som nån annan skrev) krysskilen gått av och svänghjulet vrider sej på axeln.
Är det krysskilen så lossar du skruven (4) enl.bilden i länken nedan. Köper en ny kil (6) monterar ihop m lite gänglåsning och kör vidare.
OBS! Innan du monterar ihop med nya krysskilen så måste du ta bort startkopplingen från själva svänghjulet (sitter med 6 st. m8 insex) och hänga på startkopplingen på veven först, sen sätta dit krysskilen, sen sätta på svänghujet och montera ihop startkopplingen med de 6 m8skruvarna igen, sen dra dit centrumskruven som håller svänghujet.
Detta är för att mittenlagret på startkopplingen inte går på veven när krysskilen sitter på.

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1992-rsen_model13239/partslist/FIG-21.html#results

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1992-rsen_model13239/partslist/

Angående bamsemagneten i motorkåpan så är det lindningen/stator till generatorn, som går in i svänghjulet. Detta har inget med startmotorn att göra.

Last edited:
Hej.
Håller just på med samma sak på en dr 650 -92.
Starten funkar inte som på en bil. Ingen solenoid, inga bendixdrev.
Dreven/startmotorn ligger i konstant ingrepp och startkransen "frihjular" åt ena hållet (som någon skrev tidigare)

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1992-rsen_model13239/partslist/FIG-06.html#results

Antingen har startkopplingen (starter clutch) sagt upp sej så den frihjular åt båda hållen. Inget ovanligt fel iofs. men det brukar väl komma lite mer succesivt inte bara lägga av tvärt.
Eller så har (som nån annan skrev) krysskilen gått av och svänghjulet vrider sej på axeln.
Är det krysskilen så lossar du skruven (4) enl.bilden i länken nedan. Köper en ny kil (6) monterar ihop m lite gänglåsning och kör vidare.
OBS! Innan du monterar ihop med nya krysskilen så måste du ta bort startkopplingen från själva svänghjulet (sitter med 6 st. m8 insex) och hänga på startkopplingen på veven först, sen sätta dit krysskilen, sen sätta på svänghujet och montera ihop startkopplingen med de 6 m8skruvarna igen, sen dra dit centrumskruven som håller svänghujet.
Detta är för att mittenlagret på startkopplingen inte går på veven när krysskilen sitter på.

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1992-rsen_model13239/partslist/FIG-21.html#results

http://www.cmsnl.com/suzuki-dr650-1992-rsen_model13239/partslist/

Angående bamsemagneten i motorkåpan så är det lindningen/stator till generatorn, som går in i svänghjulet. Detta har inget med startmotorn att göra.

Superbra!
Tack!
Inte hunnit fixa i helgen, byggt om huset... Ska ge mig på det till veckan.
//Fredrik

Så veddigebon får plus men han som redan från början visste felet får gå utan.:4skrika

Krysskil beställd, passade på att beställa nya kol med hållare till startmotorn, tror jag pajade ett kol när jag hade isär den. Tips på hur f-n man håller tillbaka kolen vid montage mottages tacksamt!

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort