Startmotor som kuggar över på cbr600rr-06

jimpa86

rookie
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
cbr600rr-06
tja!
har en cbr600rr-06 som kuggar över när man försöker starta den.

jag har öppnat koppnlingskåpan och upptäckt att det är det stora kugget som är integrerat med "tändningsplattan" eller vad den nu kan heta:3freak (en rund skiva med klackar på som magneten läser av)

vad ska jag tänka på när jag plockar isär? vill ju inte sabba inställningen på tändningen, står stansat på skivan att man ska handla en handbok. men det är jag ju självklart allt för snål för:va

tacksam för alla tips och ev.bilder som kan tänkas dyka upp

markera allt med spritpenna innan du tar isär de. eller rista de blir lite mer exakt och ingen risk att de försviner

UaDoV.jpg

man tackar!!!:Bugar har ni koll på om det är splines på tändplattan?? å hur gör man i så fall för att justera tändningen??
det är lite svårt att rita å märka upp posisionen.

man tackar!!!:Bugar har ni koll på om det är splines på tändplattan?? å hur gör man i så fall för att justera tändningen??
det är lite svårt att rita å märka upp posisionen.

jag håller på med sprängskissen, plocka isär & montera, kommer komma upp ca 20bilder om en stund

har du testat med starthjälp?
ofta när batteriet är kass så orkar inte solenoiden att dra fram drevet men startmotorn snurrar runt vilket leder till slutsatsen att man tror att startmotorn kuggar över.

finns ingen solenoid vad jag har förstått, den ska kugga över som ett spärrskaft när motorn startar vilket gör att startmotorn slutar snurra, har bytt batteri redan i vilket fall som helst.

har du testat med starthjälp?
ofta när batteriet är kass så orkar inte solenoiden att dra fram drevet men startmotorn snurrar runt vilket leder till slutsatsen att man tror att startmotorn kuggar över.

Finns ingen solenoid på dessa startmotorer, är ett drev som bara driver åt ett håll & när motorn startar så driver ej startmotorn runt motorn mera

felet är lokaliserat:banana

en fjäder som gått av, en fjäder som höll rullarna i lagret på plats i "one way clutch".
så nu ska jag bara handla å plocka ihop prylarna igen.

tack ferspeedboy för de snabba och tydliga instruktionerna:Bugar

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...