Startmotorn går hela tiden!

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Hej,

Gäller min lilla pendlarscooter, en Baotian 125 sport.
Igår tänkte jag damma av den för säsongen och provade att starta, tryckte på knappen och startmotorn gick normalt, släppte knappen och den fortsatte gå!
Moppen (som jag kallar den) hoppade igång efter en liten stund men startmotorn låg på fortfarande, stängde då av tändningen och tog ur nyckeln, motorn slutade gå men startmotorn drev fortfarande runt den :confused:
Panik att hitta en mejsel för att få upp luckan och koppla ur batteriet och först då stannade startmotorn.
Funderat på vad det kan vara för fel och misstänker startreläet och att det har fastnat så det ger ström direkt från batteriet, hade det varit själva strömbrytaren borde det väl upphört när jag stängde av tändningen?
Någon som vet var reläet sitter så jag slipper skruva av mer än nödvändigt?
Tacksam för tips om jag är rätt ute eller vad det annars kunde vara

Gissar på svetsat startrelä, eller att ngt mekaniskt kärvar i startanordningen..
Kan, kanske, vara startknappen som fastnat men men ...

Ja det är troligen relät. Det har nämligen direktkoppling från batteriet så när det hänger sig i läge på kan man inte gör aett skit mer än att lyfta av polen.

Inte helt ovanligt att de oxiderar och fastnar när cykeln stått still ett tag.

Jag drabbades av rasat startrelä under ett ökenrally. Fick bonnmecka så att reläts två pooler låg åtskilda och sen ha en skruvmejsel att kortsluta poolerna när jag ville starta. Feta gnistor blev det.....

Å där fick vi den hittills okända koppingen mellan ökenrally och Baotian 125 Scooter! Tack för den.

Shit! Teknikforumet. Här skall man vara serrijös och relevant...

Nu är det väl kanske inte aktuellt i detta fallet, men jag har faktiskt råkat ut för att startknappen frusit på en Africa Twin under vinterkörning. Knappen hade blivit helt stum, och jag fick lägga full kraft för att kunna trycka in den. ...å där satt den. Gick inte att få brytaren att gå tillbaka igen.
Som väl var hade RD 04an både kopplingsbrytare och växellägesbrytaren intakt, så det gick att köra vidare så länge cykeln drev framåt.

Så, stark kyla kan ge samma effekt under extrema förhållanden. Ville bara ha sagt det. För att hålla mig till ämnet. Typ.

Tack för svar...
Boris svar är väldigt relevant för min fråga och bekräftar det jag tror själv.
Jag köper ett nytt relä innan jag provar något annat, kostar 135:-. Kan faktiskt inte se vad det annars skulle kunna vara för startknappen kopplas ur med tändningen. Finns en brytare för sidostödet men den fick inte heller stopp på startmotorn. Det ligger spänning till startmotorn så fort jag kopplar in batteriet precis som Boris beskriver.

Köpte nytt relä idag och bytte nu på kvällen, det avhjäpte mycket riktigt problemet så min och Boris slutsatser var riktiga. Det satt fast i ramen i utrymmet under sadeln och blev åtkomligt efter att ha tagit bort stuvfacket.
Tack igen för svaren :banana

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...