startmotorn är död på knappen

ujanis

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2008
Hoj
zx9r-98
jag har en zx9r -98 . som inte vill va med i vår.problemet är att när jag trycker på start knappen så surrar bränsle pumpen i gång men inte starmotorn..och då trodde ja att det va start relät ::banana
men inte det :huvet det är stendött och om jag sänder ström direkt så snurrar den i gång så fint,,:confused:

Last edited:
Har du ström upp till knappen? Ta isär kontaktstycket närmast hantaget å mät. Sedan kan du ju mäta om knappen funkar med summern. Nu antar jag att du har ett mätinst? Annars har du säkert nån känning som har. Är du säker på att start reläet funkar? lite dålig jord kan ställa till det.

Mina 2-cent satsas på att dom två kontaktblecken av koppar som sitter bakom startknappen har ergat. Slipduk eller liten fil. Har du tur kan du se dom om du tittar underifrån.

Mina 2-cent satsas på att dom två kontaktblecken av koppar som sitter bakom startknappen har ergat. Slipduk eller liten fil. Har du tur kan du se dom om du tittar underifrån.

kan va så,,MEN varför går bränsle pumpen då... men ska kålla
tack:tummenupp

Har du ström upp till knappen? Ta isär kontaktstycket närmast hantaget å mät. Sedan kan du ju mäta om knappen funkar med summern. Nu antar jag att du har ett mätinst? Annars har du säkert nån känning som har. Är du säker på att start reläet funkar? lite dålig jord kan ställa till det.

nytt relä och har även satt sröm direkt på relät ,och är OK ,jag ska riva hantaget och börja där,,:tummenupp

jag är inne på att det kan va kabel brått med:( ,, och är det + eller - styr singnaler till relät

Last edited:
Det vanligaste är att bränslepumpen börjar gå när du slår på tändningen inte när du trycker på knappen...

Pyntar in 2-cent till på denna. Hade exakt samma problem/lösning på min zx-6a.

Edit: missade att det var på startknappen som bränslepumpen går, då var det mer märkligt, den ska väl inte starta av startknappen :va

Lyser neutralen och/eller funkar kopplings kontakten? På Kawor brukar det räcka att någon av dom ger signal.

Last edited:
Pyntar in 2-cent till på denna. Hade exakt samma problem/lösning på min zx-6a.

Edit: missade att det var på startknappen som bränslepumpen går, då var det mer märkligt, den ska väl inte starta av startknappen :va

Lyser neutralen och/eller funkar kopplings kontakten? På Kawor brukar det räcka att någon av dom ger signal.

neutralen lyser.. men det där med kopplings kontakten ska vi titta på :tummenupp

kan det va jord fel :confused:

då är ju frågan . ska pumpen starta på knappen eller på täningen:confused:
skit i vicket,,, startmotorn snurrar inte ändå :mad:

Last edited:
Stoppknappen på styret?
Har den stått i läge "Stop" över vintern kan blecken ha ergat ihop.

Min hade stått i läge "Run" så länge att den inte fungerade på första försöket på besiktningen.

ska ta å kolla alla förslag ,men går det inte så drar jag en ny kapel från knapp till start relät...

Skaffa fram ett elschema o kolls lite. eftersom du säger att bränsle pumpen snurrar när du trycker in start knappen så skulle jag säga att det låter som den är ok. Sen rent instinktivt så undrar jag varför soppa pumpen skall börja gå när man trycker in knappen. men det finns säkerligen en bra förklaring till det. Men det jag skall komma till nu är. Finns det ett mellan relä mellan solenoiden på startmotorn och startknappen? Detta borde man kunna se ganska smidigt på ett elschema. Pm:a ett till mig så skalljag nog kunna svara på om det är så

Skaffa fram ett elschema o kolls lite. eftersom du säger att bränsle pumpen snurrar när du trycker in start knappen så skulle jag säga att det låter som den är ok. Sen rent instinktivt så undrar jag varför soppa pumpen skall börja gå när man trycker in knappen. men det finns säkerligen en bra förklaring till det. Men det jag skall komma till nu är. Finns det ett mellan relä mellan solenoiden på startmotorn och startknappen? Detta borde man kunna se ganska smidigt på ett elschema. Pm:a ett till mig så skalljag nog kunna svara på om det är så

ska drav ut till mc-firman å ta ett elschema i helgen:tummenupp . info kommer:)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman