Med tanke på att motorn inte startade när startmotorn väl drev åt rätt håll så tyder det på att antingen ett större elfel än bara startmotorn alternativt bränsleinsprutningen/blandaren?
Med relation till att allt blir varmt (varmare än vanligt förutsätter jag?) så är väl elfel troligt. Nån hade nämnt att dåliga kontakter ger varmare kablar, vilket ju är en sanning med modifikation - då blir kontakten varm inte kabeln, men det kan leda till strömläckage vilket då även ger varma kablar. Dvs antingen så är det kortslutning i startmotorn eller så läcker det ström någon annanstans (dööh

)
Är startmotorn av borsttyp så kan du slitit sönder borstarna när den snurrade åt fel håll. De kan bytas om du har tur

Hoppas på det!
Plocka isär startmotorn och inspektera borst och spole visuellt. Jag tror det kommer vara ganska tydligt var felet ligger. Du kan även mäta med multimeter direkt på spolen (utan att trycka sönder trådlacken!). Resistansen skall förstås vara oändlig. Men ponera nu att du köper en sprojlans ny startmotor, så kan det ju vara så att det är ett större elfel, t.ex. startmotorns spänningsomvandlare, vilket kan medföra spänningsfel i frekvens eller amplitud vilket då kan slita sönder den nya startmotorn också (fast troligtvis inte i praktiken).
Jag tror annars du måste tänka igenom vad som ändrats mer än just startmotor i det här fallet. Är batteriet av rätt typ - jag antar det? För att mäta upp spänningspulserna till startmotorn måste du nog skaffa ett oscilloskop
Sen har jag inga fler idéer