Startmotorn är heldöd på min zxr 750

Strandberg

Salvaje y libre
Gick med
24 May 2006
Ort
Mora
Hoj
Kawasaki ZXR 750
Jag får inte igång hojen, när jag trycker på startknappen händer ingenting alls.
Startmotorn är heldöd, ljuset funkar i alla fall, tror inte de är batteriet. :mad:

Den har haft tendens till att va vrång en eller två gånger förut för någon vecka sedan, hände inget på första försöket, men på andra försöket gick startmotorn igång.


Fick rulla igång den och det gick hur lätt som hälst i alla fall, så man kom hem.
Lika bra att fråga på forumet innan jag börjar operationen.
 
Ett första test kan vara att försöka starta med startkablar från ett bilbatteri. Ett trött hojbatteri kan ge lite lustiga symptom ibland. Min ZXR betedde sig i alla fall ungefär som du beskriver när batteriet var lite dåligt.
 
Har laddat batteriet utan framgång och provat att starta med startkablar från ett bilbatteri också det utan resultat.

Säkringen till solenoiden e ok, men kanske reläet är paj då den får ström men inte klickar? Måste vara det, eller? vad kostar en sådan ungefär?

Hur kan jag kolla att solenoiden e ok ? :confused:

Tacksam för hjälp, vill ju åka innan det blir kallare ute :näsblod
 
Börja med at koppla bort startmotorn från elsystemet och mata den direkt från ett externt bilbatteri. Snurrar den då, är det ett elfel mellan batteri och startmotor. (eller från startknapp/tändlås)
Snurrar den inte är det fel på startmotorn.
"Solenoid" brukar det finnas sån på en mc-startmotor??
Edit: Jag vet vad "solenoid" är, den har inte bara en vanlig reläfunktion utan även en mekanisk - att skjuta in bendixdrevet i svänghjulskransen.
Därav frågan ovan, detta brukae ofta lösas på annat sätt på mc.
 
Last edited:
Börja med at koppla bort startmotorn från elsystemet och mata den direkt från ett externt bilbatteri. Snurrar den då, är det ett elfel mellan batteri och startmotor. (eller från startknapp/tändlås)
Snurrar den inte är det fel på startmotorn.
"Solenoid" brukar det finnas sån på en mc-startmotor??

Solenoid kan man kalla för startrelä som ska ge ström mellan batterit o startmotorn.

Men du får prova om du får igång startmotorn löst som han här över beskriver, annars kan felet ligga, som du vet så ligger de brytningar i stöd/koppling/friläge/startknap/tändning all ström måste gå runt annars får du ingen ström heller, lätt att de börjar glappa.
 
Hej har också haft problem med batteriet, men igentligen var det inte batteriet.. batteriet vägrade att ladda så följde jag kablarna från batteriet och såg att ena kabeln hade bränts sönder vid ett ställe. det var bara att ta och sätta ihopp kabeln och då började batteriet att ladda mvh daniel
 
Kolla kontakten vid kopplingshandtaget, är det glapp där samtidigt som neutrallägesgivaren spökar får du dessa symptom, har haft detta problem själv, bygla kontakten vid stödet.

På min zx7a så kan jag få lov att hålla in kopplingen ibland för att startmotorn ska gå, har hört flera som har haft detta problem, ibland får jag stänga av lyset också för att startmotorn ska gå runt. Tror inte det är batteriet som är slut på min då jag kan stänga av den direkt den gått igång och kan starta den 5 sek senare med lyset på utan problem.
 
Finns även en sidostödskontakt som ofta ställar till det på just Kawasaki,,den kan du också brygga över, bara för att testa,,,men det låter mer som startrelät.
Det kan du lätt brygga över med en, gammal begagnat,,(den blir bränt,,), stor skruvmejsel,,lägg den mellan de 2 stk M6 anslutningerna,,,om startmotorn går då,,så har du löst problemet och då behöver du ett nytt startrelä.
Du kan ta nästan från vilken japansk mc som helst efter, typ, 1985,,,men ok,,anslutningen skall ju vara den samma som du har nu. ;-)
Solenoid finns inte på Kawa,,har för mig att Yamaha "Viagra" :D 1100 har det,,men inte vanligt på mc.
 
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top