Startmotor

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Var ute i garaget idag och tänkte provmontera ett varvstopp jag lånat. Tänkte att det är nog bäst att jag startar hojen innan jag provar montera limitern. Alla vet ju hur tjuriga hojarna är efter en lång dvala i kyla. Gick runt fint och vacket, började efter ett gäng tio-20sec startförsök att tända lite någon enstaka gång. Nu börjar problemen, han tänder och startmotorn släpper precis som om den skulle vara igång, jag släpper knappen och undrar varför han small sådär i starten. Provar igen och samma resultat. Hojen är ju nära att starta nu. Sen kommer det, startmotorn snurrar men vill inte gripa tag i drevet, utan står bara där och snurrar. Så nu står jag med en startmotor som snurrar men inget händer. Så vad kan ha gått sönder? Startmotorn? eller är det något annat svindyrt jobbigt att byta grej. Man har ju hört talas om att startmotorkopplingen pajjat på hojar.

Last edited:
Qwerty skrev:
Var ute i garaget idag och tänkte provmontera ett varvstopp jag lånat. Tänkte att det är nog bäst att jag startar hojen innan jag provar montera limitern. Alla vet ju hur tjuriga hojarna är efter en lång dvala i kyla. Gick runt fint och vacket, började efter ett gäng tio-20sec startförsök att tända lite någon enstaka gång. Nu börjar problemen, han tänder och startmotorn släpper precis som om den skulle vara igång, jag släpper knappen och undrar varför han small sådär i starten. Provar igen och samma resultat. Hojen är ju nära att starta nu. Sen kommer det, startmotorn snurrar men vill inte gripa tag i drevet, utan står bara där och snurrar. Så nu står jag med en startmotor som snurrar men inget händer. Så vad kan ha gått sönder? Startmotorn? eller är det något annat svindyrt jobbigt att byta grej. Man har ju hört talas om att startmotorkopplingen pajjat på hojar.
Kolla så att inte bulten i mitten på startkopplingen har lossnat. Luta hojen mot en vägg, skruva av kåpan över startkopplingen och spänn bulten med rätt moment om den är lös, dvs. jäkligt hårt. Glöm inte låsvätska. Brukar bli så att det bara snurrar utan att dra runt motorn om den bulten lossnat.

lahi skrev:
Kolla så att inte bulten i mitten på startkopplingen har lossnat. Luta hojen mot en vägg, skruva av kåpan över startkopplingen och spänn bulten med rätt moment om den är lös, dvs. jäkligt hårt. Glöm inte låsvätska. Brukar bli så att det bara snurrar utan att dra runt motorn om den bulten lossnat.

Ska kolla det. Vet du momentet på ett ungefär?

Qwerty skrev:
Ska kolla det. Vet du momentet på ett ungefär?
Jadu, det har jag tyvärr inte i huvudet och verkstadshandboken är inte här... men jag har för mig att det var runt 130 Nm på min hoj, en 86:a. Men jag garanterar absolut inte att det är just det momentet! :hihi Det skilde ganska mycket mellan åren också. Kanske någon här på forumet som har boken hemma?

Enligt Brink: 5 sekunder med JULAS elektriska mutterdragare. Men först ska du slipa in startmotorkopplingen mot vevaxeln med ventilslippasta. Lås med Loctite "hard".

andersbrink skrev:
Enligt Brink: 5 sekunder med JULAS elektriska mutterdragare. Men först ska du slipa in startmotorkopplingen mot vevaxeln med ventilslippasta. Lås med Loctite "hard".

Saknar Julas mutterdragare, men jag har en för tryckluft. Ventilpasta har jag, kanske gammal(5-6år) men den borde fylla sin funktion. Medium eller fin är det. Ska den slipas in med roterande rörelse eller längsgående?
Loctite finns även det.

Allt detta kan jag alltså göra utan att riva ur motorn och det bör inte ta mer än ett par pilsner i tid.

GixxerMike skrev:
Enligt Haynes Gsxr 1100 86-92
starter clutch mounting bolt 143-157 Nm

Ja jag vet att min mutterpicka har problem med vanliga hjulbultar och dom sitter med 110-130Nm lite beroende på hur mycket dom rostat fast.

Qwerty skrev:
Ska den slipas in med roterande rörelse eller längsgående?

Tryck lätt och rotera medurs. Var försiktigt med slippastan att den inte hittar vägen in bland gängorna - som har direktanslutning mot vevaxelns oljeförsörjning. Ytorna ska sen avfettas och monteras torrt. Ytorna ska se gråa och matta ut när slippastan gjort sitt. Sparsamt med Loctite och sparsamt med ölen.

Hej du.
Prova att tömma ur all gammal bensin, mer än 4 veckor är gammalt, ur dina förgasare, gärna innan man ställar in hojen för dvalan, sen är det bara på med kranen (pri-läge) så bensinen kommer in i förgasarna utan att du måste köra på startmotorn, vänta 10 s, och starta som vanligt, ställ kranen på on-läge efter detta.
På det viset kan du även spara in en startmotor i längden,,de gillar inte att gå fär länge i stöten.
Ex. Kawa rekommenderar köra startmotor 5-10 s, vänta 30 s så den hinnar kylas ner lite, sen 5-10 s igen,30 s vila,,,och så vidare.
Mogens

Startmotorn tjuter

Qwerty skrev:
1875687 Var ute i garaget idag och tänkte provmontera ett varvstopp jag lånat. Tänkte att det är nog bäst att jag startar hojen innan jag provar montera limitern. Alla vet ju hur tjuriga hojarna är efter en lång dvala i kyla. Gick runt fint och vacket, började efter ett gäng tio-20sec startförsök att tända lite någon enstaka gång. Nu börjar problemen, han tänder och startmotorn släpper precis som om den skulle vara igång, jag släpper knappen och undrar varför han small sådär i starten. Provar igen och samma resultat. Hojen är ju nära att starta nu. Sen kommer det, startmotorn snurrar men vill inte gripa tag i drevet, utan står bara där och snurrar. Så nu står jag med en startmotor som snurrar men inget händer. Så vad kan ha gått sönder? Startmotorn? eller är det något annat svindyrt jobbigt att byta grej. Man har ju hört talas om att startmotorkopplingen pajjat på hojar.

Hej,

Läste just ditt inlägg och har faktiskt liknande problem för tillfället. Vad var det för fel?

mjölnarens bror skrev:
2620931 Hej,

Läste just ditt inlägg och har faktiskt liknande problem för tillfället. Vad var det för fel?

På min 620 var det envägslagret som gav upp…
Det högg, slirade och lät som en stenkross, var minst sagt nervös innan jag såg att det bara var lagret. Kosta ca 400kr. Lycka till med skruvandet!

MotardBoy skrev:
2620962 På min 620 var det envägslagret som gav upp…
Det högg, slirade och lät som en stenkross, var minst sagt nervös innan jag såg att det bara var lagret. Kosta ca 400kr. Lycka till med skruvandet!

Det jävliga är ju att man måste plocka isär motorn i molekyler!!!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg