Startmotorer, batterier och ström på Husaberg.

På -03 tar alla förbrukare strömmen från batteriet till skillnad från äldre modeller där det sitter en separat spole för lyset och en annan till resten. All ström går via den 4-poliga kontakten och säkringen som sitter där (på startrelät). Utan batteri skulle det kanske gå att bygla den röda kabeln från regulatorn (den som laddar batteriet) i den 4-poliga kontakten så resten av systemet får ström men jag tvivlar på att laddströmmen orkar driva lysen och blinkers mm.

Har för mig att jag såg en lösning på detta på http://www.husaberg.org (forumet) men jag minns inte just nu hur dom gjorde eller om dom kom fram till att det inte gick att köra utan batteri om man vill ha lysen mm att fungera.
 
mr_rockster skrev:
Tjena mors!

Jag har plockat bort min startmotor, batteri och lite annat skräp från min bergare -03. Kruxet är att
efter det så får jag ingen ström fram till lamporna och sådant, är det något jag måste koppla om eller
fixa till för att det ska funka eller e det ngt annat som kan ha hänt samtidigt?

- Johan

Tänk på att när du kopplar bort batteriet helt så "blåser" du förmodligen laddrelät, Batteriet funkar som ett motstånd.
///P
 
4-STROKER skrev:
Tänk på att när du kopplar bort batteriet helt så "blåser" du förmodligen laddrelät, Batteriet funkar som ett motstånd.
///P

Nix, det är inga problem, på ett villkor. Att man har en annan belastning, tex H4 lampan fram på hela tiden. Generatorn alstrar efekt som måste ta vägen någonstans. Är regulatorn den enda belastning man har inkopplad kommer den tillslut gå sönder pga värmen.
 
Supermoto skrev:
Bra tänkt :tummenupp
Tror du man sparar regulatorn lite om man som jag kör med parkeringsljuset på samtidigt som kör med crossplattan fram och absolut inget ljus bak??

Jo, en del. Men parkeringslampan drar väl bara 5 W. Alstrar generatorn 80 W blir det ändå mycket som bara förvandlas till värme i regulatorn...
 
VDB skrev:
Jag har samma problem!!!
Har precis satt tilbaks elsystemet, allt utom startmotor & batteri.

Men inget funkar, inte tuta, lyse, bromslyse hastighetsmätare.

Det enda som inte är inkopplat är kontakten till startmotor/batteri.
(den 4-poliga med säkring.)

Någon som vet hur man ska bete sig?


H4:an och bak/bromsljus går utan problem att få igång utan batteri, däremot kan det vara kinkigt med blinkers & tuta då de brukar vara kopplade till en jämn (
(lik)spänningskälla.
 
Alltså:
Jag har kopplat ur den fyrpolaga kontakten.
Vad gör jag sedan för att få ström till lyse mm.?(blink & tut = oväsentligt)
Byglar röda trådarna?

Ska man koppla en resistor på batteriets (forna) kontakter?

Pärry

Adrian_J skrev:
H4:an och bak/bromsljus går utan problem att få igång utan batteri, däremot kan det vara kinkigt med blinkers & tuta då de brukar vara kopplade till en jämn (
(lik)spänningskälla.
 
Adrian_J skrev:
H4:an och bak/bromsljus går utan problem att få igång utan batteri, däremot kan det vara kinkigt med blinkers & tuta då de brukar vara kopplade till en jämn (
(lik)spänningskälla.
Hur gör man då för att få det att funka? Orkar laddregulatorn med att driva en H4-lampa plus baklyse mm. Det blir ju trots allt 5 ampere som den minst ska klara av att ge (60w/12v=5A).
 
hp skrev:
Hur gör man då för att få det att funka? Orkar laddregulatorn med att driva en H4-lampa plus baklyse mm. Det blir ju trots allt 5 ampere som den minst ska klara av att ge (60w/12v=5A).

Laddregulatorn driver ingenting. Den reglerar bara spänningen från generatorn, och likriktar strömmen. Och naturligtvis kommer generatorn orka driva lyse, det blir ju ca 60 W. En enda skillnaden är att du inte kommer gå via ett batteri.
 
VDB skrev:
Alltså:
Jag har kopplat ur den fyrpolaga kontakten.
Vad gör jag sedan för att få ström till lyse mm.?(blink & tut = oväsentligt)
Byglar röda trådarna?

Ska man koppla en resistor på batteriets (forna) kontakter?

Pärry

Jag vet inte vilken kontakt eller röda trådar du menar, men det viktiga är att de gula som kommer ifrån generatorn (spänningskällan) går till ljuset på ett eller annat sätt. Via regulator, strömbrytare osv...
 
:trött :trött :trött :trött Det blev till att montera batteriet igen, då vet man ju iaf att regulatorn inte brinner upp...

Pärry
 
VDB skrev:
:trött :trött :trött :trött Det blev till att montera batteriet igen, då vet man ju iaf att regulatorn inte brinner upp...

Pärry

Stämmer. Men har du nget anslutet tll bateriet komme räven det "brinna upp" tillslut. Summa summaum, den efekt som alstras ur generatorn bör gå till förbrukare, såsom tex lampor.
 
tänkte jag skulle slänga på 2st 50watts lampor på hjälmen, orkar elsystemet med detta på min husaberg 501-03 eller ska jag nöjja mig med en? eller vad händer om det blir för mycket att driva?
faan, gillar inte höst/vinter mörkret.
 
Tattered skrev:
tänkte jag skulle slänga på 2st 50watts lampor på hjälmen, orkar elsystemet med detta på min husaberg 501-03 eller ska jag nöjja mig med en? eller vad händer om det blir för mycket att driva?
faan, gillar inte höst/vinter mörkret.

Du märker om det blir för mkt, ljuset blir bara svagt o gulaktigt.
Tror nog du får nöja dig med en 50w på hjälmen om du kör med hojljuset samtidigt.
 
mr_rockster skrev:
Tjena mors!

Jag har plockat bort min startmotor, batteri och lite annat skräp från min bergare -03. Kruxet är att
efter det så får jag ingen ström fram till lamporna och sådant, är det något jag måste koppla om eller
fixa till för att det ska funka eller e det ngt annat som kan ha hänt samtidigt?

- Johan

Tjena Johan, hänt med din startmotor eftersom du plockat
av den om man får fråga? Mvh Marcus
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top