Startmotorer, batterier och ström på Husaberg.

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Tjena mors!

Jag har plockat bort min startmotor, batteri och lite annat skräp från min bergare -03. Kruxet är att
efter det så får jag ingen ström fram till lamporna och sådant, är det något jag måste koppla om eller
fixa till för att det ska funka eller e det ngt annat som kan ha hänt samtidigt?

- Johan
 
jag tror du har ryckt ur nånting förmycket! det skall lysa om du gjort allt rätt! vilka bitar har du lossat????
 
Enda kontakten som är loss e den som e till startmotorn egentligen,... vad jag vet iaf ;).. får väl kolla över det..

Mcbudet skrev:
jag tror du har ryckt ur nånting förmycket! det skall lysa om du gjort allt rätt! vilka bitar har du lossat????
 
Kan även vara så att du eldat upp ehh.... vad heter det nu??? tändplattan? den pinalen som uppgarderades så lyset fick mer watt.. den har brunnit upp för ett par.... men låna en sån av en polare och testa sen åker du till en husa återförsäljare och byter ut den!
 
Det e den som sitter på "insidan" av "skärmen" va?.. Där som det e så tomt på bergarna annars ;)...

Mcbudet skrev:
Kan även vara så att du eldat upp ehh.... vad heter det nu??? tändplattan? den pinalen som uppgarderades så lyset fick mer watt.. den har brunnit upp för ett par.... men låna en sån av en polare och testa sen åker du till en husa återförsäljare och byter ut den!
 
Well well inget är trasigt tror jag, 03:orna är lite speciella... Båda lindningarna ligger ihop och de har bara likström tillskillnad från 01 & 02. Nu går strömmen ifrån generator, till regulator, därifrån till batteri och därifrån till lyse. Eventuellt kanske det finns ett relä också...lyser det om motorn är avstängd men ljuset på? I så fall finns inget relä.

Det du ska se till är att kablarna är hela från generatorn, via regulator upp till lyset. Då ska det fungera bra. Obs, ta aldrig bort en regulator, då smäller lampan direkt eftersom spänningen blir för hög!

På 01/02 går strömmen i ena lindningen till lyset via en regulator, växelströmsdelen dvs. På så sätt har batteriet ingen inverkan på ljuset, som det har idag.
 
Jag fattar inte riktigt... Ska jag koppla om något?

- Johan, trög...

Adrian_J skrev:
Well well inget är trasigt tror jag, 03:orna är lite speciella... Båda lindningarna ligger ihop och de har bara likström tillskillnad från 01 & 02. Nu går strömmen ifrån generator, till regulator, därifrån till batteri och därifrån till lyse. Eventuellt kanske det finns ett relä också...lyser det om motorn är avstängd men ljuset på? I så fall finns inget relä.

Det du ska se till är att kablarna är hela från generatorn, via regulator upp till lyset. Då ska det fungera bra. Obs, ta aldrig bort en regulator, då smäller lampan direkt eftersom spänningen blir för hög!

På 01/02 går strömmen i ena lindningen till lyset via en regulator, växelströmsdelen dvs. På så sätt har batteriet ingen inverkan på ljuset, som det har idag.
 
Ingen aning, jag vet inte hur du kopplat :)

Batteri behöver man bara till elstart, i vissa fall även till blinkers & tuta. Har du tagit bort dessa atribut fyller batteriet inget syfte. Men för att ljuset ska fungera och göra det så enkelt som möjligt för dig, gör enligt följande.

Jag är inte 100% på tex färger osv. i elsystemet hos 03 modellerna, men om du vill att ljuset ska lysa utan batteri likt på 01-02 så se till att de två gula (03 ?) ifrån generatorn går till två av regulatorns tre gula (*), den blå ifrån generatorn (blå på 02) ska gå till den tredje gula på regulatorn, den svart/vita (*) ifrån regulatorn ska jordas i ramen (eftersom du saknar batteri nu) och den röda (*) ska till lyset. Lyset ska också jordas på plinten under luftfiltret. Detta är det ENDA du behöver göra för att framljuset ska fungera. Vill du ha bakljus lägger du bara på en tråd ifrån bakljuset till jordningsplinten, den andra till den röda ifrån regulatorn och den sista tråden för bromsljuset på bromskontakten (som också får ström ifrån regulatorns röda)

* = Jag har KTM's 03 regulator på min 02:a Husaberg, är 99.9% säker att Husa 03 har exakt samma regulator så färgerna här bör vara rätt.

Är generatorn trasig kommer det naturligtvis aldrig lysa :)

Koppla som ovan, fungerar det inte så hör av dig adrian_J@spray.se

mr_rockster skrev:
Jag fattar inte riktigt... Ska jag koppla om något?

- Johan, trög...
 
Mcbudet: nya 03 regulatorn ger MINDRE watt till ljuset än en gammal växelströms regulator. Däremot ger den nya enbart likström/laddning till batteriet, när de säger att man ska kunna få mer ljus med den nya regulatorn menar de om man kör med Xenon lampor vilket kräver likström. Med vanliga halogen lampor är nya regulatorn mycket mycket sämre. En bra likströmsregulator har en otrolig effektförlust gentemot en bra växel regulator. Tex, Husas elsystem är på max 140 W (vid kall generator och fullvarv vill säga), med en likströmsregulator likt den nya bör man max kunna få ut 100 av dessa, med en ordentlig växelregulator får du ut mycket mer. En realistisk effekt man kan få ut med 03 ans regulator är ca 80 W, nästan hälften av vad SEM säger att systemen prestererar. Teori & praktik är olika saker när det gäller generatorer.
 
