Startmotorn drar igån så fort jag kopplar på batteripolen samt trasigt (nytt) batteri

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Har köpt ett nytt batteri som verkar kasst så det ska skickas tillbaka, helt tomt och laddaren visar error.
Kopplade på ett annat batteri med startkablar på det nya men då orkade inte startmotorn runt. Kopplade bort det nya patteriet och testar med startkablar och då snurrar det på bra så man kan gissa det är nån slags kortslutning i det nya batteriet som dränerar mitt hjälpstartsbatteri.

Det konstiga är nu att när jag ansluter startkablarna till MC'ns kontakter så drar startmotor runt även att tändningen är avstängd och jag inte trycker på startknappen.
Kan man gissa att start-relät fastnat i startposition?
Kan man kolla det på något vis?
Det är ett rela äv denna typen: startrelä
Batteriet jag köpte var detta och det ska vara fyllt och laddat vid leverans..

Tips mottages tacksamt!
 
Om du har en multimetrar eller ledningsprovare så kan du enkelt kolla om du har ledning mellan reläts båda terminaler (skruvarna). Om du har kontakt mellan dem utan tändning på/matning till relät så har relät fastnat.

kan vara att relät utsatts för en högre ström än det klarar så att bryggan svetsats igen i stängt läge.
 
Tips, köp inte något nytt startrelä från EBAY (100% billig kopia som kanske funkar EN gång) såvida det inte ligger i mc-tillverkarens originalförpackning. Köp hellre ett begagnat originalrelä från en bil/mc-skrot.
 
Tack -
jag kollade med en multimeter på de två polskruvarna och dom har kontakt fastän jag tagit bort relat.
startrelä.JPG
Får beställa ett nytt relä tänker jag.
Är racing-planet.se bra leverantör eller kan någon länka ett bättre alternativ? - detta relät som sitter på är ett ebay-relä :gnissla
Enligt racing-planet passar detta till massor med MC's så borde väl gå att hitta begagnat som du tipsar..
och amazon kommer nog inte leverera fler batteri heller..
Tack!
 
Batterin köps in-store från Batterilagret - på väg till/från jobbet. Det där startrelät ser ut att vara identiskt med det som sitter på alla medel-nyare Suzuki ca 1990-2010.
 
Ett 15 A startrelä ! Passar väl till typ Moped ?
Redan dom här är bättre
duger kanske
 
Ett 15 A startrelä ! Passar väl till typ Moped ?
Redan dom här är bättre
duger kanske
Enligt racer-planeten så ska ju det där relät funka till ST1100 och CB1300 tex, men jag delar din skepticism. I mekhandboken till gixxer 750 96-99 står det att startmotorn drar ca 80A, och den är nog inte mer svårstartad än en XRV750.
 
Enligt racer-planeten så ska ju det där relät funka till ST1100 och CB1300 tex, men jag delar din skepticism. I mekhandboken till gixxer 750 96-99 står det att startmotorn drar ca 80A, och den är nog inte mer svårstartad än en XRV750.
Det klarar nog 15A kontinuerligt med Japansk säkerhetsmarginal så då duger det nog rätt länge som startrelä. Troligen längre än ett 40A kinesiskt från Biltema.
Å andra sidan har ju det gamla svetsat ihop så det går tydligen inte för evigt.
 
Tips på var jag kan hitta bra begagnat eller ska jag köpa på Racing-planet+
 
Om det stämmer att samma sitter på div Suzuki så har säkert http://www.mc-shopen.se/ sådana till anständigt pris.
Lätt att kolla på t ex cmsnl om det är liknande.
 
Tips, köp inte något nytt startrelä från EBAY (100% billig kopia som kanske funkar EN gång) såvida det inte ligger i mc-tillverkarens originalförpackning. Köp hellre ett begagnat originalrelä från en bil/mc-skrot.
Sorry för OT, men vill bara tillägga att en originalförpackning inte behöver betyda ett skit. Kina piratkopierar även lådorna till bland annat Bosch, det har jag själv upplevt. Alternativt kan det vara en originallåda med en piratdel i.
 
130:- i frakt med mypack :(
Ringer MC-shoppen annars får det bli detta men jag tycker frakten är mycket dyr.
Är ett orginal bättre kan det vara värt det, men mitt tidigare orginal pajjade oxå...
Hur långt har hojen gått?
Hur länge höll det första startreläet och hur länge höll det andra?
Jag har aldrig bytt startrelä på någon hoj- eller bil- eller båtmotor. Jag vet att ett sätt att döda solenoiden är att hålla in startknapp läänge med ett dåligt batteri.

Kan det vara något som gör att reläerna pajar? Om de nu pajar ofta.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top