Startmotor problem Ktm

dr.käfer

Proffesor i vw
Gick med
7 Feb 2005
Hoj
KTM 640 sm
Min 640 03:a vill bara fungera ibland på startmotorn, oftast när den är varm.
Nån som har haft liknande problem och hittat orsaken?

Den frivarvar och ibland hugger den till o drar runt.
Så problemet ligger inte på startmotorn utan i dreven ellr nåt. Drev o så vidare ser ok ut men jag har inte tagit bort svänghjulet än o kollat

Last edited:
Med största sannolikhet frihjulet till startmotorn som är slitet.Sitter innanför svänghjulet.

Är det inte solenoiden som inte drar ordentligt då? Efter som den frivarvar ibland å drar ibland. Hade hjulet varit dåligt hade den frivarvat mer å mer?

kanske är ute och cyklar men det är väl ett drev som ska åka ut av centrifugalkraften och dra runt motorn. Vi hade samma problem fast på vå seat toledo.

Kommer inte ihåg hur vi åtgärdade det men det var själva drevet som inte ville åka ut ibland, det kärvade tror jag. Eller om det var någon fjäder som inte funka som den skulle.

Mm det är typ det jag trodde oxå men frågan är ju hur man ska åtgärda det. Jag får väl kolla hur det ser ut när jag får min avdragare men är det nån som har haft samma problem o hur fixade ni det

Talade med en kille igår som lämmnade in sin Duke för att kuggarna släppt på någon av kugghjulen till startmotrn/kransen.

KTM tog det visst som garanti,det var också en -03.

Jag hittade felet idag, låsringen till slunglagret eller vad det heter satt nästan lös och fjädern runt den var rätt slapp som man kan se på bilden

Jag hittade felet idag, låsringen till slunglagret eller vad det heter satt nästan lös och fjädern runt den var rätt slapp som man kan se på bilden

Jag har haft ett liknande problem där den tunna fjädern nästan hade gått av och detta resulterade i att envägslagret bara funkade ibland. Följden blev att när man körde på starten fick den upp ett jä..la varv för att sedan hugga och försöka dra runt motorn, detta lätt riktigt illa… 400kr och 2 tim senare funkade den fint igen.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!