Om jag får spinna vidare på samma ämne:

Min nya -03:a som gått 2 timmar laddar inte batteriet har jag märkt. Vad är det mest troliga felet? Regulatorn eller lindningarna i motorn? Det är ju ett garantiärende men jag skulle vara tacksam för tips. Är det vanligt att -03:ans regulator pajar?
 
hp skrev:
Om jag får spinna vidare på samma ämne:

Min nya -03:a som gått 2 timmar laddar inte batteriet har jag märkt. Vad är det mest troliga felet? Regulatorn eller lindningarna i motorn? Det är ju ett garantiärende men jag skulle vara tacksam för tips. Är det vanligt att -03:ans regulator pajar?
Kolla alla anslutningar först. Det är det troligaste felet. Ta isär, gör rent, sätt ihop. Även om det inte ser ut att behövas.
 
hp skrev:
Om jag får spinna vidare på samma ämne:

Min nya -03:a som gått 2 timmar laddar inte batteriet har jag märkt. Vad är det mest troliga felet? Regulatorn eller lindningarna i motorn? Det är ju ett garantiärende men jag skulle vara tacksam för tips. Är det vanligt att -03:ans regulator pajar?

Kollat så säkringen sitter på rätt plats? finns ju två uttag och det är bara det ena som funkar det andra är för att man ska kunna ha med en reserv.
 
Det sitter säkringar på båda ställen så det är ok. Jag har dragit isär kablarna från generatorn (gul, gul, blå) till regulatorn och satt ihop igen. Jag ohm-mätte mellan de gula och blå kablarna från generatorn och fick ca 15 ohm i resistans. Det kanske finns någon som har tanken borta som kan ohm-mäta på sin -03:a för att se hur resistansen är.
 
hp: Att man blåser en regulator är inte ovanligt. Kör man utan belastning ifrån regulatorn, dvs helt utan ljus osv. får regulatorn ta hela smällen ifrån strömmen som altstras ifrån generatorn, det håller den inte för i det långa loppet. Är man däremot ännu fräckare och tar bort regulator får generatorn ta hela smällen själv, då blir det ännu dyrare. Kör med ljuset på då och då, eller koppla ur elsystemet helt och hållet.

Det alstras ju ca 100 W ifrån generatorn, dessa måste gå ut till en belsatning, dvs till ljus, blinkers etc. har man inga blir regulatorn enda belastningen får den ta allt och det orkar den till slut inte med.
 
Så här står det i verkstadshandboken om statorn :

Plus (+) (Minus - )
___________________________

Röd (plus) mot Svart (minus) = 3kOhm (+/-10%)
Grön (plus) mot Svart (minus) =168 Ohm (+/-10%)
Gul/Gul (plus) mot Blå (minus) = < 1,0 Ohm


Yellow/Yellow = The two yellow wires to be connected in parallel.



Hoppas detta hjälper.


Kai
 
Last edited:
Kopplar man de gula parallelt (vilket man bör göra för att kunna få bra ljus) får man ut 140 W (i teorin, i verkligheten 80-100 watt) över en belastning, kör man med dem separat kan man ta ut 70 watt på varje (återigen enbart i teorin).
 
Hojen är ju helt ny och har aldrig körts med något urkopplat. Den har bara gått 2 timmar och laddningen till batteriet har aldrig fungerat. Jag ska i alla fall få en ny regulator att testa med nästa vecka få se om det hjälper.
 
Adrian_J skrev:
Det alstras ju ca 100 W ifrån generatorn, dessa måste gå ut till en belsatning, dvs till ljus, blinkers etc. har man inga blir regulatorn enda belastningen får den ta allt och det orkar den till slut inte med.
Bra tänkt :tummenupp
Tror du man sparar regulatorn lite om man som jag kör med parkeringsljuset på samtidigt som kör med crossplattan fram och absolut inget ljus bak??
 
Jag fick en ny regulator idag. Jag ohm-mätte lindningarna i motorn först och fick ca 1 ohm på dessa vilket verkar korrekt enligt lindningar på liknande system. Hur jag kunde få det till 15 ohm vid min första mätning beror nog på att regulatorn fortfarande var inkopplad till batteriet, det var nämligen ca 120 ohm i belastning mellan den röda och svarta kabeln på den gamla regulatorn medans det på den nya regulatorn inte var något motstånd alls mellan samma kablar.

Det måste betyda att regulatorn var paj och att den sög ur batteriet istället för att ladda upp det. Nu har jag inte åkt någon längre sträcka och vet därför inte om det fungerar till 100% men det verkar logiskt att det var regulatorn som var boven i dramat.

Den nya regulatorn jag fick kom i en KTM-kartong så det verkar vara samma till dessa hojar (artikelnummer: 584.11.034.100). Det enda som skillde var att man fick klippa bort en trepolig plastkontakt och ersätta denna med tre vanliga kabelskor. Annars var den identisk till utseendet.

Kontentan av detta blev att jag nu har hela kopplingsschemat till Husaberg -03 i huvudet och tycker trots allt att det var en nyttig lärdom trots att det kändes surt i början med att nya hojen var trasig från fabrik.... :tummenupp
 
Startmotor & batteri borttagning

Jag har samma problem!!!
Har precis satt tilbaks elsystemet, allt utom startmotor & batteri.

Men inget funkar, inte tuta, lyse, bromslyse hastighetsmätare.

Det enda som inte är inkopplat är kontakten till startmotor/batteri.
(den 4-poliga med säkring.)

Någon som vet hur man ska bete sig?







mr_rockster skrev:
Tjena mors!

Jag har plockat bort min startmotor, batteri och lite annat skräp från min bergare -03. Kruxet är att
efter det så får jag ingen ström fram till lamporna och sådant, är det något jag måste koppla om eller
fixa till för att det ska funka eller e det ngt annat som kan ha hänt samtidigt?

- Johan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top