Startmotor + kablage blir varma vid start. Varför?

Ta loss startmotorn och åk till t.ex alby bilel i sumpan och få startmotorn kollad under belastning / uppmätt så att den är ok. :hej

http://www.albybilel.se/

Janne är lite tvär och butter men bra på bilel :tummenupp

Förvisso riktigt men det är inte varje gång. Intermittent alltså.

Är det intermittent så talar det än mer för bränd/skadad koppartrådslindning. Koppar är mjukt och har stor värmeutvidgning, så resistansen i kortslutningen varierar förmodligen med värmeutveckling i lindningarna.

Nejnej! det är en batteritestare du måste använda! Sån finns hos välsorterade bilverkstäder och batterikrängare.
battest1.jpg

Startmotorn drar mycket ström, kör man med den en längre stund lär saker bli varma, och batteriet tröttna momentant, behöver det vara konstigare än så, eller har jag missförstått problemet? =)

Med tanke på att motorn inte startade när startmotorn väl drev åt rätt håll så tyder det på att antingen ett större elfel än bara startmotorn alternativt bränsleinsprutningen/blandaren?
Med relation till att allt blir varmt (varmare än vanligt förutsätter jag?) så är väl elfel troligt. Nån hade nämnt att dåliga kontakter ger varmare kablar, vilket ju är en sanning med modifikation - då blir kontakten varm inte kabeln, men det kan leda till strömläckage vilket då även ger varma kablar. Dvs antingen så är det kortslutning i startmotorn eller så läcker det ström någon annanstans (dööh :hihi)

Är startmotorn av borsttyp så kan du slitit sönder borstarna när den snurrade åt fel håll. De kan bytas om du har tur :tummenupp Hoppas på det!
Plocka isär startmotorn och inspektera borst och spole visuellt. Jag tror det kommer vara ganska tydligt var felet ligger. Du kan även mäta med multimeter direkt på spolen (utan att trycka sönder trådlacken!). Resistansen skall förstås vara oändlig. Men ponera nu att du köper en sprojlans ny startmotor, så kan det ju vara så att det är ett större elfel, t.ex. startmotorns spänningsomvandlare, vilket kan medföra spänningsfel i frekvens eller amplitud vilket då kan slita sönder den nya startmotorn också (fast troligtvis inte i praktiken).

Jag tror annars du måste tänka igenom vad som ändrats mer än just startmotor i det här fallet. Är batteriet av rätt typ - jag antar det? För att mäta upp spänningspulserna till startmotorn måste du nog skaffa ett oscilloskop :brinnerup

Sen har jag inga fler idéer :näsblod

Last edited:
Med tanke på att motorn inte startade när startmotorn väl drev åt rätt håll så tyder det på att antingen ett större elfel än bara startmotorn alternativt bränsleinsprutningen/blandaren?
Med relation till att allt blir varmt (varmare än vanligt förutsätter jag?) så är väl elfel troligt. Nån hade nämnt att dåliga kontakter ger varmare kablar, vilket ju är en sanning med modifikation - då blir kontakten varm inte kabeln, men det kan leda till strömläckage vilket då även ger varma kablar. Dvs antingen så är det kortslutning i startmotorn eller så läcker det ström någon annanstans (dööh :hihi)

Är startmotorn av borsttyp så kan du slitit sönder borstarna när den snurrade åt fel håll. De kan bytas om du har tur :tummenupp Hoppas på det!
Plocka isär startmotorn och inspektera borst och spole visuellt. Jag tror det kommer vara ganska tydligt var felet ligger. Du kan även mäta med multimeter direkt på spolen (utan att trycka sönder trådlacken!). Resistansen skall förstås vara oändlig. Men ponera nu att du köper en sprojlans ny startmotor, så kan det ju vara så att det är ett större elfel, t.ex. startmotorns spänningsomvandlare, vilket kan medföra spänningsfel i frekvens eller amplitud vilket då kan slita sönder den nya startmotorn också (fast troligtvis inte i praktiken).

Jag tror annars du måste tänka igenom vad som ändrats mer än just startmotor i det här fallet. Är batteriet av rätt typ - jag antar det? För att mäta upp spänningspulserna till startmotorn måste du nog skaffa ett oscilloskop :brinnerup

Sen har jag inga fler idéer :näsblod

Mja. Att den inte startar med en smäll kan nog härledas till att allt bränsle varit uttömt ur systemet. Sätt en vakumstyrd bränslepump och vakumförgasare till ekvationen så kan det ta ett tag innan den hoppar igång.
Jag har inte haft den mer än en säsong men enligt tidigare ägare så gör man klokt i att startgasa den efter längre stillestånd. Jag har bara haft nyare (och mer välvårdade) monster tidigare och de hoppade igång snabbare än så, utan startgas.

Ang. startmotorn så såg kol och kollektor fina ut. Motståndet mellan polerna bör väl inte vara oändligt utan snarare mycket lågt. Lägre än jag kan mäta med min Fluke 177 iaf.

Insprutningsproblem kan vi utesluta då det sitter mikuni vakmförgasare på den.

Jag skall nu (p.g.a att det är helg)
1. Dra runt motorn för hand och kolla timingen
2. Lämna startmotor och batteri på test
Ngt mer?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025